Facebook Adverteren

[private]
Facebook Adverteren deel 00


Facebook Adverteren deel 01


Facebook Adverteren deel 02


Facebook Adverteren deel 03


Facebook Adverteren deel 04


Facebook Adverteren deel 05


Facebook Adverteren deel 06


Facebook Adverteren deel 07


Facebook Adverteren deel 08


Facebook Adverteren deel 09


Facebook Adverteren deel 10


Facebook Adverteren deel 11


Facebook Adverteren deel 12


Facebook Adverteren deel 13


Facebook Adverteren deel 14


Facebook Adverteren deel 15


Facebook Adverteren quiz


ADVERTEREN

2. Statistieken – Mobiel

Om een goed overzicht te krijgen van de omvang en inzet van adverteren op Facebook heb ik een aantal statistieken op een rij gezet.

 

Ten eerste, als men kijkt naar de doelen die adverteerders het meeste stellen voor hun Facebook-advertenties zijn het vergroten van merkbewustzijn en het vergroten van bereik de meest gekozen doelen.

 

Minder dan de helft van de Facebook-adverteerders geeft daarentegen aan op zoek te zijn naar directe verhoging van conversies (en dus directe sales) en slechts 35% is op zoek naar een vergroting van de betrokkenheid met en van haar klanten.

 

Het is opvallend dat de twee meest gestelde doelen lange-termijn doelen zijn, geen kortere termijn-doelen zoals het verhogen van conversies.

 

3. Statistieken – Criteria

Focussend op de meest en minst gebruikte criteria kan je zien dat leeftijd, land, en precieze interesse de meest gekozen criteria zijn door adverteerders. Precieze interesse duidt overigens op een interesse als tennis, in tegenstelling tot “sport” een vrij algemene interesse.

 

De minst gebruikte criteria daarentengen zijn postcode (en dus exacte fysieke locatie), werk (met andere woorden: werkgever) en relatiestatus.

 

4. Statistieken – Mannen vs. Vrouwen

Uit onderzoek van Resolution Media blijkt dat mannen relatief een goedkopere advertentiegroep zijn dan vrouwen. Gemiddeld zijn de kosten per weergave (CPM) en kosten per klik (CPC) lager voor mannen en klikken zij vaker op advertenties dan vrouwen. Wellicht zijn adverteerders hiervan op de hoogte: 53% van alle advertentiebudgetten wordt uitgegeven aan mannen en 58% van alle advertenties wordt aan dezelfde doelgroep getoond.

 

5. Statistieken – mobile

Zoals al in eerdere tutorials vermeld, gebruikt wereldwijd meer dan 50% van de Facebook-gebruikers een smartphone voor hun Facebook-activiteiten. In sommige landen, zoals bijvoorbeeld India, is het gebruik van Facebook op mobiele apparaten zelfs vele malen groter dan op desktop- en laptop-apparaten.

 

Als men focust op Nederland geven de volgende cijfers een mooi overzicht van het potentieel dat mobiel adverteren op Facebook in Nederland biedt.

 

Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat 44% van de Nederlanders in September 2012 een smartphone bezat en 16% eigenaar was van een tablet.
Uit onderzoek van Wakoopa blijkt daarnaast dat in September 2012 meer dan 80% van de Nederlandse iOS-gebruikrs (het mobiele besturingssysteem van Apple) de Facebook apps had geïnstalleerd op hun apparaten.

 

Mobiel adverteren op Facebook heeft het afgelopen jaar een enorme opmars door gemaakt. Desondanks het feit dat het pas in het voorjaar van 2012 grootschalig geïntroduceerd werd, was het in het laatste kwartaal van 2012, zo tonen de kwartaalcijfers van Facebook uit januari 2013, al goed voor 23% van de advertentie-omzet van Facebook, en dus voor ongeveer 306 miljoen dollar.

 

Het feit dat mobiele advertenties volgens cijfers van Kenshoo Social gemiddeld 70% duurder zijn dan niet-mobiele advertenties heeft adverteerders klaarblijkelijk niet afgeschrikt.

 

6. Statistieken – duur

Focussend op de duur van een gemiddelde advertentie-campagne blijkt uit onderzoek van Socialfresh dat 31% van de campagnes slechts 1 tot 4 dagen duurt en dat 37% tussen de vier en 14 dagen duurt.

 

Een simpel rekensommetje leert ons dus dat 68% van alle advertentiecampagnes op Facebook niet langer dan twee weken duurt.

 

Waar op wat voor soort prijzen moet je nu eigenlijk rekenen als je in Nederland wil adverteren op Facebook?

 

7. Statistieken – kosten

Gemiddeld betaal je in Nederland per klik 33 eurocent, en 9 eurocent per weergave, zo tonen cijfers van Socialbakers aan.

 

8. Mogelijkheden

Er is een enorme hoeveelheid mogelijkheiden om te adverteren op Facebook. Dit is ook niet gek, Facebook dient tenslotte ergens haar geld aan te verdienen.

 

Ten eerste kan men adverteren in de rechterzijbalk op de startpagina’s en profielen van Facebook-gebruikers; de “klassieke” manier van adverteren op Facebook. Dit type advertenties wordt vaak omschreven als de “marketplace ads”.

 

Naast dit type advertenties is er de mogelijkheid om te adverteren in het nieuwsoverzicht op de startpagina’s van Facebook-gebruikers; een mogelijkheid die relatief recent met de introductie van Promoted posts een nieuwe boost heeft gekregen.

Het adverteren in het nieuwsoverzicht biedt adverteerders de mogelijkheid om niet alleen op desktop-apparaten maar ook op mobiele apparaten te adverteren, zij het in de vorm van een Promoted post, een Page post ad of een Offer.

 

Voor grotere partijen biedt Facebook naast de “conventionele” advertentiemogelijkheden globaal een tweetal speciale opties: Facebook Exchange en de zogenaamde Premium Ads. Deze advertentiemogelijkheden bieden grote adverteerders bijvoorbeeld de mogelijkheid om advertentie weer te geven op de uitlog-pagina van Facebook.com of om remarketing te doen via hun websites.

 

9. Mogelijkheden – Marketplace Ads 1

Naast de locaties waarop advertenties getoond kunnen worden kunnen advertenties ook onderverdeeld worden op hun inhoud. Bij de marketplace ads zijn dit in essentie twee types.

 

Ten eerste kan men adverteren met een URL. Dit houdt in de praktijk in dat men een website of facebook page tab app promoot in de rechter zijbalk. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie als “Ga naar www.schilderij.nl voor de goedkoopste schilderijen!” of “Gratis Facebook-advies? Klik hier!”.

 

Dit type advertenties vereist een zogenaamde landingspagina, een pagina waarop de inhoud van de advertentie wordt toegelicht en de potentiële klant overtuigd dient te worden tot een aankoop, registratie, of het invullen van een contactformulier.

 

10. Mogelijkheden – Marketplace Ads 2

Het tweede type marketplace ads is de engagement ad: een advertentie die gebruikers uitnodigt om een Facebook-gerelateerde actie te ondernemen. Denk hierbij aan het liken van een bedrijfspagina, het gebruiken van een Facebook-app op facebook.com of het reageren op een specifiek bericht dat geplaatst is op een bepaalde bedrijfspagina.
11. Mogelijkheden – Newsfeed Ads

Op mobiele apparaten zijn de marketplace ads niet zichtbaar en zou er dus in principe geen mogelijkheid zijn om te adverteren. Sinds de lente van 2012 is Facebook echter begonnen met het uitrollen van advertenties in een ander gedeelte onroerend goed: het nieuwsoverzicht van gebruikers.

 

Het begon met promoted posts: berichten van bedrijfspagina’s die tegen betaling beter getoond werden in de nieuwsoverzichten van fans en/of vrienden van fans.

 

Daarna volgde Facebook offers, het promoten van aanbiedingen en kortingen voor de fans van een bepaalde pagina.

Inmiddels is het ook mogelijk om een gehele pagina, applicatie of evenement te promoten (door mij omschreven als de promote page ads) en zelfs om specifieke handelingen binnen een mobiele applicatie of met facebook verbonden website te promoten: de zogenaamde Open Graph Sponsored Stories

 

In het kort: enorm veel mogelijkheden en kansen.

 

12.  Mogelijkheden – een overzicht..

Op deze slide zie je een overzicht van de voornaamste manieren waarop je op Facebook kunt adverteren (met uitzondering van bijvoorbeeld de Premium Ads), alsook waar de advertenties weergegeven kunnen worden.

 

Zo worden de Page like advertenties bijvoorbeeld enkel weergegeven in de rechterzijbalk van de startpagina van een Facebook-gebruiker en worden Mobiele app-advertenties enkel getoond in het nieuwsoverzicht van mobiele gebruikers.

 

Let op, dit overzicht is onderhevig aan wijzigingen!

 

13. Mogelijkheden – Facebook Exchange

Naast de conventionele mogelijkheden zijn er een aantal manieren waarop, weliswaar enkel via een door Facebook gecertificeerde Preferred Marketing Developer of Facebook zelf kan worden geadverteerd.

 

De eerste hiervan is Facebook Exchange, een, zoals Facebook het zelf beschrijft, “cookie-based ad targeting system that serves up ads related to a user’s web browsing activity, in real time on Facebook”.

 

In de praktijk komt het op het volgende neer: Facebook slaat je gedrag en voorkeuren op in zogenaamde cookies; kleine bestandjes die gelinkt zijn aan je Facebook-gegevens. Bij bezoek aan een website die Facebook Exchange gebruikt wordt de cookie geladen en een klein stukje data toegevoegd. Zo kan bijvoorbeeld informatie toegevoegd worden over de producten die je hebt bekeken of aan je winkelwagentje toe hebt gevoegd.

 

Indien je de desbetreffende website verlaat zonder een aankoop te hebben gedaan en vervolgens weer terug gaat naar Facebook.com, kan de eigenaar van de website door middel van Facebook Exchange een zeer gerichte advertentie aan je presenteren. Het beoogde resultaat: jij, de twijfelende klant wordt over de streep getrokken, gaat terug naar de desbetreffende website en verandert in een conversie door bijvoorbeeld een product aan te kopen.

 

In marketing-termen heet het soort marketing waarop Facebook Exchange is gebasseerd “re-marketing”

 

14. Mogelijkheden – Facebook Exchange

De resultaten van Facebook remarketing-oplossing, tot nu toe, liegen er niet om.

Na het zien van een Facebook Exchange (FBX) advertentie bezoekt men 240% vaker de geadverteerde website en klikt men 43% vaker op de advertentie. Daarnaast betaalt de adverteerder met Facebook Exchange uiteindelijk gemiddeld 66% minder per conversie dan bij een conventionele advertentie en is de snelheid van de conversie gemiddeld 30% hoger dan bij een conventionele advertentie.

 

Daarnaast toont onderzoek van Triggit aan dat Facebook Exchange voor 36% meer conversies zorgt dan andere marketing en re-marketing platforms als AdX, Rubicon, OpenX of Pubmatic.

 

15. Mogelijkheden – Overige

Facebook biedt naast de marketplace ads, newsfeed ads en Facebook Exchange nog enkele andere mogelijkheden voor adverteerders.

 

Ten eerste zijn er de sponsored results: betaalde resultaten voor zoekopdrachten in de zoekbalk op Facebook.com.

In tegenstelling tot het adverteren zoals we het gewend zijn in zoekmachines als Google, betaal je bij sponsored results niet voor de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden, maar in concurrentie met de andere pagina’s, applicaties of plaatsen in je categorie.

 

Er kunnen daarnaast ook demografische of interesse-gerelateerde elementen toegevoegd worden als extra laag. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren voor alle jongemannen in Nederland tussen 18 en 24 jaar die zoeken naar eetcafé’s.

 

Sponsored results bieden een goede manier om bijvoorbeeld verkeer weg te kapen van concurrenten, extra op te vallen wanneer mensen op zoek zijn apps of pagina’s in jouw categorie, extra weergaves van je app of pagina te genereren of om simpelweg de kracht van je merk te verdedigen.

 

Sponsored results werden tot nu toe nog vrij weinig ingezet, vooral omdat de Facebook-gebruiker vrij weinig gebruik maakt van de Facebook zoekbalk (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Google-zoekbalk).

Met de lancering van Facebook Graph Search, Facebook’s home-made zoekfunctie, wordt echter verwacht dat de investeringen in sponsored results snel toe zullen nemen.
Wil je meer informatie over Graph Search? kijk dan op facebook.com/about/graphsearch.

 

Een tweede type ads zijn premium ads als de zogenaamde logout ads: advertenties die getoond worden als men niet ingelogd is op Facebook.com of die getoond worden als men zich uitlogt van facebook.com. Deze advertenties kunnen overigens enkel direct via Facebook gekocht worden en zijn qua prijs dan ook niet bepaald weggelegd voor de gemiddelde ondernemer.

 

 

 

 

 

16. Advertentie – Creatie & Beheer

In dit gedeelte van deze tutorial leg ik je de mogelijkheden uit voor beheer & analyse (B&A) van je Facebook-advertenties. Ik zal eerst wat meer vertellen over ROI, oftewel Return On Investement, en hoe je deze het beste kunt meten. Vervolgens zal ik uitleggen op welke manieren je zowel op facebook.com en buiten facebook.com Facebook-advertenties kunt aanmaken en analyseren.

 

17. Advertentie C&B – ROI

ROI staat voor “return on investement”, oftewel hoeveel output je terug krijgt voor je input, meestal gemeten als het verschil tussen Euro’s in en Euro’s uit.

 

In ROI ligt één van de meest genoemde tekortkomingen van Social Media, en dus ook van Facebook. Hoe bepaal je namelijk, zowel op de korte als de lange termijn, wat het succes is van je Facebook-activiteiten?

 

Je dient je input èn je output in kaart te brengen. Indien je zelf tijd hebt geïnvesteerd in je Facebook-activiteiten dien je deze tijd bijvoorbeeld ook om te rekenen in je opportunity cost. Oftewel: hoeveel euro je gemiddeld per uur verdient met je dagelijkse werkzaamheden.

 

18. Advertentie C&B – ROI input

Ten eerste dien je je input in kaart te brengen.

 

Hoeveel tijd en geld steek je binnen een bepaalde tijdsperiode in het ontwerp van je Facebook-kanaal? Hoeveel steek je in het beheer van je kanaal? Hoeveel steek je in de ontwikkeling van je advertenties? En hoeveel budget gaat er binnen een bepaalde tijdsperiode naar je lopende advertenties?

 

En als laatste: hoeveel tijd en geld besteeds je aan de analyse van de resultaten van je Facebook-activiteiten door middel van bijvoorbeeld Facebooks Insights, Ads Manager, of een extern analyse-programma?

 

19. Advertentie C&B – ROI output

Naast het in kaart brengen van je input dien je uiteraard ook een overzicht te vormen van je output. Je output is deels afhankelijk van je doelen en doelstellingen. Deze bepalen namelijk welke analyses je wel of niet uitvoert.

 

Ben je vooral op zoek naar merkversterking? Begin dan bijvoorbeeld bij het bereik en de viraliteit van je Facebook-activiteiten en het aantal fans binnen je doelregio.

Wil je vooral je service-niveau verbeteren? Begin dan met het meten van het sentiment in reacties die je krijgt op je Facebook-pagina. Probeer daarnaast ook in kaart te brengen in hoeverre je andere service-kanalen (telefoon, e-mail, Twitter) ontlast worden door je Facebook-kanaal binnen een bepaalde tijdsperiode.

 

Naast minder tastbare output als viraliteit, bereik en sentiment dien je ook in kaart te brengen, mits dit uiteraard behoort tot je doelen, in hoeverre je Facebook-kanaal heeft bijgedragen aan online conversies.

 

Ben je vooral op zoek naar offline conversies? Meet dan bijvoorbeeld steeksproefgewijs het percentage klanten dat bij een product-aankoop aangeeft grotendeels door je Facebook-kanaal overtuigd te zijn geworden van je product, of die een kortingscode verbonden aan Facebook Offers hebben gebruikt bij aanschaf van een product of service.

 

Om “het ROI-probleem” tenminste gedeeltelijk weg te nemen en zo bij te dragen aan haar geloofwaardigheid, heeft Facebook conversie-tracking ontwikkeld.

 

20. Advertentie C&B – ROI conversietracking

Conversietracking is voor velen een onbekend concept, terwijl het al vrij lang beschikbaar in Facebook’s Ads API.

Conversietracking helpt je de ROI van je Facebook-advertenties te controleren door middel van zogenaamde “offsite conversiepixels”.

 

Een conversiepixel zorgt er in essentie voor dat Facebook meet in hoeverre een Facebook-advertentie heeft bijgedragen aan een conversie op je website. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de aankoop van een product, het registreren voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier.

 

21. Advertentie C&B – ROI conversietracking

Het doel van de conversietracking is echter tweedelig.

Ten eerste biedt het zoals gezegd de mogelijkheid om conversies te meten, binnen 1, 7 of 28 dagen nadat je advertentie is vertoond.

 

Daarnaast dienen de conversiepixels ertoe de kosten per weergave (CPM) voor je advertenties te optimaliseren, hetgeen inhoudt dat Facebook als het ware, op basis van de conversie-resultaten voor een advertentie, leert welke personen eerder geneigd zijn te converteren op je website dan anderen.

 

22. Advertentie C&B – ROI conversietracking

Het is vrij eenvoudig conversiepixels aan te maken.

 

Ten eerste ga je naar facebook.com/ads/manage/convtrack.php en klik je op de knop “conversiepixel maken”.

Vervolgens vul je in het pop-up venster de gewenste naam voor je conversiepixel en het soort conversiepixel in.

 

Als derde kopieer je de code die je te zijn krijgt na bevestiging van de conversiepixel, en plakt deze in het header-gedeelte van de pagina op je website of webshop waarvan je de conversies wilt bijhouden. Met andere woorden: je plakt de code tussen de woorden HEAD en forward slash HEAD op je conversiepagina.

 

Vervolgens ververs je de pagina, ga je terug naar je Ads Manager of Power Editor (beiden worden later in deze tutorial nader toegelicht) en bevestig je de status van de conversiepixel.

 

Daarna maak je een advertentie aan voor een (externe) URL en voeg je de conversiepixel toe aan de pagina. Waarom het niet mogelijk is een conversiepixel aan te maken voor bijvoorbeeld een bedrijfspagina? Omdat je op deze pagina’s geen toegang hebt tot het header-gedeelte en dus de conversiepixel-code niet op de desbetreffende pagina kunt plaatsen.

 

Je kunt nu de advertentie samen met de conversiepixel zien in je campagneschema in Ads Manager of Power Editor.

 

Wil je meer informatie over conversietracking op Facebook? Ga dan naar bit.ly/conversiepixel

 

23. Advertentie C&B – ROI

Of je nu gebruik maakt van conversietracking of niet, er zijn een aantal algemene dingen waar je rekening mee moet houden als je de ROI van je facebook-activiteiten in kaart wilt brengen.

 

Maak ten eerste altijd een benchmark, van de huidige kosten en rendement van je Facebook-kanaal, van van je overige Social Media-kanalen en zelfs van je overige marketing-kanalen.

 

Vergelijk daarnaast ook de globale kwaliteit, wat betreft bijvoorbeeld bereik en aantal mensen die erover praten van je pagina met pagina’s van eenzelfde grootte. Een goede gratis tool hierover is de Agorapulse Barometer, te vinden via barometer.agorapulse.com.

 

24. Advertentie C&B

Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je je Facebook-advertenties kunt beheren en analyseren, zowel op Facebook.com als buiten Facebook.com

 

Op Facebook.com kun je door middel van de Ads Creator, ook wel de self-service ad tool genaamd, en direct vanuit je bedrijfspagina adverterenties creëeren. Analyses op Facebook.com kun je uitvoeren met Facebook Insights, en je kunt zowel advertenties beheren als analyseren vanuit Facebook Ads Manager.

 

Buiten Facebook.com zijn er ook een aantal manieren om je advertenties te beheren en analyseren.

De eerste hiervan is Power Editor. Dit is weliswaar een tool van Facebook, maar aangezien deze enkel toegankelijk is via een applicatie in de Google Chrome heb ik deze betiteld als zijnde buiten Facebook.com. Een andere tool is Google Analytics, de analyseer-module van Google. Daarnaast bestaat er een groot aantal social media management tools, waarmee je je Facebook advertenties kan beheren en analyseren. Deze worden besproken in de tutorial “beheer en analyse”.

 

Op de volgende slides zal ik de verschillende mogelijkheden nader toelichten.

 

25. Advertentie C&B – Op Facebook.com

Op Facebook.com kun je door middel van de Ads Creator en je bedrijfspagina advertenties creëeren. Analyse en beheer van je advertenties kun je daarentegen op het platform uitvoeren door middel van Facebook Insights en de Ads Manager.

 

26. Advertentie C&B – Creator

Er zijn een aantal globale verschillen tussen de Ads Creator en de bedrijfspagina. Waar de Ads Creator vrij uitgebreide mogelijkheden biedt en vrij gebruiksvriendelijk is, biedt adverteren door middel van de bedrijfspagina slechts zeer beperkte mogelijkheden maar daarentegen ook een zeer hoge gebruiksvriendelijkheid.

 

27. Advertentie C&B – Beheer

Voor analyses op Facebook.com kun je ten eerste Facebook insights gebruiken, waarmee je de resultaten van je pagina en de compositie van je fans kunt analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld een vergelijking maken tussen het totale, organische, viraal èn betaalde bereik van je bedrijfspagina en de berichten die je daarop plaatst.

 

In de bedrijfspagina zelf kun je statistieken inzien tot 89 dagen in het verleden. Je hebt echter ook de mogelijkheid om data te exporteren (vanaf 19 juli 2011) en daarmee in potentie dus een enorme hoeveelheid data in te zien.

 

In de geëxporteerde resultaten krijg je overzicht van de resultaten van je bedrijfspagina vanaf 19 juli 2011, alsook voor de afgelopen dag, de afgelopen 7 dagen en de afgelopen 28 dagen.

Om ervoor te zorgen dat je de maximale hoeveelheid data tot je beschikking hebt is het daarom te adviseren je data regelmatig te exporteren.

 

28. Advertentie C&B – Beheer

Een tweede, directere manier om je advertenties te beheren en analyseren is de Facebook Ads Manager, te vinden via facebook.com/ads/manage.

 

In de Ads Manager kun je overzichten vinden van de resultaten van je campagnes en advertenties en je betalingen aan Facebook, kun je je conversiepixels instellen en kun je daarnaast toegang krijgen tot de Power Editor en de Ads Creator.

 

29. Advertentie C&B – Ads Manager

In het overzicht van al je campagnes, genaamd “campagnes & advertenties” zie je de status, tijdsspanne alsook het totale budget, resterende budget en uitgegeven budget voor je campagnes en advertenties.

 

30. Advertentie C&B – Ads Manager

Als je in het complete campagne-overzicht op één specifieke campagne krijg je allereerst bovenaan je scherm een overzicht van het gedeelte van de gekozen doelgroep die je hebt bereik, alsook van de respons op je campagne gedurende de laatste 28 dagen.

 

In het onderste gedeelte van je scherm krijg je vervolgens een overzicht te zien van statistieken voor de advertenties waaruit de desbetreffende campagne bestaat. Je kunt deze zelfde statistieken ook zien in het overzicht getiteld “alle advertenties”.

 

31. Advertentie C&B – Ads Manager

Hier kun je naast de naam van de campagne waar een bepaalde advertentie onderdeel van uitmaakt en de status van een advertentie ook een aantal andere statistieken inzien.

 

Ten eerste kun je het bereik inzien, oftewel het aantal unieke personen die advertentie hebben gezien.

Ten tweede kun je de frequentie van de advertentie inzien, oftewel het aantal keer dat de advertentie gemiddeld is getoond.

 

Daarnaast kun je ook het sociale bereik van de advertentie bekijken, wat te omschrijven is als het aantal unieke personen die advertentie hebben gezien met sociale informatie omdat zij een connectie hebben met iemand die de interactie met je pagina of URL is aangegaan.

 

Je kunt ook het totale acties bekijken dat gebruikers op Facebook hebben genomen binnen 24 uur of 28 dagen na het zien van je advertentie.

Je kunt daarnaast ook het aantal klikken op de advertentie zien en de CTR: het aantal klikken op de advertentie gedeeld door het totale bereik van de advertentie.

Als laatste kun je ook het maximumbod voor je advertentie zien en daarnaast de prijs die je voor de desbetreffende advertentie betaalt per klik of per weergave.

 

32. Advertentie C&B – Ads Manager

Als je in het complete advertentieoverzicht klikt op een advertentie krijg je naast een advertentievoorbeeld en de voor de advertentie gekozen doelgroep ook de prestaties van de advertentie te zien, in de vorm van het aantal klikken op de advertentie, haar CTR en weergaven alsook de acties die gebruikers hebben ondernomen na het zien van de advertentie (zoals vind-ik-leuks, reacties en hoe vaak het bericht is gedeeld).

 

33. Advertentie C&B – Ads Manager

Zowel voor de advertenties binnen een bepaalde tijdsperiode als de campagnes binnen een bepaalde tijdsperiode kun je ook volledige rapporten inzien. Je kunt deze terugvinden bovenaan het overzicht getiteld “campagnes & advertenties” en het overzicht getiteld “alle advertenties”.

 

In dit rapport kun je ten eerste de weergaven voor campagnes of advertenties inzien, hetgeen simpelweg te omschrijven valt als het aantal keren dat een advertentie is vertoond aan facebook-gebruikers. Als dit aantal sterk lijkt af te nemen gedurende een bepaalde periode duidt dit erop dat je te weinig biedt per klik of per impressie om de advertentie door Facebook te laten weergeven.

 

De weergaven met sociale context en het percentage sociale context tonen je hoeveel keer advertenties of campagnes zijn getoond aan vriend van fans van je bedrijfspagina of iemand die op andere wijze de interactie aanging met bedrijfspagina en daarom sociale informatie verwerkt zag staan in de advertentie. Deze statistieke wordt enkel weergegeven voor advertenties voor een element binnen Facebook, zoals een bedrijfspagina of evenement.

 

De CTR met sociale context tonen je hoeveel keer er op een advertentie is geklikt door een vriend van een fan of iemand die op andere wijze interactie aanging met bedrijfspagina.

 

De pagina-vind-ik-leuks toont je als laatste de hoeveelheid pagina vind-ik-leuks je hebt verzameld binnen 24 uur of 28 dagen dat iemand de advertentie heeft gezien.

 

34. Advertentie C&B – Buiten Facebook.com

Buiten Facebook.com zijn er zoals al eerder besproken ook een aantal manieren om je advertenties te beheren en analyseren. In dit gedeelte zal ik mij vooral richten op Power Editor.

Google Analytics en de social media management tools komen uitgebreider aan bod in de tutorial “beheer & analyse” van deze module.

 

35. Advertentie C&B – Buiten Facebook.com

De Power Editor is Facebook’s advertentie-tool voor professionals en is geschikt voor mensen die graag de volledige controle willen hebben en er geen moeite mee hebben een verlies van gebruiksvriendelijkheid, in vergelijking met bijvoorbeeld de Ads Creator en Ads Manager, op de koop toe te nemen.

 

De Power Editor vult in essentie de mogelijkheden van de Facebook Ads Creator en Ads Manager aan met een aantal extra functionaliteiten.
Ten eerste werkt de tool zeer goed samen met Excel in de vorm van custom audiences, waarmee je een lijst van e-mailadressen, telefoonnummers en user ID’s in de vorm van een CSV of TXT-bestand kunt uploaden vanuit bijvoorbeeld je CRM-systeem of adresboek.

 

Deze data worden vervolgens vergeleken met data uit bestaande Facebook-accounts en kunnen zelfs verder gefilterd worden op demografische gegevens of interesses.

 

Op deze wijze kun je bestaande klanten of geïnteresseerden specifiek benaderen met advertenties maar ook uitsluiten van targeting, mits je toegang hebt tot hun e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook ID’s natuurlijk.

 

Kijk voor meer informatie over custom audiences op facebook.com/ads/manage/customaudiences/tos.php

 

Een ander voordeel van Power Editor ten opzichte van Ads Creator en Ads Manager is dat je meerdere advertenties en campagnes eenvoudig vanuit één dashboard kunt beheren. Dit is vooral handig als je vele verschillende advertenties of campagnes tegelijkertijd wilt aanmaken of wijzigen.

 

Een laatste voordeel van Power Editor is enorme bewegingsvrijheid wat betreft het creëeren van advertentie. Zo kun je zelf keuzen waarmee je adverteert (bijvoorbeeld een bericht, video, app, pagina of URL), waarin je adverteert (bijvoorbeeld op mobiele apparaten, op desktop-apparaten, in het nieuwsoverzicht, in de rechter zijbalk of een combinatie van plaatsen), en heb je uitgebreidere instellingen, en dus meer controle, over CPM en CPC.

 

Het grootste nadeel van Power Editor: het is bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk als de Ads Creator en Ads Manager.

 

36. Advertentie C&B – Buiten Facebook.com

Wil je direct aan de slag met Power Editor? Het kan vrij eenvoudig door de stappen op deze slide te volgen.

 

Ten eerste dien je voor Power Editor gebruik te maken van de web browser van Google: Google Chrome, te downloaden via goole.com/chrome

 

Als je deze browser hebt geïnstalleerd ga je naar facebook.com/ads/manage/powereditor en log je in met je Facebook-account.

 

Wanneer je Power Editor voor de eerste keer gebruikt dien je eerst je gegevens te downloaden door middel van de downloaden-knop in de rechter bovenhoek in het Power Editor-venster.

 

 

 

 

 

 

37. Advertentie C&B – Google Analytics

Naast Power Editor zijn er legio andere tools waarmee de Return On Investment van je Facebook-activiteiten bepaald kan worden. Eén van deze tools, en ook van de meest gebruikte tools is Google Analytics: het analyseer-programma van Google.

 

Meer informatie over Google Analytics kun je vinden via analytics.google.com en in de tutorial “beheer & analyse” van deze Facebook-module.

 

Naast het meten van de ROI van je social media-kanalen kan Google Analytics overigens ook zeer goed ingezet worden voor doelgroep-analyses en website-analyses. Gezien de omvang van het software-programma en de focus van deze module zullen deze onderdelen niet uitgebreid behandeld worden in deze module.

 

38. Advertentie C&B – SMM tools

Naast Google Analytics zal de tutorial “beheer & analyse” een overzicht bieden van de zogenaamde social media management tools. Met dit type tools kan de gebruiker, vaak vanuit één overzicht en vrijwel altijd tegen betaling, meerder social media-kanalen beheren en analyseren.

 

39. Strategie – doelstellingen

Om een Facebook advertentie-campagne te creëeren die optimaal aansluit bij je organisatie zijn er een aantal stappen die je dient te doorlopen. In dit gedeelte van de tutorial zal ik deze stappen met je doorlopen. Ik zal beginnen met het bespreken van doelstellingen, het bepalen van je doelgroep, en het inrichten van een flow tussen facebook en je conversie-kanalen.

Vervolgens zal ik voor zowel Ads Creator als de bedrijfspagina bespreken hoe je een goede advertentie aanmaakt.

 

40. Strategie – doelstellingen

Het maken van een perfecte Facebook advertentie-campagne begint bij het stellen van doelstellingen. Deze bepalen namelijk de soort, de invulling èn timing van je advertentie.

 

41. Strategie – doelstellingen

Een eerste doelstelling van een advertentie kan het vergaren zijn van meer fans. Welke mensen ga je hiervoor benaderen?

 

Je kunt ten eerste de vrienden van je fans benaderen: als je hen benadert met een advertentie wordt namelijk vaak bij de advertentie vertoont welke van hun vrienden al fan zijn van je bedrijfspagina, hetgeen de drempel om ook te fan te worden van je bedrijfspagina verlaagt. Maar zijn de vrienden van je fans wel geïnteresseerd in je bedrijfspagina?

 

Wellicht zijn de mensen buiten je “strong ties”, oftewel buiten je kring van fans en hun vrienden interessanter. Door middel van het selecteren op leeftijd, geslacht en interesses kun je deze mensen heel specifiek benaderen.

 

Over het algemeen geldt dat de beste advertentie-varianten die je op Facebook kunt inzetten voor het verkrijgen van meer fans een “Page like ad” (oftewel het promoten van je bedrijfspagina) en een “promoted post” zijn (oftewel het promoten van een bericht op je bedrijfspagina).

 

42. Strategie – doelstellingen

Is je hoofddoel het verkrijgen van leads? Leid mensen dan vanuit een Facebook-advertentie naar een zogenaamde landingspagina op bijvoorbeeld je website of webshop. Op deze pagina leg je bijvoorbeeld uit welke problemen je product oplost of welke andere partijen reeds gebruik maken van het product.

 

Daarnaast dient er op deze pagina uiteraard mogelijkheid zijn om een product aan te kopen of contactgegevens achter te laten.

 

Omdat deze pagina, de zogenaamde landingspagina, een pagina is op je website kun je door middel van bijvoorbeeld Google Analytics, in combinatie met de eerder besproken conversietracking, heel gedetailleerd het succes van je advertenties bepalen.

 

De beste manieren om direct extra leads te verzamelen door middel van Facebook-advertenties zijn door direct te adverteren met de URL van de landingspagina, een page tab app waarbinnen de landingspagina geladen wordt (let op, deze is niet zichtbaar voor mobiele gebruikers) of door de landingspagina te verwerken in een promoted post of page post ad.

 

43. Strategie – doelstellingen

Ben je er niet zozeer op uit nieuw fans te verzamelen of direct leads te verzamelen maar om juist de kracht van je huidige fanbase te waarborgen, en dus fans te behouden? Richt je dan op de kwaliteit van je bedrijfspagina en de berichten die je daarop plaatst.

Bekijk hiervoor allereerst de tutorial “strategie” van deze Facebook-module.

 

Een eerste advertentie-vorm die vaak ingezet wordt voor fanbehoud op Facebook is promoted posts, oftewel het betaald promoten van bepaalde berichten op je pagina zodat deze zichtbaar is voor een groter percentage van je fans.

 

In deze berichten kun je bijvoorbeeld een speciale actie plaatsen die alleen geldig is voor je fans.

Een tweede manier om aan fan-behoud te doen is door middel van Facebook Offers, een functionaliteit waarmee je kortingscoupons of aanbiedingen kunt plaatsen op je bedrijfspagina.

 

44. Strategie – doelstellingen

De doelstellingen die je voor ogen hebt zijn vaak gebonden aan een drietal factoren: budget, tijd, targets

 

Om deze factoren in kaart te brengen dien je jezelf een viertal vragen te stellen:

Ten eerste: hoeveel budget is er beschikbaar voor de campagne? Wat heb je er voor over?

Ten tweede: wanneer wil je de campagne of de campagnes lanceren? Wat zijn je piekperiodes? Wat zijn je dalperiodes? Dien je rekening te houden met feestdagen of belangrijke evenementen?

Ten derde: wat is het tijdsinterval van je campagne of campagnes? Is je doelgroep wel geïntereseerd tijdens avonden? Bezoeken zij hun Facebook-accounts wel tijdens weekenden?

De laatste vraag is: wat wil je behalen? Wat is een acceptabel aantal nieuwe fans? Wat is een acceptabel aantal nieuwe leads? Wanneer is je advertentie succesvol?

 

Een laatste factor om rekening mee te houden is mobiele apparaten. Ten eerste zijn advertenties op mobiele apparaten, zoals ook eerder besproken, vaak duurder dan conventionele advertenties. Daarnaast kan op mobiele apparaten uitsluitend geadverteerd worden in het nieuwsoverzicht.

 

45. Strategie – doelgroep

Na het opstellen van je doelstellingen dien je een beeld te creëeren van de doelgroep die je wilt bereiken. Wat is hun demografische samenstelling, wat zijn hun behoeften, hoe gedragen ze zich, zijn ze bereikbaar via Smartphones en tablets? Of vooral via desktop-apparaten? Antwoorden op vragen als deze zijn belangrijk om je in te kunnen leven in je doelgroep.

 

Creëer op basis van deze antwoorden zogenaamde buyer personas: oftewel typische kopers van je producten. Wellicht heb je één typische koper. Wellicht heb je er 5. Wellicht heb je er enkele tientallen. Wat het aantal dan ook moge zijn, deze buyer personas stellen je in staat doelgericht advertenties samen te stellen.

 

Het doel van dit alles: een perfecte positionering van jouw product of service. Een positionering van je product of service die een oplossing biedt voor een probleem waarmee een potentiële klant zit, die aansluit bij de acties die ze bereid of geneigd zijn te nemen en die zich positief onderscheidt van het product of service van je concurrenten.

 

Houd overigens ten allen tijde rekening met eventuele beperkingen voor het benaderen van je doelgroep.

 

46. Strategie – doelgroep

Zo ben je voor het adverteren met alcoholische dranken gebonden aan nationale en soms zelfs regionale wetgeving, mag je geen advertenties maken voor dating services wanneer de relatiestatus, het geslacht en de seksuele interesse van een gebruiker onbekend is of de leeftijd van een gebruiker lager is dan 18, en mag je niet adverteren met erotische producten bij gebruikers die jonger zijn dan 18 jaar.

 

47. Strategie – flow

Voordat je je advertenties gaat creëeren is er een laatste stap die je moet doorlopen, een stap die ik omschrijf als het bepalen van de “flow” van je advertentie. Om de flow, en dus de kwaliteit van advertenties te garanderen heeft Facebook ten eerste een aantal voorwaarden gesteld voor het creëeren van een advertentie naar een URL.

 

Ten eerste dient de inhoud van de pagina waarop een gebruiker belandt na het klikken op een advertentie, de landingspagina dus, de inhoud van de advertentie accuraat te reflecteren. Zo mag je niet adverteren met een digitale camera en verwijzen naar een pagina waarop bronwater verkocht wordt.

 

Ten tweede mag de landinspagina geen inhoud bevatten die de Facebook-regels overtreedt, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan pornografische of rascistische inhoud.

 

Verder moet de pagina duidelijk weergegeven worden op alle browsers en over de hele wereld, en mag hij niet “onder constructie zijn” of…

 

48. Strategie – flow

…leiden naar een pagina met een foutmelding.

 

Daarnaast mogen er geen extra vensters (zogenaamde pop-ups en pop-unders) tevoorschijn komen bij het weergeven van de pagina, mag de pagina niet automatisch de download van een bestand starten en mag de gebruiker uiteraard niet belanden op een pagina die is ge-flagd als zijnde aanstotelijk voor een bepaalde doelgroep.

 

49. Strategie – flow

Als je vanuit je Facebook-advertenties verkeer wilt genereren naar je bedrijfspagina (bijvoorbeeld om meer fans te verzamelen of om fans te behouden) dan is een zo goed mogelijke aansluiting tussen je bedrijfspagina en de desbeteffende advertentie essentieel.

 

Zorg er bijvoorbeeld voor dat de omslagfoto en profielfoto aansluiten bij de advertentie en dat de bovenste (wellicht gepinde of ge-highlighte) post op je bedrijfspagina ook aansluit bij de advertentie.

Kies je voor het promoten van een bericht door middel van een promoted post of een page post ad? En heb je een tabblad op je bedrijfspagina dat aansluit bij de inhoud van het bericht?

 

Verwijs dan eens mensen vanuit het gepromote bericht door naar het tabblad, ook wel page tab genaamd.

 

Als laatste is het uiteraard belangrijk, indien je door middel van advertenties verkeer genereert naar je bedrijfspagina, dat zoveel mogelijk van de inhoud van de pagina aansluit bij de advertentie. Met andere woorden: zorg voor één coherent geheel.

 

50. Strategie – flow

Zoals zojuist vermeld is het ook mogelijk om mensen vanuit een advertentie direct door te verwijzen naar page tab (een op maat gemaakt tabblad op je bedrijfspagina) of app, bijvoorbeeld door de URL van de page tab of app te selecteren, of door in een gepromoot bericht de URL naar de page tab of app te vermelden.

 

Door een in Facebook ingebouwde app of Facebook tab te promoten wordt de barrière voor mensen om een landingspagina te bekijken lager; ze verlaten immers niet het Facebook-platform.

Het nadeel van advertenties als deze, vooral wanneer het advertenties of berichten over page tabs betreft, is dat page tabs niet worden weergegeven aan mobiele gebruikers. Indien een groot deel van de personen die je wilt benaderen dus vooral of uitsluitend gebruik maakt van de mobiele versie van Facebook is dit zeker iets om rekening mee te houden.

 

Meer informatie over apps en page tabs vindt je in de tutorial “applicaties en integraties” van deze module.

 

51. Strategie – flow

Over het algemeen gelden een paar stelregels voor een goede flow tussen je advertenties en het doel dat je voor ogen hebt met de advertentie.

 

Zorg ten eerste dat er een optimale aansluiting is tussen de doelgroep, de advertentie en het doel van de advertentie.

Ten tweede: personaliseer de advertentie. Maak je gebruik van een landingspagina? Verwelkom Facebook-gebruikers dan op de pagina! Deel je een aanbieding voor je fans? Vermeld dan in de aanbieding dat deze enkel gericht is aan de fans! Richt je je advertentie op hondenliefhebbers? Overweeg dan dit te verwerken in je advertentie.

 

Houd ten derde de flow zo kort en duidelijk mogelijk. Zorg ervoor dat een gebruiker binnen zo min mogelijk stappen (met andere woorden: met zo min mogelijk muiskliks) uitkomt bij het doel. Houd de tekst en het beeldmateriaal die de gebruiker naar dit doel toe dient te leiden daarnaast zo helder en “foolproof” mogelijk.

 

Als laatste: vermeld een call-to-action. Nodig gebruikers uit je bedrijfspagina te liken, nodig ze uit een product aan te kopen of een demo aan te vragen, nodig ze uit een contactformulier in te vullen of een e-book te downloaden.

 

52. Strategie – Ads Creator

Het maken van een advertentie door middel van Facebook’s Ads Creator begint op facebook.com/ads/create.

 

De eerste stap in het proces begint op deze pagina met de vraag “waarvoor wil je adverteren”. Je kunt hierbij kiezen uit het adverteren voor een URL (bijvoorbeeld je website, webshop of een Facebook-url voor een page tab of evenement) een bedrijfspagina, een toepassing of een plaats.

 

Voor deze tutorial heb ik gekozen voor het adverteren voor een bedrijspagina.

 

53. Strategie – Ads Creator

Stap 2 is te bepalen wat je wil doen. Hier heb je drie keuzes: het genereren van meer vind-ik-leuks voor je pagina, een paginabericht promoten of zelf de advertentie (tot op zekere hoogte) op maat maken.

Zelf kies ik, als ik door middel van Ads Creator advertenties aanmaak, altijd voor de derde optie, het weergeven van de geavanceerde opties; zo ook voor deze tutorial.

Bij deze keuze heb je namelijk uitgebreidere mogelijkheden om je advertentie op maat te maken, ondanks het feit dat je weliswaar een klein verlies aan gebruiksgemak op de koop toe neemt.

 

54. Strategie – Ads Creator

Indien je kiest voor de geavanceerde instellingen bestaat je volgende stap eruit een keuze te maken tussen het adverteren van een pagina-bericht of het maken van een advertentie.

 

Voor beide opties geldt dat er zowel een advertentie in het nieuwsoverzicht van gebruikers zal worden getoond als in de rechter kolom op de desktop-versie van Facebook.

 

Indien je kiest voor het promoten van een bericht is hierbij belangrijk te onthouden dat, in tegenstelling tot een advertentie voor een pagina, de advertentie in de rechter zijkolom niet te wijzigen is.

 

In deze tutorial heb ik gekozen voor het creëeren van een normale advertentie.

Dit houdt dus in dat ik een advertentie op maat moet gaan maken.. maar hoe ziet een goede Facebook-advertentie eruit?

 

55. Strategie – Ads Creator

Bij het creëeren van een advertentie zijn er ten eerste een aantal algemene zaken om in ogenschouw te nemen.
Ten eerste is het belangrijk dat de advertentie accuraat is; dat hij perfect aansluit bij de gekozen doelgroep en dat de inhoud van de advertentie correct is.

 

Daarnaast is het belangrijk om vriendelijk en uitnodigend te zijn in de advertentie. Om de gebruiker uit te nodigen in plaats van te dwingen tot een klik.

 

Ten derde is het belangrijk om niet teveel bloot te geven in de advertentie. Laat de gebruiker raden, laat hem geïntrigreerd raken en benieuwd raken naar de volledige inhoud van je aanbod.

 

Ten vierde en voortbouwende op de vorige punten, is het belangrijk eerlijk te zijn in je advertentie. Emuleer bijvoorbeeld geen Facebook functionaliteiten zoals berichten en vriendschapsverzoeken in de afbeelding.

 

Als laatste: respecteer de gebruiker. Als je gebruikers target op basis van hun leeftijd, sexuele oriëntatie of religie, wees dan subtiel in je vermelding van deze onderwerpen in je advertentie. Gebruikers moeten immers niet het gevoel krijgen dat er inbreuk is gedaan op hun privacy.

 

56. Strategie – Ads Creator

Wat betreft de titel van je advertentie is het ten eerste belangrijk in de gaten te houden dat je slechts 25 karakters tot je beschikking hebt. Daarnaast werken titels zonder afkortingen, met spaarzaam gebruik van hoofdletters en met een duidelijke call-to-action over het algemeen het beste.

Refereer bijvoorbeeld naar een probleem van de klant (bijv.: de oplossing voor rugpijn!), stel een vraag die gerelateerd is aan de doelgroep (bijvoorbeeld: Stoppen met roken?”), bied een gratis product aan (bijv: Gratis website-scan)

 

Zorg er wel voor dat de titel van je advertentie aansluiten bij de bodytekst van je advertentie.

 

57. Strategie – Ads Creator

De bodytekst is het tweede tekst-gedeelte van je advertentie en biedt plaats aan 90 karakters.

Het is belangrijk dat de bodytekst geen afkortingen of symbolen bevat, grammaticaal correct is en geen overvloedige punctuatie bevat. Daarnaast is het een goede plaats om een call-to-action toe te voegen en te refereren naar je doelgroep, mocht je dat nog niet gedaan hebben in de titel van je advertentie.

 

58. Strategie – Ads Creator

Op deze slide zie je een aantal tips voor het toevoegen van een goede afbeelding aan je Facebook-advertentie.
Kies ten eerste voor een afbeelding waarvan het onderwerp goed zichtbaar is in 110 bij 80 pixels, de grootte waarop de afbeelding op Facebook wordt weergegeven in de rechter-zijbalk. Dit vereist een duidelijke, rustige afbeelding met een hoog contrast tussen de kleuren.
Ten tweede blijkt uit onderzoek dat een rand om de afbeelding in één kleur de aandacht naar de afbeelding toe trekt.

 

Ten derde is een algemene marketing-stelregel, die ook op Facebook lijkt te gelden dat afbeeldingen van mensen (en vooral van vrouwen) beter werken dan afbeelding waarop geen persoon staat afgebeeld.

 

Een andere truc die goed lijkt te werken, en die tevens een oplossing biedt voor de beperkte tekstruimte die Facebook je biedt bij advertenties, is het verwerk van tekst of een call to action in de afbeelding.

Let er wel op dat de tekst niet een te groot gedeelte van de afbeelding in beslag neemt. Volgens de Facebook-reglementen mag namelijk slechts 20% van een advertentie-afbeelding bestaan uit tekst.

 

Naast deze beperking zijn er ook een aantal andere regels waaraan je je dient te houden bij het selecteren van een afbeelding voor je advertentie.

 

Zo mogen de afbeeldingen niet shockerend of aanstootgevend zijn, geen grote hoeveelheden zichtbare huid (met andere woorden functioneel naakt) bevatten en niet verwijzen naar een niet-bestaande functionaliteit van je product of service.

 

59. Strategie – Ads Creator

In het gedeelte “verslagen weergeven over” kun je zelf selecteren welke sponsored stories je weer wilt geven aan bijvoorbeeld vrienden van fans. Deze verslagen zijn dan ook vooral geschikt om fans te werven voor je bedrijfspagina vanuit de vriendenkringen van je bestaande fans en kunnen hen een bericht tonen dat hun vrienden je pagina leuk vinden, een bericht op je pagina leuk vinden of reageren op een bericht. Als je op zoek bent naar het waarborgen van je huidige fanbase of vooral op zoek bent naar fans buiten je “strong ties” is het slimmer om deze verslagen niet in je advertentie-campagne te betrekken.

 

60. Strategie – Ads Creator

De volgende stap in het creëeren van je advertentie is het kiezen van je publiek.

Een leuke bijkomstigheid van deze stap is dat je deze stap, mits je al veel fans op je bedrijfspagina hebt, ook prima in kunt zetten voor fan-onderzoek.

Hiervoor selecteer je in het veld “connecties” “alleen mensen die zijn verbonden met ‘paginaam'”. Vervolgen kun je eenvoudig inzicht krijgen in de hoeveelheid mensen binnen je fanbase met een bepaalde leeftijd, geslacht, locatie, mobiel besturingssysteem of interesse.

 

61. Strategie – Ads Creator

Het veld “locatie” is vooral interessant voor bedrijven met een lokale focus; voor local-based marketing dus. Uiteraard kun je hier ook een afbakening maken voor een bepaald land, maar je kunt in dit veld bijvoorbeeld ook bepalen enkel te adverteren in de regio Eindhoven.

 

Voor het veld “leeftijd” is het aan te raden niet te kiezen voor een exacte leeftijd. Bij het kiezen van een exacte leeftijd mis je namelijk ten eerste grensgevallen in de vorm van mensen die gedurende de looptijd van de advertentie van leeftijdscategorie wisselen. Daarnaast geeft Facebook je korting (en dus lagere kosten per klik) wanneer mensen die buiten de door je gekozen leeftijdsspanne vallen op de advertentie klikken.

 

Naast op leeftijd en locatie kun je ook je doelgroep segmenteren op basis van een andere demografische factor: geslacht.

 

62. Strategie – Ads Creator

Je kunt de doelgroep van je advertenties ook segmenteren op basis van interesses, waarbij je kunt kiezen voor precieze interesses en brede categoriëen. In het veld “precieze interesses” kun je, zoals het woord het al zegt, precieze interesses invullen zoals voetbal, tennis of hockey. Als je echter een hekje voor het woord typt, bijvoorbeeld hekje voetbal, of hekje tennis selecteer je een zogenaamde interessegroep: een verzameling van interesse die gerelateerd zijn aan de door je ingevoerde interesse. Typ je bijvoorbeeld hekje voetbal, dan worden ook interesses als zaalvoetbal en eredivisie meegenomen als interesses.

 

Bij het targetten op basis van interesses is het belangrijk in de gaten te houden dat interesses zogenaamde “boolean terms” zijn. Dit houdt in dat je alleen maar mensen kunt targeten die in interesse a OF b zijn geïnteresseerd; niet in beide interesses.

 

Verder is het belangrijk rekening te houden dat interesses niet altijd een goede manier zijn om mensen te targetten. Mensen kunnen bijvoorbeeld simpelweg nog niet geïnteresserd in de door je geselecteerde interesse, omdat zij simpelweg nog niet op de hoogte zijn van de interesse.

 

Daarnaast zijn er vele Facebook-gebruikers die, ondanks dat ze een bepaalde interesse hebben, dit niet openbaar hebben gemaakt via hun Facebook-accounts.

 

63. Strategie – Ads Creator

Naast interesses kun je mensen ook selecteren op basis van hun connectie met je pagina. Je kunt ten eerste enkel je fans benaderen, hetgeen vooral relevant is als je hoofddoelstelling het behouden van fans is.

 

Daarnaast kun je ook enkel mensen benaderen die niet verbonden zijn met je pagina, om zo nieuwe fans te verzamelen en de exposure van je pagina te vergroten buiten de fanbase.

 

Een derde groep personen die je kunt benaderen zijn de vrienden van je fans. Omdat het feit dat één of meerdere vrienden van deze personen reeds fan is van je bedrijfspagina verwerkt zal worden in je advertenties, wordt de drempel voor deze personen om ook fan te worden van je pagina verlaagd.

 

Daarentegen is de irritatie-drempel bij deze personen vaak hoger dan bij personen die niet verbonden zijn met de pagina. Waarom zouden zij immers dezelfde interesses hebben als hun vrienden?

 

De knop “geavanceerde opties voor connectiedoelgroepen” bied je de mogelijkheid personen te targeten, of juist uit te sluiten, die een connectie hebben met één van je pagina’s, evenementen of apps.

 

64. Strategie – Ads Creator

Denk bij het benaderen van personen ook buiten je “logische” doelgroep, oftewel de meest voor de hand liggende personen die je wilt benaderen. Benader bijvoorbeeld ook eens aan de fans van bedrijven of merken in een interessegebied dat wellicht overlap kan hebben met jouw product of service en niet zozeer de mensen die binnen je doelgroep vallen wat betreft leeftijd, opleiding of geslacht.

 

Op de volgende slide geef ik je een voorbeeld van deze zogenaamde “lateral marketing”.

 

65. Strategie – Ads Creator

In een Facebook-advertentiecampagne voor Rosetta Stone, een grote speler op het gebied van taalcursus-software besloot Blitzmetrics, na een onsuccesvolle campagne gericht op de de fans van pagina’s van concurrenten alsook personen die aangaven Spaans te leren of Spaans te onderwijzen, een andere doelgroep te benaderen.

Uit onderzoeksresultaten besloot het bedrijf de BBC-fans, mensen met hoge inkomens, en mensen die lid waren van frequent flyer programma’s te benaderen.

 

Wat bleek, de combinatie van content en advertenties die specifiek op deze doelgroep werd gericht was vele malen succesvoller, en leidde tot veel meer sales dan de eerder genoemde campagne.

 

Wat ik hiermee probeer aan te geven: denk verder dan de meest voor de hand liggende interesses van je doelgroep maar probeer ook in kaart te brengen welke andere interesses personen binnen je doelgroep delen.

 

66. Strategie – Ads Creator

Via “geavanceerde opties voor doelgroepen weergeven” krijg je toegang tot een uitgebreider aantal selectie-criteria en kun je mensen targetten op basis van seksuele interesse, burgerlijke staat, taal, opleiding of werkgever.

 

67. Strategie – Ads Creator

In het gedeelte van de ads creator getiteld “campagne, prijs & schema” kun je allereerst de munteenheid, het land en de tijdzone selecteren die je aan wilt houden voor de advertentie.

 

Daarnaast kun je in dit gedeelte, de campagnenaam, het campagnebudget, het campageschema en de wijze selecteren waarop je je budget wilt besteden.

 

Wat betreft het campagneschema is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de tijdsspanne waarin je de advertentie weer wilt geven zo goed mogelijk aansluit bij je doelgroep. Zij moeten immers wel aanwezig zijn op Facebook tijdens de tijdsspanne van je advertentie.

 

Wat betreft de optimalisatie van je budget heb je drie globale manieren om je budget te besteden. Je kunt er voor kiezen om Facebook automatisch de biedingen aan te laten passen aan het doel van je advertentie, te betalen per klik of te betalen per 1000 weergaven.

 

68. Strategie – Ads Creator

Ik prefereer zelf altijd te betalen per klik in plaats van per 1000 weergaven. Deze kosten zijn weliswaar over het algemeen hoger dan de kosten per 1000 weergaven maar leveren je ook zekerheid dat je enkel betaalt voor mensen die de advertentie hebben gezien èn er op hebben geklikt.

 

Advertenties worden namelijk immers niet altijd bewust bekeken door gebruikers en veel gebruikers hebben daarnaast een zogenaamde Adblocker-plugin geïnstalleerd in hun web browsers die advertenties automatisch verbergt.

 

Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken (waaronder van jonloomer.com) dat advertenties die betaald worden per klik vaak beter getoond worden dan advertenties die betaald worden per 1000 weergaven.

 

69. Strategie – Ads Creator

Om ervoor te zorgen dat je advertenties goed getoond worden zijn er aantal criteria die je in acht dient te nemen met betrekking tot je budget.

 

Bied ten eerste altijd de voorgestelde hoeveelheid of hoger, anders wordt je advertentie waarschijnlijk nooit weergegeven. Je biedt dan namelijk simpelweg te weinig per klik of per 1000 weergaven om je advertentie vertond te laten worden.

 

Bied daarnaast ook nooit minder per klik dan de helft van je dagbudget; Facebook toont je advertenties dan namelijk überhaupt niet. Als je per klik bijvoorbeeld bereid bent €1,00 te betalen dient je dagbudget minimaal €2,00 te zijn.

 

Ten derde is het belangrijk rekening te houden met het feit dat Facebook werkt met kwaliteitsscores: des te lager het aantal kliks op je advertenties ten opzichte van het aantal vertoningen, des te lager de kwaliteitsscore van je advertentie en des te meer je zult moeten betalen per klik of per 1000 vertoningen om ervoor te zorgen dat je advertenties goed worden getoond.

 

Ten vierde is het aan te raden om een duidelijk overzicht te houden van je campagnes door middel van bijvoorbeeld korte beschrijvende namen voor je campagnes. Als je dit niet doet wordt het al snel vrij ingewikkeld het overzicht te bewaren en te bekijken welke campagnes en advertenties het meest of minst succesvol waren. Als gevolg hiervan wordt het dus ook moeilijker je advertenties en campagnes zo optimaal mogelijk in te zetten.

 

Worden je advertenties niet vertoond maar zijn ze wel goed gekeurd door Facebook? Dan heb je waarschijnlijk een te laag budget ingesteld voor je advertentie en / of een te lage bieding gegeven per klik of per 1000 weergaven.

 

70. Strategie – Ads Creator

Allemaal leuk en aardig maar hoe betaal ik nu zo min mogelijk per klik of per weergave? vraag je jezelf misschien af.

In essentie komt dit op het volgende neer:

 

Zorg er ten eerste voor dat je een advertentie creëert waar vaak op geklikt wordt. Een goed vormgegeven advertentie met een perfect uitgekozen doelgroep dus en een perfecte timing dus. Waarom dit zo belangrijk is? Omdat Facebook advertenties van hoge kwaliteit als het ware korting geeft in de vorm van een lagere prijs per klik of per weergave.

 

Een tweede manier om zo min mogelijk per klik te betalen is door je bieding per klik of weergave tijdens de tijdsspanne van je advertentie fine te tunen (mits dit mogelijk is en je hiermee niet minder biedt dan het minimumbod).

 

71. Strategie – Ads Creator

In de praktijk komt het behalen van de optimale prijs per klik (mits je kiest voor een bod per klik en niet per weergave uiteraard) neer op het volgende:

Je begint je advertentie met een bod per klik (CPC) dat hoger is dan het voorgestelde bod, dit zorgt er namelijk voor dat je advertentie vaker en beter wordt vertoond dan andere advertenties. Er vanuit gaande dat je advertentie van hoge kwaliteit is zal dit zorgen voor een betere Click Through Ratio, oftewel een betere ratio van mensen die op de advertentie klikken ten op zichte van het aantal mensen dat de advertentie ziet.

Dit zal als gevolg hebben dat Facebook je advertentie als het ware “korting” geeft en je dus minder per klik hoeft te betalen voor hetzelfde aantal vertoningen.

 

72. Strategie – Split Testing

Zoals ik net al meerdere malen heb vernoemd is de beste manier om lage kosten per klik te realiseren het creëeren van een advertentie waar vaak op wordt geklikt, en dus een advertentie van hoge kwaliteit.

 

Naast een goed inzicht in je doelgroep en een aantrekkelijke advertentie vereist dit naar alle waarschijnlijkheid een derde element: split-testing

 

Split-testing (ook wel A/B testing genoemd) is te omschrijven als het testen van twee of meerdere advertenties die onderling op één variabele verschillen.

 

Om op Facebook een goede split test uit te kunnen voeren is het belangrijk dat je voor iedere test een nieuwe advertentie aan maakt in plaats van een huidige advertentie aan te passen.

 

Om een goede split-test te kunnen garanderen moet je er per test voor kunnen zorgen dat er zo min mogelijk verschil zit tussen de variabelen. De tijdspanne en planning van de advertentie dient bijvoorbeeld in de ideale split-test gelijk te zijn, er kunnen immers verschillende resultaten voortvloeien uit twee verder identieke advertenties die op verschillende data getoond worden.

 

Vergeet bij split-testing niet dat de kwaliteit van je advertentie niet ophoudt bij de targeting en vormgeving van je advertentie. Je landingspagina, en wellicht zelfs de gehele flow van de advertentie, kan ook voor verstoringen zorgen.

 

Een laatste voorwaarde voor een goede split test is daarnaast om de resultaten van de test goed te monitoren, analyseren en op basis van de resultaten je advertentie te verbeteren.

 

73. Strategie – Split Testing

Naast het adverteren door middel van de Facebook Ads Creator kun je ook direct vanuit je bedrijfspagina adverteren, door middel van promoted posts, de page post ad (verwacht in maart 2013) en facebook offers.

 

In de volgende slides zal ik Promoted Posts en Facebook Offers uitgebreider bespreken.

 

74. Strategie – Split Testing

Promoted posts werden in het voorjaar van 2012 groots gelanceerd als een kans voor mobiel adverteren; als een kans voor kleine bedrijven om te adverteren bij fans en vrienden van fans op mobiele apparaten.

 

Door middel van promoted posts kun je een bericht op je bedrijfspagina dat tot 3 dagen oud is promoten, zodat deze vaker getoond wordt in de nieuwsoverzichten van je fans en hun vrienden.

 

Om toegang te krijgen tot Promoted Posts moet je pagina op dit moment (begin februari 2013) wel meer dan 100 fans hebben.

 

Om maximale aandacht voor het ge-promote bericht te genereren op een bedrijfspagina worden promoted posts vaak uitgelicht door middel van de highlight-functie of de vastpinnen-functie, en daarnaast vaak gecombineerd met een tijdelijke omslagfoto.

 

Zowel de highlight-functie als de vastpinnen-functie worden besproken in de tutorial “strategie” van deze module.

 

In essentie is een promoted post een manier om het bereik van je pagina te vergroten; om ervoor te zorgen dat de EdgeRank van je bedrijfspagina verhoogt wordt. Over het algemeen worden edges, en dus ook berichten van pagina’s namelijk bij slechts 15-20% van de fans van een pagina weergegeven. Door middel van promoted posts kun je er voor zorgen dat een specifiek bericht bij een grote meerderheid van je fans en hun vrienden in het nieuwsoverzicht getoond wordt.

 

Meer informatie over EdgeRank en edges kun je vinden in de tutorial “strategie” van deze module.

 

75. Strategie – Split Testing

Een promoted post is enorm eenvoudig aan te maken. Het begint bij het typen van een bericht zoals je ook gewoonlijk doet op je bedrijfspagina, of het selecteren van een bericht van maximaal drie dagen oud.

 

Bij het gekozen bericht klik je allereerst op “promoten”. In het venster dat je te zien krijgt kun je bepalen of je het bericht enkel aan je fans of ook aan hun vrienden wilt tonen, wat je maximumbudget is voor de gehele duratie van de campagne (3 dagen dus), met welke account je wilt betalen en in welke munteenheid je wilt betalen.

 

Let wel op: je betaalt per weergave van het ge-promote bericht; niet per klik op het bericht.

 

76. Strategie – Split Testing

Afgaande op hetgeen ik zojuist over promoted posts heb verteld zou je kunnen verwachten dat een promoted post simpelweg een bericht is waarvoor je betaalt om het weer te geven in de nieuwsoverzichten van al je fans en hun vrienden. Dit is echter niet het geval.

 

Technisch gezien bestaat een promoted post namelijk uit twee onderdelen: een bericht in het nieuwsoverzicht van je fans en hun vrienden, en een sponsored story ad voor vrienden of volgers van mensen die de interactie met je pagina aan zijn gegaan.

 

77. Strategie – Split Testing

Op deze slide zie je nogmaals de componenten van een promoted post met links het bericht zoals het verschijnt in je nieuwsoverzicht en rechts de sponsored story ad zoals hij verschijnt in de rechter zijbalk naast je nieuwsoverzicht.

 

Op de volgende slides geef ik je een aantal do’s en dont’s om je te helpen promoted posts optimaal te benutten.

 

78. Strategie – Split Testing

Om ervoor te zorgen dat je je budget enkel besteed aan het bericht waar je de nadruk op wilt leggen (met andere woorden: het gesponsorde bericht in de nieuwsoverzichten van fans en vrienden van je fans) is het slim om de sponsored story die gecreëerd wordt te verwijderen. Deze is namelijk gericht aan een grotere groep personen; ook aan personen die geen vrienden van je fans zijn. Te vaak, vooral wanneer je een bedrijfspagina met zeer veel fans hebt, betreft het hier ook nep-accounts. Bij deze accounts worden vaker advertenties getoond bij “normale” accounts omdat er vanuit deze nep-accounts vaker op advertenties geklikt wordt dan vanuit normale accounts.

 

Gezien het feit dat je bij promoted posts betaald per weergave van de promoted post en sponsored story is het daarom aan te raden de sponsored story te verwijderen.

 

Om de sponsored story die gekoppeld is aan je promoted post te verwijderen ga je naar het overzicht van al je advertenties via facebook.com/ads/manage en verwijder je de advertentie direct onder de advertentie getiteld “promoting”. De advertentie die je wenst te verwijderen zal naar alle waarschijnlijkheid “sponsored story for” heten.

 

79. Promoted Posts

Zoals eerder besproken kunnen promoted posts ervoor zorgen dat het bereik van je berichten, en dus van je Facebook bedrijfspagina als geheel vergroot wordt.

 

Naast het feit dat er bij een promoted post automatisch twee types advertentie aan worden gemaakt zijn er echter een aantal andere zaken waar je ook rekening mee dient te houden.

 

Ten eerste is het belangrijk dat je de reacties die je ontvangt op het gepromote bericht nauwlettend in de gaten houdt. Krijg je veel positieve reacties en vind-ik-leuks? Of worden er ook veel negatieve reacties geplaatst? Neemt je aantal fans toe? Of zijn er mensen het desbetreffende bericht verbergen?

 

Door de reacties bij het gepromote bericht, alsook de data die voortvloeit uit Facebook insights in de gaten te houden kun je zien of de promoted post succesvol is, of vooral kwaad bloed zet.

 

Indien het laatstgenoemde het geval is, is het natuurlijk zaak dat je via ads manager zo snel mogelijk de promoted post stop zet en, indien mogelijk, adequaat reageert op zowel de positieve als de negatieve reacties.

 

Het is daarnaast ook belangrijk om niet te vaak berichten te promoten; je wilt tenslotte geen weerzin opwekken bij je fans en hun vrienden. Dit zou ten eerste slechts zijn voor je reputatie maar daarnaast, indien zij het bericht verbergen of raporteren als spam, ook behoorlijk slecht zijn voor de EdgeRank van je pagina.

 

Deels om deze reden is het aan te raden om vooral je meest succesvolle berichten te promoten. Deze hebben immers al positieve feedback ontvangen, scoren daardoor per definitie al beter in EdgeRank en zullen daarom, door ze om te zetten in een promoted post nog succesvoller worden.

 

In plaats van het promoten van een succesvol bericht kun je er uiteraard ook voor kiezen een nieuw, vers bericht te promoten, bijvoorbeeld bij de lancering van een nieuw product of een belangrijke update over je bedrijf. Hierbij is het echter belangrijk het bericht niet te framen, oftewel over te laten komen als een advertentie. Dit wordt namelijk vaak door fans en vrienden van fans als storend ervaren.

 

80. Promoted Posts

Het is belangrijk om te onthouden dat promoted posts geen wondermiddel zijn om de EdgeRank van je pagina op te krikken.

Meer promoted posts betekent meer weergaves van je berichten in de nieuwsoverzichten van personen die niet enorm geïnteresseerd zijn in je pagina, wat negatieve feedback teweeg kan brengen.

 

Deze negatieve feedback kan, bijvoorbeeld wanneer gebruikers het bericht verbergen of rapporteren als spam, ervoor zorgen dat de EdgeRank van je pagina daalt. Als gevolg daarvan zal ook het totale bereik van de berichten op je pagina dalen en zul je nog meer promoted posts moeten plaatsen om het oude bereik te kunnen waarborgen. En zie: een neerwaarte spiraal is gevormd.

 

81. Promoted Posts

Houd er ook rekening mee dat het niet toegestaan is kortings-acties of aanbiedingen te verwerken in je promoted posts. Hiervoor dien je namelijk gebruik te maken van Facebook Offers.

 

Daarnaast is het belangrijk om je bedrijfspagina niet te vergeten.

Dit is immers de plaats op Facebook waar mensen zo efficiënt en doeltreffend mogelijk door middel van content en of page tab apps naar de juiste pagina(s) op je website geleid worden, en waar je door middel van een goede balans tussen advertentie, informatie en interactie de persoonlijkheid van je bedrijf of organisatie tentoon kan spreiden.

 

Wil je volledige controle over je promoted posts en niet gebonden zijn aan de beperkingen vanuit je bedrijfspagina? Dan vindt je in Power Editor een groot aantal manieren om je promoted posts op maat te maken.

 

82. Offers

Naast Promoted Posts kun je vanuit je bedrijfspagina ook op een andere wijze je producten en services tentoon spreiden: door middel van Facebook Offers.

 

Facebook Offers is een functionaliteit die sinds haar lancering in februari 2012 meer dan 42 miljoen keer is gebruikt, waarvan, zo blijkt uit cijfers van TechCrunch, 75% (dus bijna 32 miljoen keer) door personen die in eerste instantie niet eens voor de aanbieding benaderd waren!

 

Op dit moment zijn Facebook Offers enkel beschikbaar is voor pagina’s met meer dan 100 fans.

 

Wat Facebook Offers nu eigenlijk inhoudt? Het is een functionaliteit die eigenaren van bedrijfspagina’s de mogelijkheid biedt om een aanbieding te verspreiden onder facebook-gebruikers.

 

Je kunt er zelf voor kiezen of gebruikers de aanbieding online, offline of zowel online als offline kunnen verzilveren.

 

83. Offers

Om ervoor te zorgen dat je zelf het succes van je offer in bedwang kunt houden biedt Facebook je de mogelijkheid zelf het maximale aantal claims, alsook de vervaldatum van de kortingscoupon aan te geven.

 

Daarnaast kun je, indien gewenst een streepjescode toevoegen en je eigen algemene voorwaarden toevoegen aan de aanbieding.

 

Net als Promoted Posts zijn Facebook Offers echter niet kosteloos. De kosten van een offer zijn afhankelijk van de hoeveelheid personen die je wilt bereiken en de doelgroep die je selecteert voor je aanbieding. Hierbij geldt: des te kleiner de doelgroep, des te kleiner het bereik, des te lager het bedrag dat je uiteindelijk dient te betalen.

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken met je aanbieding kun je er overigens ook voor kiezen, later, na het plaatsen van de aanbieding, de aanbieding vanuit je ads manager extra te promoten.

 

Om je aanbieding zo goed mogelijk vorm te geven vind je op de volgende sheet een paar tips.

 

84. Offers

Ten eerste dien je een vierkante afbeelding te gebruiken. Voor een succesvolle Facebook Offers-afbeelding gelden globaal dezelfde regels als voor een goede afbeelding in een conventionele Facebook-advertentie.

 

Duidelijke afbeeldingen met een hoog kleurcontrast waarop een onderwerp staat afgebeeld is dat direct in relatie staat met je aanbieding, bijvoorbeeld een persoon die het door je aangeboden product gebruikt, werken over het algemeen het beste.

 

Ten tweede dien je veel korting te bieden; bij voorkeur meer dan 20% . Uiteraard dien je wel de minimum verkoopprijs van je producten of services hierbij in acht te nemen.

In plaats van het aanbieden van een korting kun je er ook voor kiezen een product gratis aan te bieden, in de vorm van bijvoorbeeld een 2 voor de prijs van 1-actie.

 

Wat betreft de tekst van de aanbieding is het aan te raden de tekst beknopt en zo duidelijk mogelijk te houden, de tekst op de korting te richten en een duidelijke call-to-action, zoals bijvoorbeeld “verzilver je coupon voor 15 december!” te vermelden.

 

Om ervoor te zorgen dat mensen niet afgeschrikt worden door je aanbieding, of het gevoel krijgen dat er addertjes onder het gras zitten, is het daarnaast belangrijk om de algemene voorwaarden kort en krachtig te houden.

 

Om extra aandacht te genereren voor je aanbieding kun je de aanbieding bijvoorbeeld vastmaken aan de bovenkant van je timeline door middel van de “pin”-functie, de aanbieding highlighten, combineren met een tijdelijke omslagfoto die in het steken staat van je aanbieding, of zelfs de aanbieding door middel van de “promoten”-knop omzetten in een promoted post.

 

Wil je meer informatie over Facebook Offers? kijk dan op on.fb.me/14EwAc0

 

85. Strategie Samenvatting

Om je een concreet overzicht te geven van de minimale benodigdheden voor een goede advertentie-campagne op Facebook heb ik op deze slide een 7-tal vereisten geplaatst waar je rekening mee dient te houden.

 

Ten eerste: vergeet je doelstellingen niet. Je doelstellingen bepalen immers welke advertentievorm of advertentievormen het beste bij je passen.

 

Ten tweede: ken je doelgroep. Weet hoe oud ze zijn, waar ze wonen, wat hun interesses zijn, met welke problemen of vragen ze zitten en hoe jouw product hen kan helpen met deze problemen en vragen.

 

Ten derde: optimaliseer de inhoud, vormgeving, timing en targeting van je advertenties. Doe aan split-testing en analyseer en verbeter je advertenties zodat ze optimaal aansluiten bij je doelgroep, zodat je optimaal gebruik kunt maken van je budget en dus een optimale ROI kunt genereren.

 

Zorg er ook dat je flow perfect is: dat mensen binnen zo min mogelijk kliks zo eenvoudig en overtuigend mogelijk uitkomen bij het doel dat jij voor ogen hebt met je advertenties; of dit doel zich nu op je bedrijfspagina, je website, je webshop of je offline winkel bevindt.

 

Ten vijfde: verwen je fans. Richt je nooit enkel op het verzamelen van meer fans maar leg je huidige fans, en vooral je meest loyale fans in de watten.

 

Creëer daarnaast een balans: in de hoeveelheid advertenties die je draait en in de doelgroepen die je benadert met je advertenies.

Je wil Facbook-gebruikers immers niet irriteren. Behoud daarnaast ook een balans in de inhoud van de berichten die je op je bedrijfspagina plaatst. Deze moeten niet uitsluitend gericht zijn op de verkoop van je producten en services.

 

En als laatste: vergeet niet de volgende vuistregel: “great advertising doesn’t feel like advertising”

 

86. Strategie Samenvatting

Zijn Facebook Ads Creator en Facebook Ads Manager een maatje te klein voor je? Of ben je op zoek naar een partij die je advertenties voor je beheert? Of zoek je een bedrijf dat de resultaten van je facebook-activiteiten perfect in kaart kan brengen. Dan is het interessant om eens een kijkje te nemen in het Facebook Preferred Marketing Developer Center.

 

87. Facebook PMD center

Op facebook-pmdcenter.com vind je een overzicht van door Facebook gecertificeerde bedrijven die bijvoorbeeld ondersteuning kunnen bieden bij het bouwen en onderhouden van apps, die je op weg kunnen helpen met Power Editor, je toegang kunnen bieden tot Facebook Exchange of ondersteuning kunnen bieden bij het monitoren en managen van al je social media-kanalen.

 

88. Facebook Ad Guidelines

Wellicht heb je het al gemerkt in deze tutorial: adverteren op Facebook is allesbehalve vrij van restricties.

Sterker nog: de lijst met regels en restricties lijkt bij iedere introductie van een nieuwe manier van adverteren op het platform uitgebreider te worden.

 

Als je een volledig en up-to-date overzicht wilt krijgen van de regels waaraan je dient te voldoen om zonder problemen te kunnen adverteren op Facebook kun je gaan naar facebook.com/ad_guidelines.php.

 

Om een volledig up-to-date overzicht te krijgen van de ins en outs van adverteren op Facebook kun je gaan naar on.fb.me/WQXIlP

 

[/private]


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland