google_adwords_youtube
AdWords YouTube

AdWords YouTube

Voor Office 2007

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Voor Office 2010

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

AdWords YouTube

Titel: AdWords YouTube

** U kunt AdWords ook gebruiken voor video. Dan kunt u adverteren op YouTube. In het volgende filmpje ziet u daarover een korte inleiding.

//start de film

Titel: film AdWords YouTube

In de volgende video wordt uitgelegd hoe u te werk moet gaan om op YouTube te adverteren.

//start de film

Titel: Maak nieuwe campagne voor Youtube

Om op YouTube te adverteren dient u in AdWords een nieuwe campagne aan te maken. Dit wordt een videocampagne. Daarin kunt u instellen hoe u het wilt hebben. U kunt bijvoorbeeld een budget kiezen en een locatie. Ook kunt u een YouTube video selecteren waarbij u de advertentie wil vertonen.

Titel: YouTube campagne: stap 1

Om te adverteren met uw YouTube video gaan we een nieuwe campagne aanmaken. U klikt op ‘nieuwe campagne’ en dan op ‘online video’.

Titel: YouTube campagne: stap 2

We beginnen met het aanmaken van de campagnenaam en bepalen het dagbudget. Bent u van plan om meerdere video’s te gaan promoten? Dan is het van belang om een duidelijke campagnenaam te kiezen. Bijvoorbeeld: Google AdWords. In deze campagne plaatst u dan alle video’s over AdWords. Hierdoor kunt u voor deze campagne ook heel duidelijk de zoekwoorden en targeting-groepen aanmaken. De kans is zo het kleinst dat YouTube de verkeerde advertentie bij het ingevoerde zoekwoord gaat tonen.

Titel: YouTube campagne: stap 3

Vervolgens moet u kiezen op welke locaties de video getoond wordt. Kies hier voor de optie ‘zelf kiezen’, dit doen we omdat het van groot belang is dat uw video aan de juiste doelgroep wordt getoond. Ik heb hier gekozen voor ‘Nederland’ als targeting locatie. Wilt u alleen de doelgroep in uw eigen woonplaats of provincie bereiken? Dan kunt u dit ook hier opgeven.
Heeft u een Nederland gesproken film, zorg er dan ook voor dat u onderaan alleen het vinkje ‘Nederlands’ aanklikt. Uiteraard doet u dit ook voor andere talen als uw film in een andere taal is ingesproken.

Titel: YouTube campagne: stap 4

Nu moet u de video selecteren. Als u zelf al een YouTube kanaal hebt, is het mogelijk om hiervan een video te kiezen. U kunt er ook voor kiezen om de URL van de video op te geven.

Titel: YouTube campagne: stap 5

Hier kunt u de advertentie opmaken. Het schrijven van de advertentietekst werkt hetzelfde als bij normale AdWords advertenties. Alleen zijn er nu nog wat extra opties waarmee u rekening moet houden.
Kies bij ‘miniatuur’ voor de meest sprekende afbeelding. Deze keuze is puur commercieel. U heeft maar 1 afbeelding om de doelgroep te overtuigen om te klikken.
Kies bij ‘advertentie-indelingen’ en ‘netwerken’ voor ‘laat mij kiezen’. U krijgt dan in het rechter scherm de mogelijkheid om zelf wijzigingen toe te voegen.
De bovenste is ‘in-search’. Dit zijn de advertenties die boven in de zoekresultaten van YouTube worden getoond. U kunt hier ook kiezen hoe de advertentie getoond wordt. Door te klikken op ‘voorbeeld 1 en 2’ is het mogelijk om te kiezen uit 2 verschillende weergavetypen.

  1. Als advertentie boven de zoekresultaten van YouTube.
  2. Als advertentie aan de rechterkant van de zoekresultaten van YouTube.

Titel: YouTube campagne: stap 6

De tweede is ‘in-slate’. Dit zijn de advertenties. Dit is vooral in Nederland nog vrij onbekend. Op het gebied van films kijken heeft zich de afgelopen jaren een verschuiving voorgedaan. Steeds meer mensen kijken op YouTube gratis films. Tijdens het kijken van een film op tv krijg u ook reclames te zien. YouTube heeft dit ook toegepast op haar films boven de 10 minuten.
Wanneer een video langer dan 10 minuten duurt op YouTube, kunt u kiezen uit 3 advertenties. Bijvoorbeeld een advertentie die de kijker ziet voordat de film start. Wanneer de bezoeker hier niet klikt, krijgt de bezoeker 4 reclame onderbrekingen te zien tijdens de film. U betaalt ook hier alleen bij daadwerkelijke vertoning van uw advertenties.

Titel: YouTube campagne: stap 7

De derde is het ‘display’ adverteren, met daarin de volgende twee mogelijkheden:

  1. Als videosuggestie rechts van een video.
  2. Als een tekst-overlay in een YouTube video.

Een videosuggestie is een aantrekkelijke advertentie-optie, de kijker kiest namelijk voor uw advertentie. Zo wordt de kijker niks opgedrongen. De tekst-overlay is een tekst- of banner-advertentie die tijdens een YouTube video getoond wordt. De overlay verschijnt midden onderin de video.
Deze overlay verdwijnt pas wanneer de kijker het wegklikt. Mensen klikken nog wel eens, per ongeluk, op de advertentie in plaats van op het kruisje, wat tot onnodige kosten leidt.
Voor de kijker kan dit irritatie veroorzaken, maar misschien komt de kijker er juist achter dat je website wel interessant is. Wanneer de kijker op de advertentie klikt, opent de bijbehorende website in een nieuw tabblad in de browser. De video pauzeert. De bezoeker moet dus tijdelijk zijn video onderbreken.

Titel: YouTube campagne: stap 8

De vierde is ‘in Stream’ adverteren.
Deze mogelijkheid laat uw advertentie zien voorafgaand aan een YouTube video. De kijker ziet het filmpje 5 seconden en heeft vervolgens de mogelijkheid om de advertentie af te kijken (en aan te klikken), of meteen door te klikken naar de video waar de bezoeker naar wilde kijken.
Als adverteerder betaalt u alleen wanneer de kijker meer dan 30 seconden of de hele advertentie heeft bekeken. Er moet ook betaald worden wanneer een kijker op de advertentie klikt.

Titel: YouTube campagne: stap 9

U vult de beschrijvingen in. Deze moeten super commercieel zijn. Schrijf ze zo dat de juiste doelgroep op uw advertenties klikt. Zo maakt u geen overbodige kosten.
Hierna klikt u op ‘geavanceerde advertentiekenmerken’. We laten hem dan op ‘kanaalpagina’ staan. Maar kiezen onderin wel een ‘begeleidende banner’. Houd bij het kiezen van de banner rekening met de door YouTube opgegeven afmetingen 300 x 60 pixels. Deze banner gebruiken we om nog meer aandacht van de doelgroep te trekken. Dit kan uw bedrijfslogo zijn, maar ook een afbeelding die betrekking heeft op het onderwerp in uw filmpje.

Titel: YouTube campagne: stap 10

Nu klikken we op het kopje ‘planning: startdatum, einddatum, advertentieplanning’. U krijgt dan het bovenste venster te zien. Automatisch staat de startdatum op de dag dat u de advertentie aanmaakt en is er geen einddatum ingesteld. Maar als u hier verder niks aanpast, draait de advertentie 24 uur per dag, 7 dagen in de week mee!
Dit is niet altijd handig. In uw filmpje roept u misschien op om direct te bellen. Als een kijker het filmpje midden in de nacht kijkt, is de kans heel groot dat u niet telefonisch bereikbaar bent. Het conversie percentage van uw advertentie daalt hiermee en het is ook zonde van uw geld. Door middel van Google Analytics kunt u bekijken wanneer uw doelgroep actief opzoek is naar u. Zorg er dan ook voor dat uw video-advertenties op dat moment getoond worden.
Dit doen we door te klikken op ‘bewerken’ rechts naast ‘advertenties 24 uur per dag, 7 dagen per week weergeven’.  Er wordt dan een pop-up scherm geladen, zoals de onderste afbeelding weergeeft.
We klikken dan eerst rechts bovenin op ‘24 uur’. Op deze manier verandert de tijdsinstelling op de 24-uurs-klok, zoals wij in Nederland gewend zijn om digitaal de tijd af te lezen. Vervolgens klikt u bij ‘maandag’ op de woorden ‘hele dag actief’. Hierdoor wordt een nieuw scherm geladen, zoals in de afbeelding weergegeven. Als het goed is heeft u al onderzocht op welk moment de video-advertentie het best getoond kan worden. Dit kan uiteraard per dag of zelfs per dagdeel verschillen.
In het voorbeeld heb ik ervoor gekozen om op maandag de advertentie om 9:00 ‘s ochtends te laten starten. U geeft hier uw eigen start- en eind tijd op. Hebt u dit gedaan en wilt u dat de video-advertentie op alle werkdagen dezelfde planning heeft? Dan klikt op u ‘kopiëren’, u selecteert ‘alle dagen’ of ‘alleen werkdagen’ en klikt op ‘ok’. Vervolgens klikt u op ‘opslaan’ om de planning in te laten gaan. Wilt u deze planning later aanpassen? Dit kan gemakkelijk onder het kopje instellingen.

Titel: YouTube campagne: stap 11

Onder het kopje ‘advertentieweergave: fequency-caps’ kunt u zelf beslissen, waarop YouTube uw advertentie moet optimaliseren.

Titel: YouTube campagne: stap 12

Dan zijn we aangekomen bij ‘apparaattargeting’, hier moet u op klikken. U kiest voor de optie ‘laat mij kiezen’. Er worden meerdere opties getoond, zoals de afbeelding weergeeft. Normaal gesproken laten we deze opties allemaal aangevinkt, maar het kan natuurlijk zijn dat uw video-advertentie aan specifieke voorwaarden voldoet. Zoals een speciale actie voor kijkers op een mobiele telefoon.
U kunt er dan voor kiezen om Desktopcomputers en tablets uit te schakelen. Dit raad ik niet aan, omdat u hiermee de doelgroep sterk verkleint. Een kijker die op dat moment achter een tablet zit, kan natuurlijk ook geïnteresseerd zijn in een speciale telefoon-actie.
Vervolgens klikken we op ‘Opslaan en doorgaan’.

Titel: YouTube campagne: stap 13

Nu zijn we op het punt gekomen dat u moet instellen hoeveel budget u beschikbaar heeft om de video-advertentie te tonen. Dit kan zoals in het voorbeeld is weergegeven al vanaf 1 cent. Om meer mogelijkheden te hebben klikt u op ‘biedingen aanpassen per indeling’.
Het diagram aan de rechterkant geeft per instelling weer hoe groot de doelgroep is die u kunt bereiken. Uiteraard geldt: hoe meer geld u per advertentie beschikbaar heeft, hoe groter het bereik naar uw doelgroep is.
Deze biedingen zijn per soort vertoning in te stellen. Als u hier verschillende waarden opgeeft, ziet u dit terug in het diagram aan de rechterkant. Ik heb als voorbeeld verschillende waarden op gegeven. Ik wil u de tip geven om te beginnen met dezelfde bedragen. Als uw campagne een aantal dagen draait, kunt u beter inschatten welk soort vertoning de beste conversie oplevert: een mailtje, telefoontje of bestelling.

Titel: YouTube campagne: stap 14

Bij het kopje ‘Demografie’ klikt u op ‘bewerken’.  Er komen dan verschillende instellingen te voorschijn, zoals in het voorbeeld weergegeven. Deze instellingen zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat u maximale conversie uit uw advertentie kan halen. Vink de leeftijd en het geslacht uit die niet in uw doelgroep passen.
Heeft u een advertentie gericht op mannen van 30 jaar? Dan laat u alleen de vinkjes ‘man’ en ‘25-34’ aan staan. Google weet namelijk wie er op het moment naar uw advertentie kijkt. Doormiddel van deze instellingen wordt uw advertentie niet aan de verkeerde doelgroep getoond. Hiermee kunt u een hoop van uw dagbuget besparen.
Nadat u alles goed heeft ingesteld, klikt u op ‘Gereed’.

Titel: YouTube campagne: stap 15

Vervolgens klikken we bij ‘Inhoud weergeven in’ op ‘verfijnen op onderwerp’. Dit doen we om ervoor te zorgen dat uw advertentie ook tussen de juiste onderwerpen getoond wordt. Dit alles om de conversie te verhogen. Bijvoorbeeld: iemand is op zoek naar een nieuwe computer en dan verschijnt uw advertentie waarin u de nieuwste computer aanprijst. Is de kans op conversie vele malen groter.
Dezelfde instellingen doen we bij ‘gebruiker geïnteresseerd in’. Na het instellen van de gegevens klikt u op ‘gereed’ om de instellingen op te slaan.

Titel: YouTube campagne: stap 16

We zijn nu aangekomen bij de laatste instelling: ‘mensen targeten die zoeken naar’. U moet klikken op ‘zoekwoorden voor het zoeknetwerk toevoegen’. Er verschijnt dan een nieuw scherm, zoals in de afbeelding weergegeven.
Hierin geeft u de specifieke zoekwoorden waarop uw advertentie getoond moet worden. In de onderste helft van het scherm toont AdWords automatisch zoekwoorden die overeenkomen met de zoekwoorden die u heeft opgegeven.
Nadat u de beste zoekwoorden heeft toegevoegd, klikt u op ‘Gereed’ om de instellingen op te slaan.
Vervolgens klikt u op de blauwe button ‘targetinggroep opslaan’.

Titel: YouTube campagne: stap 17

Nu is uw advertentie klaar om getoond te worden. Aan de rechterkant van de grijze tabel zie u het kopje ‘video afgespeeld voor:’, zoals in de afbeelding weergegeven.
Houd deze gegevens in de gaten. Zit uw call-to-action pas op 75% van de advertentie, maar wordt de video-advertentie meestal maar voor 25% bekeken? Dan gaat er iets niet goed en is de kans op conversie klein. Misschien komt u er dan ook achter dat uw video-advertentie anders opgesteld moet worden. En dat de call-to-action zich in de eerste 25% van de afspeelduur moet bevinden.

Titel: YouTube campagne: stap 18

Nu is uw video-advertentie helemaal klaar. Deze kan onder andere op de manier zoals de afbeelding weergeeft, getoond worden.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland