Facebook Analyse en Beheer

[private]
Facebook Analyse en Beheer deel 00


Facebook Analyse en Beheer deel 01


Facebook Analyse en Beheer deel 02


Facebook Analyse en Beheer deel 03


Facebook Analyse en Beheer deel 04


Facebook Analyse en Beheer deel 05


Facebook Analyse en Beheer deel 06


Facebook Analyse en Beheer deel 07


Facebook Analyse en Beheer deel 08


Facebook Analyse en Beheer quiz


Facebook Beheer & Analyse

 

3. Beheer – Waarom?

1

Het is hopelijk een overbodige vraag maar wat zou nu eigenlijk de toegevoegde waarde zijn van een degelijk beheer van je Facebook-aanwezigheid?

Waarom zou je tijd en dus geld moeten investeren in het onderhouden van je bedrijfspagina?

 

2

Ten eerste toont de wijze waarop je je Facebook-aanwezigheid beheert, een stukje van je persoonlijkheid; van de identiteit van je organisatie.

 

3

Niet alleen de inhoud van de berichten die je deelt, maar ook de timing van de berichten, de consistentie waarmee je berichten deelt en de wijze waarop je reageert op je fans laten zien hoe betrokken je bent bij het Facebook-platform en je fans.

 

4

Uiteraard kost het beheren van een Facebook-kanaal tijd, en dus geld. Met een aantal tips en richtlijnen is het echter relatief eenvoudig je Facebook-kanaal efficiënt en doelgericht te beheren, zodat je zowel tijd hebt voor je dagelijkse werkzaamheden als het optimaal bereiken van je doelgroep op Facebook, als voor het uitvoeren van crisis management.

 

4. Beheer – crisis management case study

5

8 oktober 2012, half 11 ‘s avonds Nederlandse tijd; een man genaamd Richard Neill heeft er genoeg van; na jarenlange frustratie op te hebben gebouwd besluit hij zijn ongenoegen over de vrouwelijke menstruatie-cyclus te uiten op de Facebook-pagina van Bodyform, een Brits maandverband-merk.

 

6

Binnen een korte tijd groeit zijn satirische tirade uit tot een bericht met meer dan 10.000 likes en bijna 4000 reacties; een Facebook crisis voor Bodyform.

 

7

In plaats van te reageren in de vorm van een reactie onder Neill’s bericht, of door het bericht te verwijderen besluit Bodyform het anders aan te pakken; in de vorm van het volgende YouTube-filmpje om precies te zijn.

 

5. Beheer – crisis management case study

6. Beheer – crisis management case study

 

7. Beheer – crisis management case study

8

Het resultaat van deze video: 3.6 million views op YouTube, meer dan 15.500 likes op hetzelfde kanaal en meer dan 4900 shares op Facebook. En, wat nog belangrijker is: niet alleen was de crisis hiermee succesvol afgewend maar daarnaast ontving Bodyform ook enorm veel positieve exposure.

 

9

Wil je meer informatie over dit voorbeeld van social media crisis management, ga dan naar de websites aangegeven op deze slide.

 

8. Beheer – crisis management

10

Er zijn legio andere voorbeelden te noemen van Social Media Crises; van bedrijven en organisaties die door een onvoorzichtige misstap door social media-gebruikers aan de schandpaal gebonden werden.

 

11

Met enkele simpele richtlijnen had de impact van deze misstappen echter aanzienlijk verkleind kunnen worden; sterker nog, met enkele richtlijnen hadden veel van deze misstappen niet alleen vermeden kunnen worden maar zelfs, net zoals Bodyform, omgevormd kunnen worden tot een social media succes-verhaal. Maar hoe dan?

 

12

Ten eerste, wat je ook doet, maak nooit in het openbaar ruzie met je fans. De klant blijft koning, vooral wanneer haar klachten en jouw reacties op haar klachten publiekelijk zichtbaar zijn.

 

13

Ten tweede, verwijder nooit negatieve reacties of klachten! Gebruik ze als voorbeeld van de kwaliteit van je klantenservice door bijvoorbeeld je (uiteraard perfect ge-timede en passende) reactie op de klacht onder het desbetreffende bericht te tonen.

 

14

Ontvang je een negatief bericht of een negatieve reactie? Reageer dan snel en oprecht publiekelijk. Zorg ervoor, indien noodzakelijk en mogelijk dat je, na je publieke reactie op het bericht, er zo snel mogelijk voor zorgt dat je één-op-één privé-contact tot stand brengt met de klant via bijvoorbeeld een persoonlijk bericht, een e-mail of, nog beter een telefoongesprek of fysieke afspraak.

 

9. Beheer – beheerdersrollen

15

Je kunt op je Facebook bedrijfspagina verschillende beheerdersrollen toekennen aan verschillende personen. In deze tabel zie je een overzicht van de verschillende beheerdersrollen en de bijbehorende mogelijkheden.

 

16

Waar een manager bijvoorbeeld toegang heeft tot alle functionaliteiten van de pagina, kan een adverteerder slechts advertenties aanmaken en statistieken inzien.

 

10. Beheer – beheerdersrollen

17

Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden met betrekking tot het toekennen van beheerdersrollen.

 

Ten eerste moet iemand, voordat hij een beheerder kan worden van een bedrijfspagina eerste de pagina leuk vinden.

 

Ten tweede is het aan te raden om minimaal twee beheerders-account te hebben voor een bedrijfspagina. Waarom? Stel dat je, om welke reden dan ook de toegang verliest tot de bedrijfspagina, dan heb je altijd nog een backup-account.

 

18

Ten derde is het uiteraard aan te raden om beheerders van een pagina niet meer mogelijkheden toe te kennen dan noodzakelijk is. Op deze wijze kun je ervoor zorgen dat de taakverdeling met betrekking tot de Facebook-pagina te allen tijde vastligt en bijvoorbeeld enkel de mensen die goed, met andere woorden duidelijk, vriendelijk, alsook grammaticaal en inhoudelijk correct, op berichten kunnen reageren deze rol krijgen op je Facebook-pagina.

 

11. Beheer – updates plannen

19

Zoals ook besproken in de tutorial “Facebook strategie” kun je op een bedrijfspagina eenvoudig berichten inplannen, zodat deze geplaatst worden op de dag en het tijdstip dat je met het bericht optimaal je fans kunt benaderen. Zo kun je, bij wijze van spreken, al je berichten voor een bepaalde week of zelfs maand inplannen op een regenachtige zondagmiddag.

 

20

Om een bericht te plannen begin je ten eerste met het schrijven van een update op je bedrijfspagina. In plaats van het bericht direct te plaastsen, klik je op het klok-icoontje en krijg je de mogelijkheid de datum en het tijdstip te bepalen waarop je het bericht wilt plaatsen.

Je klikt vervolgens op plannen en de update wordt vervolgens toegevoegd aan je activiteitenlogboek en geplaatst op het door jou uitgekozen moment.

 

12. Beheer – updates targeten

21

Naast berichten plannen kun je op Facebook ook eenvoudig updates targeten, wat simpelweg betekent dat je specifieke (groepen) mensen binnen je fan base benadert met een bepaalde update.

Heb je bijvoorbeeld een bericht dat alleen van toepassing voor je vrouwelijke fans? Dan kun je hen specifiek targeten.

 

22

Je kunt updates targeten op basis van een aantal criteria, te weten geslacht, burgerlijke staat, opleidingsstatus, interesses, leeftijd, locatie en taal.

 

13. Beheer – updates targeten

23

Door middel van target updates kun je dus eenvoudig bepalen welke fans bepaalde content te zien krijgen, waarmee je ervoor zorgt dat je ze persoonlijker kunt benaderen dan met een ‘normale’ update.

 

24

Let wel op; de targeted update wordt alleen getoond in de nieuwsoverzichten van de ge-targete fans. Als een fan besluit je bedrijfspagina te bezoeken kan hij of zij alle door je gedeelde updates zien; ge-target of niet ge-target.

 

15. Beheer – administratiepanel

56

Een belangrijk onderdeel van je bedrijfspagina is je administratiepanel, dè plaats waar je een overzicht vindt van de activiteiten op je bedrijfspagina zoals nieuwe vind-ik-leuks en meldingen, persoonlijke berichten die anderen naar je bedrijfspagina hebben gestuurd,  een beknopt overzicht vindt van je pagina-statistieken en van waaruit je bovendien toegang krijgt tot de instellingen van je bedrijfspagina.

 

14. Beheer – toestemmingen beheren

44

Om ervoor te zorgen dat je pagina, of gedeeltes van je pagina, slechts zichtbaar zijn voor bepaalde personen, kun je bepaalde toestemmingen beheren op je bedrijfspagina via “pagina bewerken” en vervolgens “toestemmingen beheren”

 

4*

Zo kun je de toegang tot je bedrijfspagina beperken voor bepaalde leeftijden of landen, kun je zelf bepalen welke mogelijkheden fans hebben met betrekking tot het plaatsen van berichten op je pagina en het ‘taggen’ van hun vrienden in foto’s en video’s die je op je bedrijfspagina plaatst.

 

4*

Daarnaast kun je Facebook automatisch het woordgebruik op je bedrijfspagina laten filteren, om zo ongewenste of schokkende berichten meteen te verwijderen.

 

52

Ook de mogelijkheid tot het plaatsen van targeted updates kun je in het “toestemmingen beheren”-gedeelte van je bedrijfspagina aan of uit zetten.

 

16. Beheer – berichten

57

Een andere functionaliteit die je aan- of uit kunt zetten via het “toestemmingen-beheren”-gedeelte van je bedrijfspagina is het versturen van persoonlijke berichten naar je bedrijfspagina.

 

Heel simpel: je vinkt simpelweg het hokje naast “Berichten” aan of uit

 

17. Beheer – berichten

59

Het gevolg: de knop “bericht” wordt wel of juist niet weergegeven op je bedrijfspagina. Je bepaalt dus zelf of je fans van je bedrijfspagina wel of juist niet in staat stelt persoonlijke berichten naar je bedrijfspagina te sturen.

 

18. Beheer – berichten

60

Waarom zou je de knop “bericht” nu uitzetten?

Ten eerste kun je er op die manier voor zorgen dat je geen spam ontvangt in de inbox van je bedrijfspagina.

Daarnaast is het aan te raden de knop uit te zetten als je bijvoorbeeld je Facebook-pagina bewust niet in wil zetten als service-kanaal.

 

63

Waarom zou je de knop “bericht” daarentegen nu juist aanzetten?

Ten eerste biedt het personen de mogelijkheid eenvoudig, maar veilig verborgen voor anderen, met je bedrijf in contact te treden.

Ten tweede toon de bericht-knop dat je, ook al ben je een klein bedrijf, je toch bereid bent je Facebook-kanaal ook in te zetten als kanaal voor één op één-contact met de klant, mocht hij of zij daar behoefte aan hebben.

 

19. Beheer – uitgelichte inhoud

64

Door middel van het “uitgelichte inhoud”-gedeelte in de instellingen van je bedrijfspagina kun je bepaalde informatie over je bedrijfspagina uitlichten.

 

Ten eerste kun je andere bedrijfspagina’s die je als bedrijf leuk vindt, bijvoorbeeld bedrijfspagina’s van andere filialen, partners, opinieleiders of non profit-organisaties die je als bedrijfs steunt.

 

65

Op deze wijze geef je een extra stukje bedrijfs-persoonlijkheid bloot.

 

Als je de personen achter de bedrijfspagina uit wil lichten is dit ook mogelijk. Uitgelichte beheerders worden vervolgens getoond onder je bedrijfsinformatie op de informatie-pagina van je bedrijfspagina.

 

20. Beheer – Facebook pages manager

67

Om ervoor te zorgen dat je niet alleen door middel van een laptop of desktop-computer je Facebook-pagina kunt beheren biedt Facebook de Facebook pages manager aan voor iOS en Android-apparaten.

 

68

Door middel van Facebook pages manager kun je vanuit je smartphone of tablet eenvoudig je bedrijfspagina’s bekijken, berichten plaatsen, berichten modereren en zelfs (in beperkte mate) statistieken inzien.

 

 

70

Verwacht wordt dat de mogelijkheden van Facebook pages manager de komende tijd nog verder uitgebreid zullen worden, om er zo voor te zorgen dat pagina-beheerders altijd hun pagina kunnen beheren, of het nu vanaf een smartphone, tablet, laptop of desktop is.

 

21. Beheer – HootSuite

71

Naast het administratiepanel op de Facebook bedrijfspagina is er een tweede kanaal dat vaak gebruikt wordt om Facebook bedrijfspagina’s te beheren: HootSuite. In tegenstelling tot andere social media management en monitoring tools, welke later in deze tutorial nog besproken zullen worden, is HootSuite grotendeels gratis.

 

72

In essentie is HootSuite een dashboard voor je social media-kanalen. Vanuit één overzicht kun je bijvoorbeeld eenvoudig inzicht krijgen in Twitter, LinkedIn, je Facebook bedrijfspagina en je Google+-profiel; en dat allemaal door simpelweg een HootSuite-account aan te maken en je social media-kanalen te koppelen.

 

22. Beheer – HootSuite

74

HootSuite biedt je een behoorlijk uitgebreid aantal, veelal gratis, mogelijkheden.

Ten eerste kun je, zoals ik zojuist al aangaf, vanuit één dashboard meerdere social media-kanalen beheren. Met de gratis versie van HootSuite maximaal 5.

 

75

Je kunt monitoren wat er over je gezegd wordt op de social media-kanalen door bepaalde streams aan te zetten. Hierbij kun je een denken aan een stream die de activiteit op je Facebook bedrijfspagina bijhoudt, een stream die alle berichten bijhoudt waarin je organisatie op Twitter genoemd wordt en een stream die je toont wat er gebeurt in je Linkedin-groep.

 

77

Naast monitoren, kun je ook eenvoudig berichten plaatsen, en, net zoals met Facebook’s planned updates, berichten inplannen die op een toekomstig tijdstip op je social media-kanalen geplaatst worden.

 

78

In de betaalde versies van HootSuite (vanaf $9.95 per maand) kun je daarnaast uitgebreide analyses uitvoeren voor je social media-kanalen. Op deze wijze kun je dus niet alleen je social media accounts beheren maar ook hun succes analyseren vanuit één programma.

 

79

Indien je je social media-kanalen met meerdere personen beheert kun je in de betaalde versies van HootSuite ook team management werkzaamheden uitvoeren binnen het programma.

 

80

Al met al een behoorlijk uitgebreid programma dus, maar wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen van Hootsuite?

 

23. Beheer – Hootsuite

81

Een belangrijke toegevoegde waarde van Hootsuite ten opzichte van de functionaliteiten van Facebook zelf is dat je met HootSuite meerdere social media-kanalen kunt beheren.

Daarnaast kun je, net als op Facebook.com en Facebook pages manager eenvoudig content plaatsen, plannen en analyses uitvoeren.

Ten derde, zijn er, net zoals bij Facebook zelf, verschillende applicaties beschikbaar voor vaste èn mobiele apparaten.

 

82

Een nadeel van HootSuite daarentegen, is dat het slechts in beperkte mate gratis is. Voor bijvoorbeeld uitgebreidere statistieken en team management-functionaliteiten zul je toch echt de betaalde versie van HootSuite aan moeten schaffen.

 

24. Beheer – Hootsuite (informatie)

84

Als je meer informatie wilt over HootSuite heb ik op deze slide een aantal handige links geplaatst.

 

Een overzicht van de verschillende (mobiele) apps van Hootsuite kun je vinden op hootsuite.com/loggedout.

 

Een overzicht van de verschillende betaalde versies van Hootsuite kun je vinden op hootsuite.com/plans.

 

Voor een overzicht van manieren waarop je hootsuite kan integreren binnen je web browser kun je gaan naar hootsuite.com/features/extensions.

 

86

Een compleet overzicht van alle mogelijkheden die Hootsuite je biedt kun je vinden op hootsuite.com/features

 

25. Beheer – Postrocket

87

Een handige web-applicatie die er vrijwel volledig op gericht is het beheer van bedrijfspagina’s te optimaliseren, en die bovendien gratis is voor één acocunt, is Postrocket.

 

90

Postrocket ‘Auto Scheduler’ zorgt er voor dat berichten op de voor jouw bedrijfspagina beste dagen en tijdstippen gedeeld worden.

 

 

91

Het programma baseert deze dagen en tijdstippen op de resultaten uit het verleden van je bedrijfspagina. Naarmate het programma meer berichten voor je plaatst zal het zo steeds beter leren wanneer je berichten het meest succesvol zijn.

 

94

Je raadt het waarschijnlijk al: auto scheduler werkt pas als je al een Facebook-verleden hebt; het is dan ook niet aan te raden het te gebruiken bij een nieuwe bedrijfspagina.

 

95

De Postrocket smartlink converter zorgt ervoor dat je links die je plaatst op je bedrijfspagina samen kunt plaatsen met afbeeldingen, zodat de ruimte die het bericht op deze wijze inneemt op zowel je bedrijfspagina als het nieuwsoverzicht van je fans vergroot wordt. Het doel: het verhogen van de interactie met het desbetreffende bericht.

 

96

Postrocket’s photo editor laat je eenvoudig foto’s bewerken en tekst toevoegen aan afbeeldingen.

 

Als laatste extraatje biedt Postrocket je dagelijkse optimalisatie-tips waarmee je het beheer van je bedrijfspagina nog efficiënter kunt maken.

 

Meer informatie over Postrocket kun je vinden op getpostrocket.com

 

26. Beheer – third party attribution

 

98

Tot en met december 2012 zat er één groot nadeel aan het gebruiken van externe (oftwel ‘third party’) applicaties zoals Hootsuite en Postrocket: bij ieder bericht dat vanuit een dergelijke applicatie op Facebook geplaatst werd werd de desbetreffende applicatie genoemd.

 

99

Het gevolg: Facebook-gebruikers konden zien dat een persoon of bedrijf achter een Facebook-account  gebruik maakte van een externe applicatie.
100

Het gevolg daarvan: lagere interactie met berichten die geplaatst werden vanuit deze applicatie en soms zelfs een volledige verwijdering van alle berichten die geplaatst werden vanuit deze third party applicaties.

 

101

Vanaf januari 2013 zal dit echter, zo luiden de laatste berichten niet meer het geval zijn en worden de zogenaamde ‘third party attributions’ verwijderd uit Facebook-berichten.

 

27. Analyse – waarom?

104

Net als goed beheer is een goede analyse van een Facebook-bedrijfspagina uiterst belangrijk. Door middel van analyse-tools als Facebook Insights en Google Analytics kun je bijvoorbeeld bepalen welk soort berichten het meest succesvol is, hoeveel verkeer je vanuit Facebook naar je website leidt en, in principe, hoeveel geldt ieder van je Facebook-fans waard is.

 

105

Analyse-tools helpen je, in een notendop, te leren over het gedrag en de eisen en wensen van je doelgroep, te leren over de kwaliteit van je producten of services,

 

106

te leren over het gemak waarmee mensen vanuit Facebook je website bezoeken en bovendien te leren over hoe anderen je bedrijf of organisatie zien.

 

Kortom: analyse is een enorm belangrijk onderdeel van de Facebook-activiteiten van je bedrijf of organisatie.

 

28. Analyse – waar moet je op letten?

 

2

Welke statistieken moet je nu eigenlijk in de gaten houden met je betrekking tot je bedrijfspagina?

 

Het begint bij de interactie tussen je bedrijf en andere Facebook-gebruikers in de vorm van het soort reacties dat anderen delen alsook het bereik van de berichten die je deelt.

 

106

Een tweede element dat belangrijk is in de gaten te houden is de compositie van je fan base, variërend van demografische gegevens als leeftijd en locatie tot hun interesses en interactie-gedrag.

 

108

Waar komen je fans vandaan? Hoe oud zijn ze? Op welke berichten reageren ze het meest? Hebben ze de neiging berichten een vind-ik-leuk te geven? Of reacties achter te laten? Vragen als deze zijn belangrijk om te beantwoorden.

 

109

Een vraag die niet belangrijk is om te beantwoorden is: hoeveel fans heb ik? Het aantal fans zegt namelijk niet zoveel. Het gaat om het aantal betrokken fans; het aantal fans dat actief met je de interactie aangaat. Deze fans zorgen ervoor dat het bereik van je berichten vergroot wordt en dat je berichten beter en vaker worden weergegeven in de nieuwsoverzichten van andere fans en vrienden van fans. Kwaliteit van je fans is dus belangrijker dan kwantiteit van je fans.

 

29. Analyse – ROI

 

113

Naast de statistieken die direct voortvloeien uit je Facebook-activiteiten is het ook belangrijk te bepalen hoeveel geld je Facebook-activiteiten uiteindelijk opleveren.

 

116

Uiteindelijk hangt deze ROI, oftewel de Return On Investment, van al je Facebook-acitiveiten af van de doelstellingen die je hebt gesteld voor Facebook.

Als je vooral op zoek bent naar merkversterking, naar het simpelweg bereiken van een grotere groep mensen of het versterken van de associatie tussen bepaalde behoeften en je producten is het bereik van je berichten belangrijk.

 

117

Als je daarentegen vooral als doel door middel van Facebook meer verkeer of leads (met andere woorden potentiële klanten) naar je website te trekken zijn vooral pageviews en conversies belangrijk te meten.

 

119

Onderaan de streep is het natuurlijk van belang dat je je Facebook-activiteiten, al dan niet via de resultaten die voortvloeien uit je website kunt verbinden aan online èn offline sales-resultaten, zowel op de korte termijn als op de lange termijn.

 

121

Facebook Insights en Google Analytics, welke in deze tutorial besproken zullen worden, kunnen je hier een behoorlijk eind mee op weg helpen.

 

30. Analyse – Insights

 

122

Met betrekking tot je bedrijfspagina geldt dat je pas toegang hebt tot de insights, oftewel de statistieken van je bedrijfspagina zo gauw je 30 fans hebt verzameld.

 

123

Vanaf dat moment kun je via facebook.com/insights of via je bedrijfspagina toegang krijgen tot je statistieken.

 

31. Analyse – Insights

124

Een eerste inzicht dat je kunt krijgen in Facebook Insights is de omvang en, nog belangrijker, de compositie van je fans, alsook van waaruit je fans fan zijn geworden van je bedrijfspagina.

 

32. Analyse – Insights

125

Een tweede type statistiek in Facebook Insights is het bereik van je pagina over een bepaalde periode, te omschrijven als het aantal mensen dat berichten die je hebt gedeeld hebben zien verschijnen in hun nieuwsoverzicht en op je bedrijfspagina. Net als voor de vind-ik-leuks wordt ook voor het bereik van je pagina een demografisch overzicht gegeven.

 

33. Analyse – Insights

126

Naast het algemene bereik geeft Insights je een overzicht van het virale versus het organische en betaalde bereik, alsook van de frequentie waarmee personen berichten van je hebben gezien.

 

128

In de rechter grafiek op deze pagina zie je bijvoorbeeld dat bijna 50 mensen berichten die je in een bepaalde tijdsperiode hebt gedeeld slechts eenmaal hebben gezien en dat daarentegen ongeveer 10 mensen berichten in dezelfde tijdsperiode 4 keer hebben gezien.

 

34. Organisch bereik vs. Viraal bereik

 

131

Het verschil tussen organisch bereik en viraal bereik zit in de connectiegraad tussen een bedrijfspagina en een Facebook-gebruiker. Ziet één van je fans een bericht dat je op je bedrijfspagina plaatst in zijn of haar nieuwsoverzicht of op je bedrijfspagina? Dan heb je één persoon organisch bereikt. Besluit de fan het bericht een vind-ik-leuk te geven, een reactie te geven of het bericht te delen met zijn of haar vrienden en ziet één van zijn of haar vrienden het bericht in hun nieuwsoverzicht of op je bedrijfspagina? Dan heb je één persoon, de connectie van de fan dus, viraal bereikt.

 

35. Analyse – Insights

132

Facebook Insights geeft ook een overzicht van de compositie van mensen die over je bedrijfspagina praten, simpelweg te omschrijven als fans of vrienden van fans die je pagina met hun vrienden hebben gedeeld.

 

36. Analyse – Insights

134

Naast de compositie van mensen die over je pagina praten wordt je tevens getoond hoe mensen over je pagina praten, zij het in de vorm van een vind-ik-leuk voor je pagina, het direct reageren op één van je berichten of het reageren op een bericht van een connectie waarin je bedrijfspagina genoemd is.

 

37. Analyse – Insights

136

Een ander overzicht dat Insights je biedt is een overzicht van het succes van je berichten. Je ziet de data waarop de berichten zijn geplaatst, wat voor type berichten het betrof, het bereik van de berichten, het aantal betrokken gebruikers (oftewel het aantal unieke gebruikers dat op het desbetreffende bericht heeft geklikt), het aantal gebruikers dat over het bericht heeft gepraat en de viraliteit van het bericht.

 

38. Viraliteit

137

De viraliteit van een bericht is simpelweg te definiëren als het aantal mensen dat praat over een bepaald bericht (en het bericht dus heeft verder verspreid aan hun vrienden) gedeeld door het totale bereik van het desbetreffende bericht.

 

39. Analyse – Insights

138

Insights biedt ook toegang tot informatie over bezoeken aan je bedrijfspagina, je tabbladen alsook externe verwijzingen naar je bedrijfspagina. Hierin kun je dus zien hoe vaak men daadwerkelijk je bedrijfspagina bekijkt, hoe vaak men een tabblad op je bedrijfspagina opent en hoeveel bezoekers er bijvoorbeeld vanuit Google een bezoek brengen aan je bedrijfspagina.

 

40. Analyse – Insights

141

Een klein nadeel van Facebook Insights is dat data slechts 89 dagen door Facebook opgeslagen wordt. Oudere data is simpelweg niet beschikbare via Insights. Een tip is daarom ook om de Insights van je pagina minimaal eens per maand te exporteren via de “gegevens exporteren”-knop die je kan zien op iedere pagina van je Facebook Insights.

 

41. Analyse – Insights

142

Een weinig gebruikt onderdeel van Facebook Insights waar je weliswaar behoorlijk wat kennis uit kan putten is Facebook Insights voor websites, wat je toegang biedt tot het verkeer van Facebook naar je website. Zo kun je de effectiviteit van bijvoorbeeld specifiek je bedrijfspagina en je Facebook-berichten direct meten.

 

143

Om toegang te krijgen tot Insights voor je website moet je echter wel een aantal stappen doorlopen.  Allereerst ga je naar facebook.com/insights en klik je op de knop “statistieken voor je website”. Vervolgens geef je aan of je graag statistieken wilt bekijken vanuit je persoonlijke account, wat vooral handig is als jij de enige bent die inzicht dient te hebben in de statistieken, of vanuit een app, wat handig is als meerdere mensen eenvoudig toegang dienen te hebben tot de statistieken.

 

146

Als laatst plaats je de code die je wordt getoond in de pop-up op je scherm in de broncode van je website. Je kunt natuurlijk ook je website-bouwer vragen dit te doen.

 

42. Analyse – Insights

 

147

Ook ontwikkelaars en beheerders van applicaties kunnen door middel van Facebook insights inzicht krijgen in de resultaten van hun applicatie. Zo kunnen ze de activiteiten alsook de demografische compositie van gebruikers bekijken, bekijken hoe vaak gebruikers uitnodigingen voor de applicatie hebben gedeeld met hun netwerk en hoe vaak activiteiten die door gebruikers gedaan worden worden getoond in nieuwsoverzichten.

 

152

Daarnaast kun je de financiële status van je applicatie inzien en bekijken hoe je applicatie communiceert met Facebook’s Graph API, waarover ik meer zal vertellen in de tutorial “apps en integraties”.

 

43. Analyse – Google Analytics

153

Een tweede software-pakket dat je kan helpen bij het analsyeren van het succes van je Facebook-aanwezigheid is Google Analytics, een grotendeels gratis software-pakket van ’s werelds grootste zoekmachine.

 

155

Bij dit software-pakket, meer nog dan bij Facebook Insights, is het enorm belangrijk om onderscheid te maken tussen “first click” en “last click” attribution.

 

Stel, je ziet in Google Analytics dat iemand via de Google zoekresultaten in je webshop belandt en vervolgens een product aankoopt. Perfect: een nieuwe aankoop en een bewijs dat alle tijd en geld die je in de zoekmachine-optimalisatie van je website hebt gestoken ook geld waard is. Tegelijkertijd denk je wellicht: weer bewijs dat mijn Facebook-aanwezigheid me niets oplevert.

 

156

In dit geval focus je echter op de “last click attribution”; de laatste klik van een potentiële klant naar je website waarna hij of zij overgaat tot het invullen van bijvoorbeeld een contactformulier of, in dit geval, het aankopen van een product in je webshop.

 

158

First click attribution is echter minstens zo belangrijk. Wellicht heeft dezelfde klant namelijk drie dagen eerder één van je Facebook-berichten gezien, is vervolgens naar je webshop gegaan om even rond te neuzen, heeft de webshop weer verlaten en heeft vervolgens, drie dagen na dato je webshop weer bezocht en een product aan gekocht. Wat heeft nu gezorgd voor de aankoop? Je zoekmachine-optimalisatie (de last click attribution dus)? Of je Facebook-aanwezigheid (en dus de first click attribution)? Juist: beide.

 

159

In de volgende slides zal ik je beknopt de mogelijkheden uitleggen van Google Analytics met betrekking tot het meten van het succes van je Facebook-pagina.

Let wel op: Google Analytics is een zeer uitgebreid software-pakket met enorm veel mogelijkheden. De volgende slides dienen dan ook slechts ter verheldering en als eerste inzicht in de mogelijkheden van Google Analytics.

 

 

44. Analyse – Google Analytics

161

Als je gaat kijken naar de mogelijkheden om de last click attribution van je Facebook-kanaal te analyseren in Google Analytics kun je een aantal statistieken bekijken.

Door middel van het “social” gedeelte in Google Analytics kun je bijvoorbeeld in een notendop zien vanuit welke kanalen men je website bezoekt, wat men doet op de website (met andere woorden: hoe men door de website navigeert) en hoeveel conversies er zijn (met andere woorden: hoeveel mensen bijvoorbeeld een contactformulier invullen of direct een product aankopen).

 

162

In de volgende slides zal ik je een beknopt overzicht geven van de mogelijkheden.

 

45. Analyse – Google Analytics

165

Op deze slide zie je een eerste overzicht van de sociale bezoeken en conversies voor je website. Je ziet bijvoorbeeld het totale aantal bezoeken gedurende een bepaalde tijdsperiode, het aantal sociale bezoeken gedurende dezelfde tijdsperiode, maar ook de sociale netwerken van waaruit men een bezoek heeft gebracht aan je website.

 

46. Analyse – Google Analytics

166

Op deze slide zie je hoeveel bezoeken er gedurende een bepaalde tijdsperiode vanuit Facebook aan je website geweest zijn, welke pagina’s er tijdens die bezoeken bekeken zijn, hoeveel pagina-bezoeken iedere pagina gekregen heeft, hoe lang men gemiddeld op de pagina is gebleven en hoeveel pagina’s men gemiddeld, na te zijn geland op een bepaalde pagina, nog meer heeft bekeken.

 

47. Analyse – Google Analytics

167

Zoals je ziet gaan we hier nog verder de diepte in, in dit geval in de vorm van een taartdiagrammen dat inzicht geeft in de contributie die de bezoeken vanuit Facebook aan pagina’s van je website hebben geleverd in verhouding met het totaal aantal bezoeken aan je website.

Naast taartdiagrammen kun je er ook voor kiezen resultaten weergegeven in de vorm van een tabel, een horizontaal kolommendiagram of een kolommendiagram dat je resultaten vergelijkt met een andere statistiek uit je website.

 

48. Analyse – Google Analytics

168

Een andere statistiek die je bij kunt houden in Google Analytics zijn de zogenaamde “sociale acties” oftewel de acties die men vanuit je website of webshop onderneemt op een social media-kanaal, bijvoorbeeld in de vorm van een tweet over één van je nieuwsberichten, het fan worden van je bedrijfspagina vanuit je website, of het geven van een +1 aan je Google+-account vanuit je website.

 

169

Google Analytics meet hierin wel enkel de sociale acties die direct op je website gedaan worden en niet bijvoorbeeld een Facebook-bericht waarin je bedrijf genoemd wordt zonder dat de persoon op het moment van het schrijven van het bericht je website bezoekt.

 

49. Analyse – Google Analytics

171

Naast bijvoorbeeld het simpelweg meten van bezoekersaantallen en de compositie van je bezoekers biedt Google Analytics je ook inzicht in hoe mensen door je website heen klikken, hetgeen je informatie over de gebruiksvriendelijkheid en inhoudelijke kwaliteit van je website geeft.

 

172

Als je bijvoorbeeld merkt dat een zeer groot aantal mensen je website verlaten bij een bezoek aan één bepaalde pagina is het belangrijk te analyseren wat hiervan de reden zou kunnen zijn.

 

173

Gaat het om een pagina waarop men een contactformulier invult, is het een pagina waarop men ziet hoeveel verzendkosten men moet betalen voor een product of is het de pagina waarop men bedankt wordt voor een succesvolle aankoop? Uiteraard is het helemaal niet erg als men bij de laatstgenoemde pagina afvalt.

 

175

Het kan echter ook voorkomen dat men je website verlaat omdat je website simpelweg niet gebruiksvriendelijk of interessant genoeg is. Enfin: belangrijk om in de gaten te houden dus.

 

50. Analyse – Google Analytics

176

Op deze slide zie je een overzicht van het aantal personen die via een social media platform je website bezocht hebben en vervolgens direct ‘ge-converteerd’ zijn; met andere woorden: personen die bijvoorbeeld een contactformulier hebben ingevuld of een product hebben aangekocht.

 

178

Door op de knop “assisted vs. Last interaction analysis” te klikken krijg je daarnaast een overzicht van de conversies waarbij een social media platform een ondersteunende factor was (assisted interaction en dus first click attribution) en waarbij men direct vanuit een social media platform bij een bezoek aan je website ge-converteerd is (last interaction en last click attribution dus).

 

 

 

181

Om de eerstgenoemde analyse, assisted interaction optimaal uit te kunnen voeren moet overigens wel het volgende onderdeel van Google Analytics goed ingesteld zijn.

 

51. Analyse – Google Analytics

183

Multi-Channel Funnels, oftewel multi-kanaal trechters bieden je de mogelijkheid om, weliswaar met het nodige configuratie-werk, een overzicht te krijgen van de manieren waarop verschillende kanalen danwel direct hebben geleid tot een conversie, danwel hebben meegeholpen met een conversie op je website.

 

186

Bovendien laten de Multi-Channel Funnels conversiepaden je zien welke kanalen en pagina’s men heeft bezocht alvorens men een conversie werd op je website, hoe lang dit duurde (tot 1 maand in het verleden) en het aantal kanalen en pagina’s men bezocht alvorens te ‘converteren’.

 

191

Met betrekking tot je Facebook-kanaal helpen multi-channel funnels je de directe èn indirecte toegevoegde waarde van je Facebook-kanaal voor het succes van je website of webshop in kaart te brengen.

 

193

Om je een duidelijker beeld te geven van de exacte werking van multi-channel funnels heb ik een verwijzing naar een video aan deze tutorial toegevoegd.

 

52. Analyse – Google Analytics

 

53. Analyse – Google Analytics

195

Als je meer informatie wilt krijgen over Google Analytics of bijvoorbeeld een eigen Google Analytics-account aan wilt maken kun je gaan naar analytics.google.com en je aanmelden met je Google-account.

 

198

Je website-bouwer of webmaster kan je helpen de basis-vereisten voor Google Analytics toe te voegen aan je website.

 

54. Analyse – Google Analytics

199

In deze tutorial hebben we een viertal applicaties besproken waarmee je je Facebook-aanwezigheid kunt beheren en het resultaat van het kanaal kunt analyseren en verbeteren: Facebook Insights, HootSuite, Postrocket en Google Analytics.

 

 

 

 

203

Naast deze applicaties zijn er echter nog een groot aantal andere zogenaamde Social Media Management tools waarmee je niet alleen je Facebook-kanaal maar ook al je andere social media-aanwezigheden kunt beheren en analyseren.

 

205

Sommige van deze tools, zoals Salesforce Marketing Cloud en Agorapulse bieden daarnaast enorm uitgebreide mogelijkheden met betrekking tot team management, marketing-analyse en customer relationship management.

 

207

Op deze slide zie je een overzicht van enkele van de tools die beschikbaar zijn.

Houdt er echter wel rekening mee dat een groot deel van deze tools niet, of slechts gedeeltelijk gratis beschikbaar zijn en dat de functionaliteiten en mogelijkheden van een groot deel van deze tools wellicht niet aansluit bij de eisen, wensen en beperkingen van je bedrijf of organisatie.

Laat je, in je keuze voor een bepaalde tool dan ook altijd begeleiden door een social media consultant.
[/private]


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland