internet-marketing-nederland-16-beste-internet-marketing-strategieen
De beste 16 internet marketing strategieën

In deze cursus worden de 16 beste internet marketing strategieën besproken.

Deel 1

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Deel 2

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

1. Actieve blogger
Tip één: Je schrijft periodiek een leuk stukje op je blog. Hierdoor werk je aan je reputatie, je autoriteit. Mensen zijn nieuwsgierig en willen weten wie de persoon of het bedrijf is dat zo veel goede antwoorden geeft. Ze gaan je volgen op Twitter, Linkedin of Facebook. Nu is het aan jou om daarop weer interessante content te posten. Deels informatief, deels commercieel. Waar kun je commercieel over posten? Acties, aanbiedingen, open huis, een nieuwe website, een nieuw product, nieuwe diensten etc. De balans tussen commerciële en informatieve content hangt sterk af van je markt. Een uitzendbureau verwacht zo bijvoorbeeld dat je voornamelijk vacatures plaatst. En een kortingssite dat er acties geplaatst worden. In feite moet je je met je blog richten op het profiel van het platform.
Moet je een eigen blog hebben? Dit is wel beter, maar niet noodzakelijk. Je kunt het beste berichten plaatsen op je eigen website met blogfunctie. WordPress, Joomla, Typepad zijn daar voorbeelden van. Maar je kunt ook posten via een gast-site zoals blogger of blogspot of nujij. Bloggen kost wel tijd: het is vrij normaal dat je de eerste maanden voor slechts
een handje vol mensen aan het bloggen bent. Een jaar geduld is vrij normaal.

2. Gastposter
Tip twee: een andere manier om veel verkeer naar je website te krijgen is om gastposter te worden. Hoe? Je zoekt bekende websites op in je sector en stelt voor met regelmaat een neutraal artikel te schrijven. Veel sites hebben vanwege bezuiniging op de redactie behoefte aan goede gratis exclusieve content. Waarom zou je dit doen? Je maakt immers geen reclame in het artikel. Wel kun je in het artikel verwijzen naar gerelateerde content op je website of een film op je Youtube kanaal. Check of dergelijke sites in je branche zitten en neem contact met ze op!

3. Whitepaper / e-books.
Tip drie: Wat ook mogelijk is: je sluit jezelf een paar weekendjes op. Je opent Word. Je schrijft in plaats van 10-20 losse artikelen een lang verhaal. Bijvoorbeeld: “Belasting tips” of “Vijftig ongestelde vragen over zwangerschap”. Denk aan de meest gestelde vragen van je potentiële klanten. Stap 2: je zorgt dat je document goed opgemaakt is. Stap 3: Je zorgt dat de belangrijkste teksten staan in je Word bestand. Sla dit op als een PDF en je hebt je e-book. Maar waarom zou je dit doen? Een e-book biedt een paar voordelen. Om te beginnen is de kans dat mensen je folder doorsturen niet zo groot. Een leuk e-book met tips wel. Ten tweede kun je hiermee leads generen. Plaats je e-book op de website. Je kunt nu kiezen. Plaats een download knop. Of laat de klant een formulier invullen waarmee het ebook wordt toegestuurd. De laatste methode levert je leads op. Indien je om een telefoonnummer vraagt kun je nabellen en vragen of de persoon of bedrijf er iets aan gehad heeft. Let op. Je mag van de Opta niet automatisch een aanvrager van een e-book op je
mailinglijst zetten. Je dient daarvoor een extra veld op te nemen waarin je toestemming vraagt, dit wordt frequent gedaan. Wat kun je nog meer met het e-book? Je kunt het weggeven op Facebook in ruil voor een ‘like’. Je kunt hetzelfde doen in ruil voor een promoted Twitter bericht. Op Linkedin kun je het plaatsen om je autoriteit te vergroten.
Je kunt het op Bol en Amazon te koop aanbieden. Idem voor Marktplaats en Ebay. Maar reken je niet rijk. Het moet wel erg goed zijn voordat mensen ervoor willen betalen.
Promoot je e-book op social media. Je vraagt aan je vrienden of zij hun vrienden van jouw boek op te hoogte te stellen. In de juiste groepen vermeld je dat het e-book gratis is voor alle leden uit de groep.

4. Webinar
Tip vier: Een fenomeen dat in opkomst is, is de ‘webinar’. Een webinar is een geplande online presentatie. Je bedenkt een aantal verschillende onderwerpen en houd hierover iedere maand een webinar. De volgende maand weer eentje over een ander. Op een gegeven moment rouleer je. Voorbeeld: deze maand webinar over do’s en don’t’s bij baby’s. Volgende maand doe je er eentje over babyziektes. Voor het houden van een webinar heb je software nodig, hiervoor moet je betalen. Hier zie je een overzicht van de voornaamste aanbieders. De sofware wordt aangeboden in combinatie met registratie. Klanten krijgen een account en kunnen zich hierop aanmelden. Wanneer u minder dan 10 deelnemers heeft kan Google + een uitkomst bieden: hier is het mogelijk om een zogeheten ‘hangout-sessie’
te houden. Verder kun je met de software herinneringen inprogrammeren die de bezoeker
op het komende webinar attendeert. De sofware mailt aan de deelnemers bijvoorbeeld “webinar begint over 1 uur”. Wat presenteer je? De software ondersteunt alles op je pc. Meestal geef je een Powerpoint of Prezi presentatie. Je kunt ook live een demonstratie geven. Hierbij kun je zelf instellen of je via een webcam geheel of gedeeltelijk in beeld
komt. Deelnemers kunnen tijdens de presentatie chatten. Het is verstandig om een tweede persoon aan te nemen die de seminaar in goede banen leidt. Zo’n persoon heet een “moderator”. Op het social media ga je je webinar promoten. Tevens nodigt u uw bestaande klanten via uw nieuwsbrief uit. Er zijn ook mensen die geld verdienen met
webinars. Ze geven betaalde lezingen of cursussen online. Prijzen variëren van 10 tot 50 dollar.

5. Prijsvechter
Tip vijf: Natuurlijk kun je je op het internet onderscheiden met een zeer scherpe prijs. Dit heeft wel een aantal nadelen. Immers, je marge is zo klein dat betaalde marketing niet meer mogelijk is. Hier is een betere strategie. Deze is vooral goed voor branches waar vergelijkingssites actief zijn. Vergelijkingssites zijn een enorme bron voor verkeer naar goedkope websites. Jouw strategie. Kopieer je website op een ander domein. Pas het logo aan. Pas de prijs aan. Je laat veel van je marge vallen. Deze ‘copy-site’ meld je aan bij de prijsvergelijkers. Beter een beetje minder verdienen dan deze personen verliezen aan je concurrent. Deze strategie heet ‘White Labelen’. Je biedt het zelfde product of dienst aan
onder een andere naam en andere condities. Dit gebeurt off-line al heel lang. Philips verkoopt haar gloeilampen onder diverse merken. Sommige liggen in dezelfde winkels met een lagere prijs.

6. Fusion Marketing
Voor veel bedrijven houdt Internet Marketing op als men de computer uitzet. Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Sterker nog: “Fusion Marketing”, oftewel het verbinden van online met offline marketing kan een sterk unique selling point zijn. Fusion Marketing kan zich bijvoorbeeld uiten in het verwerken van je website op je business card tot het promoten van je social media accounts in je e-mailhandtekening. Andere uitingen van fusion marketing zijn bijvoorbeeld online promoties van offline open dagen van je bedrijf, QR-codes op je producten of offline promotiemateriaal, het verwerken van je Facebook-pagina in een advertentie in een tijdschrift of het promoten van een bepaalde hashtag op
Twitter tijdens een offline evenement.

7. Fotomarketing
Tip zeven: Deze tip richt zich op de mogelijkheid om met je foto’s verkeer te genereren. Dit kan op meedere manieren. Om te beginnen de zoekmachines. 3% van de zoekopdrachten in Google geschiedt via de foto’s. Dit is een optelsom van mensen die zoeken via de afbeeldingen en het gewoon zoeken. Google toont vaak ook foto’s op de eerste pagina. Het is dan van belang dat je foto’s daar staan. Indien de bezoeker doorklikt komt deze op je website. De tweede manier om verkeer te generen is via de fotosites. Je plaatst je foto’s
op de fotosites. Deze score vaak beter in Google dan jouw eigen website. Bovendien hebben ze een eigen zoekfunctie. Pinterest is de derde manier. Inmiddels hebben veel websites al door dat er met Pinterest veel verkeer is te halen. Hoe werkt dat? Iemand pint jouw foto. Deze kan staan op je website of op een fotosite, maar op je website is het beste. De
foto komt op het board van dit persoon. De link naar de website blijft echter bewaard. En daarin schuilt de kracht: andere kunnen de foto overnemen, maar de foto blijft naar jouw site verwijzen. Indien jouw foto bijzonder genoeg is zal de nieuwe eigenaar erop klikken en op jouw website uitkomen. Wat moet je doen? Goede foto’s maken natuurlijk. Eventueel de PIN knop toevoegen. Dit is niet nodig maar vergroot de bewustwording. Het is natuurlijk ook mogelijk om te voorkomen dat uw foto’s in het database van Google of Pinterest terecht komen. Dit doe je met het programma robot.txt. (Dit programma staat op je server).

8. Infographics
Het maken en publiceren van Infographics kan je veel verkeer opleveren. Je kan ook flink stijgen in de zoekmachines. Maar wat zijn infographics? Technisch gezien is een infographic een plaatje. Het kenmerkt is dat het een zeer lang plaatje is. Je moet er door heen scrollen. Dit is vergelijkbaar met een PDF bekijken. Een infographic bestaat uit twee componenten. Ten eerste de informatie. De basis zijn meestal cijfers uit uw branch. Deze haal je uit de pers of uit uw eigen klantenbestand. Ook een poll kan een bron vormen voor cijfers. Je kunt deze cijfers publiceren als een blogpost. Indien u deze cijfers gebruikt om ze grafisch mooi op te maken heeft u een infographic. Wat is de kracht van een infographic? Veel nieuwssites en blogger zitten te schreeuwen om leuke content. Stuur deze uw inforgraphic en de kans is groot dat ze deze doorsturen naar hun leden. Ze schrijven er een klein stukje bij en kopiëren uw infographic. In uw infographic staat uw logo en bedrijfsnaam. Dit levert
naamsbekendheid op. Onder de infographic staat uw website als bronvermelding. Dit levert verkeer op. Maar niet alleen dat, ook stijg je daardoor in Google. Link vermeldingen van nieuwssites tellen vaak zwaar in de ranking. Het gevolg is dat veel bedrijven die infographics verspreidden als een raket in Google stegen. Zo snel dat Google heeft aangekondigd dit vanaf de volgende grote update te gaan temperen. Immers de beste site moet op nummer 1 staan. Niet het bedrijf dat de beste infographics maakt. Onderzoek of er in uw branche nieuwssites of andere sites zijn die uw infographic willen doorsturen. In dat geval kan dit een hele mooie strategie zijn.

9. Live chat
Tip negen: Live chat is een software module waarmee je via de chat met potentiële klanten kunt communiceren. Dit is een extra dienst. Maar waarom is het een strategie? Doordat mensen aan het chatten zijn blijven ze langer op jouw website. Google weegt de tijd dat mensen op jouw website zijn mee. Je zult hierdoor een voorzichtige stijging zien in de zoekweergave van Google.

10. Quiz
Tip tien: De tactiek uit deze tip lijkt op de vorige: doordat personen een quiz doen of een tool starten blijven ze langer op jouw website. Voorbeelden van tools zijn financiële rekenmodules of een formulier om uw maandelijkse energiekosten te berekenen.
Hoe gaat je te werk? Je moet in staat zijn om op uw vakgebied een Quiz te maken. 10 multiple-choice vragen is voldoende.

11. Wedstrijden / awards
Tip twaalf: Je kunt je quiz interessanter maken door er een prijs aan te hangen. Een kleine prijs is vaak al voldoende om twijfelaars over de streep te halen. Er is nog een interessante manier waarop je een beloning in kunt zetten: Je kunt personen uitdagen om leuk material op te sturen. Bijvoorbeeld de beste foto’s van een evenement of sportwedstijd. “Wie de leukste baby foto’s opstuurt wint…” Nu komt de strategie. U vertelt duidelijk dat u het ingezonden materiaal mag gebruiken voor marketingdoeleinde. Op deze manier kun je foto- of videomarketing bedrijven. Dit is goedkoper dan wanneer je zelf voor goed material
moet zorgen. Een belangrijk aspect is waar je je wedstrijd promoot: allereerst natuurlijk onder uw eigen relaties. Maar vooral de social media groepen zijn interessant. Het aanmelden bij de vele gratis sites is minder interessant. Ja, je krijgt dan veel verkeer. Maar is dit ook het verkeer dat straks bij jou iets gaat kopen?

12 Gratis Google widgets
Tip elf: Je kunt gratis widgets op je website zetten. Ga hiervoor naar “Google Widgets for websites”. Deze widgets zijn vergelijkbaar met de ‘tools’ uit de vorige tip. Deze zijn echter gratis en bieden een goede mogelijkheid om de aandacht van uw bezoeker vast te houden.

13. Games / apps
Tip dertien: Het bouwen van een game of app kost een paar honderd tot duizenden euro’s. Voordat je deze bedragen uitgeeft moet je zeker weten dat de app of game aansluit bij jouw doelgroep. Het een zeker een strategie die in de toekomst meer en meer gebruikt zal worden om je te onderscheiden van je concurrrenten. In dit voorbeeld is een spel ontwikkelt met als thema afvallen. Na de jeugd zijn vrouwen tussen de 30 en 40 de meest actieve gamers. Vandaar dat deze app geschikt is voor de doelgroep.

14. Videomarketing
Tip veertien: Videomarketing is voor veel bedrijven een goede mogelijkheid voor internetmarketing. Bij deze strategie maak je op regelmatige basis een video. Dit kan eens per week of eens per maand. Het is wel belangijk dat je dit langere tijd volhoudt. Het duurt een tijd voordat je een fanbase hebt. Nu moet je kiezen: Wat ga ik op de video zetten? Hier een paar suggesties. Ten eerste kun je een product of dienst in het zonnetje zetten. Dit is zeker interessant wanneer het product of dienst in het nieuws is of nieuw is. Bekende voorbeelden zijn nieuwe games, boeken of films. Je kunt ook zelf voor de camera verschijnen. Vertel over iets wat leeft. Bespreek een goede vraag van een klant. Bespreek een succesvol project. Bespreek een aantal tips. Bespreek een item dat momenteel in het nieuws is. Nog beter is een tevreden klant aan het woord te laten. Waarom? Voor kleine bedrijven is de pagina’s met klantreferenties de meest bekeken pagina, na de home pagina. Veel bedrijven maken zich er makkelijk van af door wat logo’s te plaatsen. Een enkele plaats nog wat quotes van klanten. Dat kan allemaal veel beter. Vraag een klant voor een intervieuw. De klant mag even zijn eigen bedrijf voorstellen. Daarna vertelt deze over de positieve ervaring met jouw bedrijf. Het vraagt wat lef, maar dan heb je ook wat.

15. Interview met sterren
Tip vijftien: Je interviewt bekende mensen uit jouw branche. Ook deze methode vraagt de succesfactor “lef”. Waarom werkt dit? Je spreekt van te voren af dat de bekende persoon of organisatie de film gaat promoten onder haar social media network. Jij promoot het onder jouw netwerk. Op deze manier wissel je als het ware via de film elkaars netwerken. Je netwerk groeit, èn met de juiste mensen. Immers de bekende komt uit uw branche.

16. Neem een gok
Tip zestien: Je kunt ook gokken op een marktontwikkeling. Dit kan een social media platform zijn zoals Tumblr, Google+ of Pinterest. Door je als eerste op deze onontgonnen gebieden te wagen, is het mogelijk om als eerste kennis en een netwerk op te bouwen. Facebook heeft vele miljoenen opgebracht aan ondernemers die klein begonnen. Er is echter één maar: het is en blijft een gok. Wanneer het sociale netwerk niet doorbreekt is al je moeite voor niets geweest.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland