e-mail-marketing
Succesvolle Internet Marketing Strategieën – E-mail marketing
Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

E-mail marketing

1. Titel: E-mail marketing

** In deze module gaan we het hebben over e-mail marketing. Hoe kunt u zoveel mogelijk omzet genereren met een goede nieuwsbrief? En aan welke eisen moet zo’n nieuwsbrief voldoen?

2. Titel: Algemeen

Allereerst een paar algemene tips om uw e-mail marketing goed te beginnen.
TIP 1: Een e-mail handtekening is een uitstekend middel
Geef elke medewerker in uw bedrijf een e-mail handtekening, een handtekening onder persoonlijke e-mails, vanuit bijvoorbeeld Outlook. Zorg ervoor dat een link wordt opgenomen richting het inschrijfformulier van de nieuwsbrief op uw website.
TIP 2: Zorg voor een goede reputatie
Het is niet moeilijk om aan zeer veel e-mailadressen te komen. Maar zorg ervoor dat u permissie (opt-in) heeft van uw klanten en prospects. Een ongewenste nieuwsbrief de wereld in schieten kan uw bedrijf meer schade toebrengen dan wat het u oplevert. De Telecomwet is sinds 1 oktober 2009 gewijzigd en nog steeds is niet iedereen daarvan goed op de hoogte. Vraag het whitepaper “Wetgeving e-mail marketing” aan.
TIP 3: Een leuk cadeautje werkt altijd
Geef een beloning als men zich ergens voor inschrijft of iets aanvraagt. Denk hierbij aan het toezenden van een whitepaper, het geven van kortingen of een bepaald rapport met betrekking tot uw markt.

3. Titel: Website algemeen

U krijgt ook van mij enkele tips die u kunt toepassen op uw website.
TIP 4: Aandacht trekken voor uw nieuwsbrief op de website
Op uw website staan ongetwijfeld zaken waarvan de bezoeker wel op de hoogte gehouden zou willen worden. De kans dat u de klant converteert tot nieuwsbriefabonnee is het hoogst als hij direct de mogelijkheid krijgt zich in te schrijven. Stop het inschrijfformulier daarom niet weg op een contactpagina. U hoeft uiteraard ook weer niet op elke pagina een formulier te hebben. Het kan ook een eenvoudige link of een aantrekkelijk plaatje of banner zijn die uw bezoeker leidt naar het inschrijfformulier.
TIP 5: Neem een boodschap op in uw winkelwagentje
Zorg ervoor dat uw klant een aantal maal is gewezen op de mogelijkheden van uw nieuwsbrief voordat hij uiteindelijk uw online shop verlaat.

4. Titel: Inschrijfpagina

Met deze tips zorgt u voor een optimale inschrijfpagina.
TIP 6: Zorg voor een kort inschrijfformulier
Neem op het inschrijfformulier alleen de meest noodzakelijke velden op voor uw communicatie. Een veelgemaakte fout is een inschrijfformulier met heel veel vragen. Het is later altijd mogelijk om meer van uw potentiële klant te weten te komen. Op een later tijdstip zal een inschrijver ook minder moeite hebben om deze informatie aan u te verstrekken. U heeft dan al een relatie opgebouwd.
TIP 7: Laat duidelijk de voordelen van het inschrijven zien
Toon een link bij het inschrijfformulier naar uw laatste nieuwsbrief. Door sterke en pakkende content te schrijven, overtuigt u hopelijk de klant van het nut. Laat bijvoorbeeld een lezer op uw site aan het woord over de voordelen van uw nieuwsbrief.
TIP 8: Archiveer uw nieuwsbrief online
Dit heeft twee voordelen. Met de archieflink van de verzonden nieuwsbrief kunt u de mailing online laten zien. De gebruiker ziet gelijk of de inhoud van de nieuwsbrief voor hem interessant is. Dit maakt de kans op inschrijven groter. Het tweede voordeel is dat door het goed opstellen van de nieuwsbrief deze geïndexeerd kan worden door een zoekmachine. Dit zorgt weer voor extra verkeer naar uw site en meer potentiële inschrijvers.

5. Titel: Formulieren

De volgende tips kunt u toepassen op uw formulieren.
TIP 9: Voeg bij elke online aanvraag een optie tot inschrijving toe
Of uw klant nu op uw website een document aanvraagt of zich inschrijft voor een seminar, geef hem in ieder geval de mogelijkheid om zich ook in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Dit doet u met een eenvoudige checkbox op uw formulier.
TIP 10: Gebruik uw bedankpagina’s
Ook hier zijn er genoeg mogelijkheden! Verwijs bijvoorbeeld naar uw nieuwsbrief op uw bedankpagina die uw bezoeker te zien krijgt wanneer ze iets bij u hebben aangevraagd.
TIP 11: Promoot de nieuwsbrief in bevestigingsmails
Stuurt u bevestigingen van een aanvraag of order via e-mail? Neem dan een link op in de mail en probeer mensen zo naar uw nieuwsbrief te krijgen.

6. Titel: Online communicatie

Wat kunt u nog meer doen om inschrijvingen te krijgen via uw online communicatie?
TIP 12: Inschrijven naar aanleiding van een klanttevredenheidsonderzoek
Op papier of digitaal, dit is een uitstekend contactmoment. Een goed (online) klanttevredenheidsonderzoek kan leiden tot een groot aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief. U kunt de nieuwsbrief op de bedankpagina promoten. Bijvoorbeeld: “Bedankt voor het invullen. Wilt u op de hoogte blijven? Schrijf u dan in op de nieuwsbrief en ontvang maandelijks het laatste nieuws.”
TIP 13: Neem een “Mail-a-friend” link op in uw nieuwsbrief
Geen makkelijkere manier van promotie dan de promotie die uw ontvangers voor u maken. Mond-tot-mond reclame maar dan virtueel. Dit wordt ook wel ‘word of mouse’ genoemd; de elektronische variant van ‘word of mouth’. Let wel op de regelgeving. Er zijn namelijk regels voor het doorsturen van nieuwsbrieven. Denk hierbij aan de afzender.

7. Titel: Offline

Ook offline kunt u volop bouwen aan het bereik van uw nieuwsbrief.
TIP 14: Elk contactmoment kan een e-mailadres opleveren
Zorg ervoor dat uw verkopers, servicedesk medewerkers, technische dienst of welke afdeling dan ook vragen naar het e-mailadres van de prospect of klant. Ook hier is het vragen van permissie om iemand toe te voegen aan uw e-mail bestand natuurlijk van groot belang.
TIP 15: Doe een direct e-mail actie
Een goedkope oplossing is het versturen van briefkaarten. Stuur uw klanten een kaartje met de vraag of ze interesse hebben in uw nieuwsbrief. Voorzie de kaart van het adres van uw website en de locatie van het inschrijfformulier. Let er op dat u een verkorte URL aanmaakt en gebruikt, bijvoorbeeld: www.blinker.nl/nieuwsbrief.
TIP 16: Garantiebewijzen of registratiekaarten
Zorg dat een inschrijfboodschap opgenomen is in deze communicatie. Dit is een goed moment om de klant te herinneren dat service een belangrijk element is en dat e-mail daar een integraal onderdeel van uitmaakt.
TIP 17: ‘Ouderwets’ netwerken en follow-up
Stel, u heeft met verschillende mensen gesproken en u heeft een goed beeld van wat zij doen en omgekeerd. Waarom zou u ze niet vragen, via een persoonlijke e-mail wellicht, of er interesse is om uw nieuwsbrief te ontvangen? Al was het alleen maar om elkaar niet uit het oog te verliezen.
TIP 18: In de verpakking van uw product
Verpak een inschrijfformulier mee bij producten die u fysiek verstuurt. Zo heeft de ontvanger het formulier direct in handen. Let er hier ook op dat u een verkorte URL aanmaakt en gebruikt.
TIP 19: Op de toonbank
Zorg voor een kaartje op de toonbank waar de klant zijn gegevens kan invullen, of waarop een webadres te vinden is waar de klant zich kan inschrijven. Een mooie, in het oog springende display is uiteraard nog beter.

8. Titel: Events

Dit kunt u doen tijdens evenementen.
TIP 20: Gebruik seminars of andere evenementen
Deel inschrijfformulieren uit op seminars, beurzen of andere evenementen. Of vraag of men een visitekaartje wil achterlaten en niet dit vast aan een inschrijfformulier. Een seminar is een uitstekend contactmoment. Over het algemeen heeft men de tijd en is er interesse. De drempel is dan lager om een e-mailadres te geven.
TIP 21: Promotie tijdens een bedrijfspresentatie
Zorg ervoor dat op de laatste slide uw contactgegevens staan en neem uw webadres met informatie over uw inschrijfformulier hierin op. Vaak is uw laatste slide lang zichtbaar, terwijl u vragen beantwoordt. Een prima moment om uw nieuwsbrief te promoten.

9. Titel: Social media

Hier vertel ik hoe u uw nieuwsbrief kunt promoten op social media.
TIP 25: Social media en follow-up
Promoot uw e-mail nieuwsbrief via social media met een duidelijke call-to-action naar de inschrijfpagina.
TIP 26: Extra inschrijfmogelijkheid op Facebook
Maak op uw bedrijvenpagina op Facebook een extra tab aan met een inschrijfformulier op uw nieuwsbrief en hang er eventueel nog een incentive aan. Verspreid dit onder uw Facebook Fans.
TIP 27: Twitter
Nieuwe volgers werven kan op Twitter via een automatisch gegenereerde DM. Hierin bedankt u voor het volgen, waar u zegt terug te volgen en meteen uw nieuwsbrief promoot. Dit kan bijvoorbeeld met Tweetadder.
TIP 28: Speciale functies
Gebruik een speciale functie binnen de Facebook omgeving waarmee de gebruiker toestemming geeft om het e-mailadres op te nemen in uw e-mail database.

10. Titel: Zoekmachinemarketing

Zelfs zoekmachines kunnen helpen uw e-mail marketing te verbeteren.
TIP 29: Optimaliseer uw site voor zoekmachines
Hoe beter uw website gevonden wordt door zoekmachines, des te meer verkeer u richting uw website krijgt. Hoe meer verkeer, hoe groter de kans dat hier mensen bij zijn die mogelijk interesse hebben in uw nieuwsbrief. We hebben het dan over zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd.
TIP 30: Pay Per Click marketing. Bijvoorbeeld: Google Adwords, ook wel aangeduid als SEA
Zorg ervoor dat de landingspagina op uw site duidelijk promotie maakt voor uw nieuwsbrief. Schrijf twee tot drie advertenties die de nieuwsbrief promoten in uw Google Adwords campagne. U kunt de advertentie linken naar het inschrijfformulier: uw landingspagina. Betaalde zoekdiensten zijn weer een vak apart. Er is veel mogelijk. Kijk eens bij Google voor het Adwords programma.

11. Titel: Hoe maakt u een nieuwsbriefdesign waarmee u scoort?

In de praktijk* blijkt dat er veel verschillende aspecten zijn die van grote invloed kunnen zijn op het resultaat.
De e-mail nieuwsbrief moet herkenbaar zijn, overzichtelijk, snel te scannen en relevant zijn zodat ontvangers vaker de nieuwsbrief openen en op de juiste plaats op uw website terechtkomen.
Met andere woorden: hoe maakt u een nieuwsbriefdesign waarmee u scoort? Wij maken het u makkelijk in een woud van mogelijkheden.
In de volgende sheets vindt u de belangrijkste do’s & don’ts voor e-mail design.

12. Titel: Design-elementen

Ten eerste zijn er de basis designelementen. Dit betreft minimale eisen waaraan een e-mail design moet voldoen, zodat het een goed leesbaar en eenvoudig in HTML om te zetten e-mail template wordt.
Ten tweede moet u nadenken over optimalisatie designelementen. De minder alledaagse do’s & don’ts om het effect via het e-mail design te vergroten.
Tot slot zijn er nog geavanceerde designelementen. Wil je een stap verder met het verbeteren van je e-mail nieuwsbrief design? Wij hebben een paar inspirerende tips voor u klaargezet.

13. Titel: Basis designelementen: 10 Tips!

Hier volgen tien tips voor de basis designelementen.
1.1  Sluit aan op de online huisstijl.
Het design van de nieuwsbrief moet aansluiten op de online huisstijl. Neem dit niet te letterlijk, maar gebruik de sterkste huisstijlelementen als basis voor het design. Bij de selectie van die elementen moet u de volgende uitgangspunten hanteren:
Ten eerste moet de lezer uw bedrijf of merk kunnen herkennen aan de huisstijl die hij ook via andere media van u gewend is.
Ten tweede wilt u voorkomen dat de lezer na de doorklik in de nieuwsbrief onverwacht in een totaal andere omgeving komt. Dat gaat namelijk ten koste van het open- en klikgedrag.
Ten derde moet een e-mail een eigen karakter hebben en zich onderscheiden van de website. Een e-mail is geen webpagina, dus de huisstijl hoeft niet letterlijk te worden gekopieerd.
1.2  Gebruik een weblettertype.
Is het lettertype onderdeel van het ontwerp? Ja, want niet alle lettertypen zijn geschikt voor gebruik in e-mail en op internet. Of een lezer een lettertype kan zien, wordt bepaald door de aanwezigheid van dat lettertype op zijn computer of mobiel apparaat. Dus kies voor het ontwerp een standaard webfont zoals Verdana of Arial, dat in bijna alle gevallen is geïnstalleerd bij de lezer en neem afscheid van zelfontwikkelde fonts.
1.3  Stel de juiste breedte in.
De breedte van een template is van belang, omdat u naast verschillende beeldschermresoluties van de gebruikers te maken hebt met verschillende e-mail clients. Ook kunnen de persoonlijke instellingen van de gebruiker ervoor zorgen dat bij een te brede template, de helft van de e-mail wegvalt. Het advies is om de template niet breder te maken dan 650 pixels. Maar let op: een té smalle nieuwsbrief leest ook niet lekker op een groot scherm. Designers ontwerpen in de meeste gevallen e-mails van 600 tot 650 pixels breed voor beeldschermresoluties groter dan 1024×768 pixels.

14. Titel: Basis designelementen: 10 Tips!

Dan volgen hier enkele algemene tips.
1.4  Plaats het bedrijfslogo of de naam linksboven in de e-mail.
De ontvanger moet direct uw bedrijf of merk kunnen herkennen in de e-mail. Plaats het logo of de naam altijd bovenin de e-mail en bij voorkeur aan de linkerkant. Omdat veel ontvangers een horizontaal of verticaal leesvenster gebruiken, is het snijvlak van deze twee soorten dé hotspot van uw ontwerp. Het snijvlak is de linkerbovenhoek van de e-mail. Daar moeten het logo en eventueel de bedrijfsnaam staan. Zorg ervoor dat daaronder de call-to-action een plaats krijgt, zodat de lezer direct kan worden verleid.
1.5  Maak de e-mail leesbaar zonder plaatjes.
Plaatjes worden in veel e-mail clients en webmail clients niet meer standaard getoond. De ontvanger moet deze activeren via een link of een button. In veel gevallen is de inhoud van de e-mail onleesbaar, omdat de plaatjes niet worden getoond. Dit gaat ten koste van de open- en klikratio. Houd hiermee rekening in het design. Maak de e-mail leesbaar door in verhouding meer tekst te gebruiken en minder plaatjes. De kans is dan groter dat men iets interessants leest en alsnog plaatjes activeert en op de links klikt.
1.6  Gebruik witruimte.
Meer ruimte betekent meer rust. Gebruik meer witruimte in uw nieuwsbrief tussen artikelen, tekstregels, letters, kopjes en teksten, tekst en plaatjes, etcetera. De e-mail wordt rustiger en daardoor overzichtelijk en beter leesbaar. Zo ontstaat er meer aandacht voor de inhoud, met als positief effect een betere beleving en meer doorkliks.

15. Hier ziet u een voorbeeld van hoe een goede nieuwsbrief er uit kan zien.

16. Titel: Basis designelementen: 10 Tips!

1.7  Maak korte artikelen.
We zien dat bedrijven in hun nieuwsbrieven heel veel willen vertellen en veel tekst gebruiken. Maar minder tekst geeft ruimte en rust. Gebruik niet meer dan 3 á 4 regels per artikel en zorg voor een duidelijke verwijzing om door te klikken naar het volledige artikel op de website of een landingspagina. Er ontstaat daardoor meer aandacht voor datgene wat er staat en het bevordert het aantal doorkliks. Om de inhoud te ondersteunen en de boodschap over te brengen, kunt u gebruik maken van grotere beelden.
1.8  Plaats de belangrijkste content ‘boven de vouw’.
Uit onderzoek van Nielsen Norman Group blijkt dat de meeste e-mail openers niet verder lezen dan het punt waar ze in de e-mail moeten scrollen. Slechts 11% van de lezers scrolt verder naar onderen. Plaats dus uw belangrijkste content bovenin of zorg voor heldere verwijzingen naar content onder de vouw in de nieuwsbrief. Dit heeft gevolgen voor uw design.
1.9  Test het design in een preview pane, oftewel een leesvenster.
Steeds meer mensen bekijken e-mails in hun inbox via een leesvenster. Iedere e-mail client, bijvoorbeeld Gmail, Outlook, Hotmail, Lotus Notes, etcetera, kent zijn eigen standaardinstellingen qua grootte van het leesvenster. U moet ervoor zorgen dat de meeste mensen in uw doelgroep een optimale ‘preview’ van de e-mail hebben via het leesvenster. Test daarom het design in de meest voorkomende clients in uw doelgroep. Zakelijke contacten gebruiken meestal Outlook. Consumenten gebruiken vaak de webmail clients van de eigen internetprovider Ziggo en KPN en Hotmail en Gmail. Hoe komt u erachter welke clients door jou doelgroep worden gebruikt? Doe een analyse van uw e-mail database op extensie, bijvoorbeeld hotmail.com, gmail.com, zakelijke extensies of zet tools in zoals Litmus.com om het te meten aan de hand van verzendingen.

17. Titel: Basis designelementen: 10 Tips!

1.10  Gebruik contentcategorieën.
Content in categorieën onderverdelen, maakt een e-mail overzichtelijk voor de lezer. Het heeft twee voordelen:
De lezer kan snel scannen wat voor hem belangrijk is.
Een volgende keer vindt hij de content sneller, omdat hij gewend is aan de vaste onderverdeling.
Contentcategorieën zijn bepalend voor de inrichting en de vormgeving van de lay-out van de nieuwsbrief. Op basis van het doel en de doelgroep bepaalt u welke content en contenthiërarchie u nodig hebt.

18. Titel: Top 10 email clients

In dit overzicht ziet u de top 10 van de meest gebruikte clients.
Op nummer 1 staat, met een overduidelijke meerderheid, Outlook. Deze wordt gevolgd door Hotmail en Yahoo Mail. Andere clients in de ranglijst zijn respectievelijk Gmail, Apple Mail, iPhone, Thunderbird, Windows Live Mail, AOL Mail en Lotus Notes. De rest zijn overigen.

19. Titel: Optimalisatie designelementen: 10 Tips!

Nu we de basistips hebben doorgenomen, volgen 10 tips voor optimalisatie.
2.1  Gebruik een preheader met de belangrijkste inhoud.
De preheader is de tekst die bovenaan de e-mail kan worden gelezen. Deze tekst staat boven het headerplaatje. Hier kunt u de lezer interesseren te openen en of door te lezen! Noem dus de belangrijkste inhoud op deze plaats.
Het voordeel hierbij is dat een aantal e-mail clients, zoals Gmail en Outlook, de preheader tekst tonen achter de onderwerpregel, zodat ook zonder leesvenster de tekst extra kan uitnodigen. Hierbij raden wij aan om maximaal 30 woorden of 100 tekens te gebruiken, afhankelijk van de lengte van de onderwerpregel. Anders wordt de tekst afgebroken en kan de boodschap verloren gaan.
Let op: houd de ruimte voor de preheader beperkt, anders zakt de e-mail header te ver naar beneden en heb je minder ruimte over in het leesvenster.
2.2  Korte nieuwsbrief header.
Gebruik bij voorkeur een korte nieuwsbrief header van ongeveer 150 pixels hoog om de inhoud van de nieuwsbrief hoog in de nieuwsbrief uit te laten komen. Daardoor ziet de lezer in één oogopslag meer content en is er ruimte voor de inhoudsopgave.
2.3  Inhoudsopgave bovenin plaatsen.
De ontvanger wil zo snel mogelijk weten wat hij aan de e-mail heeft, zodat hij kan beslissen of hij de e-mail wil lezen. Help hem hierbij door middel van een inhoudsopgave, waarmee hij in één oogopslag ziet of er iets interessants in staat. Hij moet de inhoudsopgave kunnen zien zonder de e-mail volledig te openen en te scrollen. Plaats het dus boven in de e-mail en zichtbaar in het leesvenster. Bij voorkeur links hoog in de e-mail.

20. Titel: Optimalisatie designelementen: 10 Tips!

Dit kunt u nog meer doen voor een optimale nieuwsbrief.
2.4  Varieer de plaatjes in de header.
Breng variatie aan in de header image van de nieuwsbrief. Verandering trekt de aandacht van de lezer, want er gebeurt iets! Logo en bedrijfsnaam moeten uiteraard een vaste plek hebben, maar wissel de plaatjes. Verbind het nieuwe plaatje aan een seizoen, een onderwerp in de nieuwsbrief of een thema. Daarmee creëert u steeds een andere sfeer en wordt de ontvanger verleid te lezen als hij de nieuwsbrief weer ontvangt.
2.5  Meer tekst dan plaatjes.
E-mails die voor een groot gedeelte bestaan uit plaatjes en weinig tekst bevatten, worden vaker beoordeeld als ‘spam’. Spamfilters filteren minder vaak op woorden, maar meer op de samenstelling van de e-mail. Met als gevolg dat e-mails met relatief veel plaatjes in de spamfolder van de ontvanger belanden of dat de verzender op een blacklist wordt geplaatst. Verwerk dit in uw ontwerp en zorg ervoor dat het goed is om te zetten in een HTML-template.
2.6  Gebruik ALT-teksten bij ‘images off’.
Er verschijnt vaak een leeg vlak als plaatjes niet worden getoond of niet zijn geactiveerd in de e-mail client. U kunt de e-mail beter leesbaar maken door een beschrijving aan het plaatje toe te voegen. Dat doet u door plaatjes te voorzien van ALT-tekst. Dit is erg handig, omdat bijvoorbeeld op de plaats waar het logo had moeten staan nu uw bedrijfsnaam wordt getoond. Dat bevordert dus de herkenbaarheid en leesbaarheid van e-mails, met positieve gevolgen voor het open- en klikgedrag. Gebruik korte beschrijvingen in e-mails met veel plaatjes. Anders loopt u de kans dat het rommelig en onleesbaar wordt.

21. Titel: Optimalisatie designelementen: 10 Tips!

2.7  Bijzondere personalisatie.
Geachte heer of mevrouw met achternaam aanspreken, is de meest bekende vorm van personalisatie. Denk ook eens aan andere persoonlijke gegevens die van nut zijn voor de lezer. Maak het de lezer makkelijk bij het doen van transacties of het stellen van een vraag en vermeld bijvoorbeeld standaard het klant- of contractnummer in de e-mail. Ook het vermelden van NAW-gegevens kan handig zijn als dat altijd up-to-date moet worden gehouden. Die elementen moeten een vaste plaats krijgen in de nieuwsbrief zodat de lezer altijd weet waar hij het kan vinden.
2.8  Uitschrijven of afmelden bovenin plaatsen.
Het gebeurt veel dat ontvangers niet de moeite nemen om zich uit te schrijven. Met als gevolg dat bij toenemende irritatie in de inbox een nieuwsbrieflezer vaak ten onrechte op ‘this is spam’ drukt. Maak het ze daarom makkelijk en plaats de afmeldlink bovenin de e-mail nieuwsbrief op een makkelijk vindbare plaats. Het kan in de preheader boven de e-mail, maar ook als button of tekstlink als onderdeel van het design.
2.9  Productcategorieën verwerken in header.
Meer traffic naar de website vanuit de e-mail nieuwsbrief? Dat kan door de productnavigatie van de website te verwerken in de template. Voor veel mensen is het herkenbaar en is men snel geneigd door te klikken. Maar het kan ook afleiden van het onderwerp van de nieuwsbrief. Zorg ervoor dat in het ontwerp snel en duidelijk zichtbaar is waar de e-mail over gaat en dat de lezer zelf kan beslissen of hij verder leest of dat hij doorklikt via de navigatie naar de website. Let wel op dat de bovenkant van de e-mail niet te hoog wordt, anders zakt de inhoud te ver weg.

22. Titel: Optimalisatie designelementen: 10 Tips!

2.10  Social media integreren.
Volgen en delen via sociale netwerken zijn functies die steeds vaker worden gebruikt in e-mail nieuwsbrieven. De bijbehorende knoppen hebben in ieder geval een vaste plaats nodig, maar het design ervan is minstens zo belangrijk. Want op welke wijze brengt u de Hyves, Twitter en Facebook-knoppen naar voren? Passen ze in de huisstijl en trekken ze op het juiste moment de aandacht van de lezer?

23. Titel: Geavanceerde designelementen: 3 Tips!

Tot slot heb ik nog 3 geavanceerde tips om uw nieuwsbrief mee te verbeteren.
3.1  Test ontwerp van uw buttons.
“Mooi” of “past bij huisstijl” is niet per definitie effectief. Uit tests voor UPC van specialist 8Seconds blijkt dat kleur, grootte en tekst in de button van invloed zijn op de klikratio. Voor actie-elementen in de nieuwsbrief adviseren wij verschillende buttons de maken en live te testen in de nieuwsbrief. De best scorende gebruikt u in de toekomstige nieuwsbrieven.
Indien de plaatjes niet worden getoond, gelden nog een paar aanvullende elementen waar u rekening mee moet houden. Vermeld in dat geval de button-url als tekstlink bij de button en in het betreffende artikel.
U kunt ook achter het button-plaatje een tekstlink plaatsen in gekleurde achtergrond, zodat u een button-look creëert. Dat zorgt voor een betere call-to-action.
3.2  Leesbaar maken voor mobiele apparaten.
E-mail lezen via een smartphone of een iPad komt steeds vaker voor. De trend is dat we minder via een PC of laptop gaan doen, maar juist via kleinere mobiele apparaten. In veel gevallen is een regulier e-mail ontwep niet geschikt voor een klein beeldscherm of het wordt door allerlei technische beperkingen niet getoond zoals het bedoeld is.
In uw design kunt u rekening houden met deze nieuwe groep lezers en ervoor zorgen dat e-mails zonder plaatjes goed leesbaar zijn, korte artikelen bevatten en snel zijn te scannen op onderwerp. Via Litmus.com is het mogelijk te onderzoeken welke apparaten ontvangers gebruiken om uw e-mail nieuwsbrieven te lezen. Test dan de voor u relevante clients voor mobiele apparaten en optimaliseer uw design.
3.3 Call-to-action: gebruik animatie.
Bewegende beelden in uw e-mail nieuwsbrief trekken aandacht. Op dat moment heeft u de lezer en ervaart hij iets leuks, anders of interessants. In een voorbeeld van een retailer uit de VS wordt een GIF-animatie gebruikt. Dat houdt in dat er in één plaatje verschillende frames met een bepaalde snelheid achter elkaar worden getoond. Men ervaart het als een filmpje. Bijna alle e-mail clients ondersteunen dit format, waardoor u dus erg leuke effecten kunt bereiken.

24. Titel: OPTA

Met een perfect design en een grote database van e-mail adressen bent u er nog niet. U dient namelijk ook op de hoogte te zijn van de wettelijke bepalingen die aan e-mail marketing verbonden zijn. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, afgekort de OPTA, ziet erop toe dat deze wetten worden nageleefd.
U dient in elk geval van de volgende 3 regels op de hoogte te zijn.
Uw ontvanger moet toestemming hebben gegeven om elektronische berichten te verzenden naar zijn adres.
Deze ontvanger moet duidelijk kunnen zien van wie de berichten afkomstig zijn.
En de ontvanger moet altijd duidelijk kunnen zien waar en hoe hij zich kan afmelden, wanneer hij uw mails niet meer wenst te ontvangen.
Voldoet u niet aan deze regels, dan kunnen er sancties volgen.

25. Titel: 1A. Voorafgaand toestemming vragen

Hier zal ik de regels nog eens nader voor u toelichten.
Voordat u ongevraagde berichten mag versturen moet de ontvanger u vrij of specifiek en geïnformeerd toestemming geven. Vrij betekent bijvoorbeeld dat de ontvanger zelf kenbaar heeft gemaakt toestemming te geven. Een bepaling in de algemene voorwaarden informeert de ontvanger niet over ‘waar hij toestemming voor geeft’. Vage beschrijvingen zoals ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en geselecteerde partners’ zijn niet specifiek.
Er moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger specifiek toestemming geeft.
U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft gekregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.

26. Titel: 1B. Adresbestanden gebruiken

U kunt adresbestanden alleen gebruiken wanneer u, de verzender, vooraf toestemming heeft gekregen om naar deze adressen elektronische berichten te versturen. Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.
U moet zich goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat niet legaal.

27. Titel: 2. Werkelijke identiteit verzender noemen

2. U moet als verzender in elk verzonden elektronisch bericht uw werkelijke identiteit vermelden. Het gebruik van een alias of pseudoniem is niet toegestaan.

Titel: 3. Afmeldmogelijkheid bieden

3. In ieder verzonden bericht moet de mogelijkheid staan tot afmelden. Ook al heeft de ontvanger eerder toestemming gegeven, u moet ontvangers deze mogelijkheid kosteloos en op gemakkelijke wijze aanbieden. Een uitgebreide vragenlijst voordat de afmelding rond is, is dus niet gemakkelijk.

28. Titel: Opt-systemen

Een opt-insysteem is een systeem voor het op grote schaal verzenden van periodieke e-mail of sms-berichten. Het houdt in dat elke ontvanger vooraf toestemming en eventueel later een bevestiging, moet geven voor het toezenden van de e-mail of het sms-bericht. Dit is de simpelste vorm van opt-in en wordt afgeraden door alle e-mailmarketingexperts.
Een single opt-insysteem is een opt-in systeem zonder verificatie. Een opt-insysteem zonder verificatie is echter onbetrouwbaar, doordat iedereen dan het e-mailadres van een ander kan aanmelden. Spammers kunnen deze mogelijkheid als dekmantel gebruiken door spam te versturen en bij klachten te beweren dat vooraf toestemming is verkregen. Als de ontvanger dat ontkent, claimt de spammer dat iemand anders het e-mailadres moet hebben aangemeld.
Een double opt-in of confirmed opt-in is de enige manier die echt aantoonbaar maakt dat een persoon, die zich voor uw e-mailcommunciatie heeft ingeschreven, ook daadwerkelijk die persoon is. U stuurt een bevestiging aan de inschrijver met de mogelijkheid om zich weer uit te schrijven. Toch netjes maar zonder het nadeel dat inschrijvingen verloren gaan. Een minstens zo belangrijke steun bij het aantoonbaar maken. De wet is niet expliciet en dus zal elke stap die u neemt om de zaken netjes af te handelen als positief ervaren.

29. Titel: Tips OPTA

De OPTA komt in actie wanneer ze een bovengemiddeld aantal klachten binnenkrijgt. Zorg er daarom voor dat uw afmeldproces goed op orde is. Wanneer u het dus makkelijk maakt om af te melden zullen mensen dat pad als eerste bewandelen. Daarmee wordt de kans op klachten kleiner.
Valt het ‘tell-a-friend’ systeem onder het spamverbod?
Via ‘tell a friend’ kan een internetgebruiker een bekende op de hoogte stellen van een bepaalde boodschap of een nieuwtje op een site. Het aanbieden van deze mogelijkheid wordt breed toegepast op websites en raakt zowel de bevoegdheden van OPTA als van het College Bescherming Persoonsgegevens, afgekort het CBP. De twee toezichthouders hebben een gezamenlijk rechtsoordeel opgesteld om duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden waaronder ‘Tell a friend’-systemen rechtmatig gebruikt kunnen worden.
In hun gezamenlijke rechtsoordeel stellen OPTA en CBP vast dat ‘Tell a friend’-systemen alleen rechtmatig kunnen zijn als tenminste aan de volgende voorwaarden is voldaan:
a) De communicatie gebeurt volledig op eigen initiatief van de afzender. De website stelt hier geen beloning tegenover voor afzender of ontvanger.
b) Voor de ontvanger moet het duidelijk zijn wie de initiatiefnemer van de e-mail is, zodat hij diegene kan aanspreken als hij niet gediend is van dergelijke mails.
c) De afzender moet volledige inzage hebben in het bericht dat namens hem wordt verzonden, zodat hij de verantwoordelijkheid kan nemen voor de persoonlijke inhoud van het bericht.
d) De website in kwestie mag de e-mailadressen en andere persoonsgegevens niet gebruiken of bewaren voor andere doeleinden dan het eenmalig verzenden van een bericht namens de afzender.
Daarnaast dient de website het systeem te beveiligen tegen misbruik, zoals het geautomatiseerd verzenden van spam.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland