Facebook Applicaties en Integraties

[private]
Facebook Apps en Integraties deel 00


Facebook Apps en Integraties deel 01


Facebook Apps en Integraties deel 02


Facebook Apps en Integraties deel 03


Facebook Apps en Integraties deel 04


Facebook Apps en Integraties deel 05


Facebook Apps en Integraties deel 06


Facebook Apps en Integraties deel 07


Facebook Apps en Integraties quiz


Facebook Apps & Integraties

 

3. Basisconcepten – Social Design

 

Om de mogelijkheden voor apps en integraties van Facebook volledig te begrijpen zijn er eerst een aantal basis-concepten die uitgelegd dienen te worden.

 

Het eerste concept is Social Design, gedefinieerd door facebook als “a way of thinking about product design that puts social experiences at the core”.

 

In de volksmond komt dit erop neer dat Facebook is gegrondvest op drie onderdelen.

 

Het eerste onderdeel is “Community”, te definiëren als individuen en hun onderlinge connecties.

Het tweede onderdeel is “Conversation”, welke bestaat uit het enorm brede scala aan mogelijkheden waarop individuen via Facebook met elkaar de interactie aan kunnen gaan. Het laatste onderdeel is “Identity”, te omschrijven als ons zelfbewustzijn en de manieren waarop wij deze ten toon spreiden.

 

Uit de drie onderdelen waaruit Facebook’s social design staat vloeien drie doelen voort.

Het platform heeft als doel gebruik te maken van de “community”, “conversation” te bouwen en daarnaast ons, de Facebook-gebruikers, te stimuleren om onze identities, ons zelfbewustzijn, zorgvuldig tentoon te spreiden.

 

4. Basisconcepten – Social Graph

Social Graph is een ietwat minder tastbaar concept. Het is het beste te omschrijven als het netwerk dat bestaat uit de data die voortvloeit uit alle activiteiten van, en relaties tussen Facebook-gebruikers.

 

5. Basisconcepten – Open Graph Protocol

Om te communiceren met haar Social Graph heeft Facebook enkele software-paketten en protocollen ontwikkeld.

 

Eén van de belangrijkste protocollen is het Open Graph Protocol, hetgeen de zogenaamde Graph API in staat stelt aan de ene zijde data voortvloeiende uit de social graph te filteren, labelen en categoriseren, en aan de andere zijde andere software-paketten toestaat data toe te voegen aan de Social Graph. Op deze wijze ontstaat er als het ware een communicatiestroom tussen de Social Graph en de Graph API.

 

Om de communicatie zo efficiënt mogelijk te laten verlopen onderscheidt het Open Graph Protocol drie elementen: acties, objecten en aggregaties.

Acties zijn simpelweg acties die Facebook-gebruikers doen op Facebook of een met Facebook verbonden applicatie.

Objecten zijn elementen op basis waarvan een Facebook-gebruiker een actie kan ondernemen, waarbij bijvoorbeeld gedacht kan worden aan een artikel, website, video of foto die gedeeld kan worden.

Aggregaties zijn visualisaties van de interactie tussen acties en objecten in de vorm van bijvoorbeeld een cijfer, tekst-element, kaart of tabel die getoond wordt op de timeline van een Facebook-gebruiker, en dus ook in potentie op de nieuwsoverzichten van zijn of haar vrienden.

 

Meer informatie over het Open Graph Protocol kun je overigens vinden op developers.facebook.com/videos/#platform_policies.

 

6. Basisconcepten – API

We hadden het zojuist over API’s, maar wat zijn dat nu eigenlijk?

 

API staat voor Application Programming Interface en is te omschrijven als een soort woordenboek dat communicatie tussen twee software-componenten mogelijk maakt.

 

Door middel van Facebook’s API’s kunnen externe ontwikkelaars hun software laten communiceren met gedeeltes van Facebook’s software.

 

Voorbeelden van API’s die Facebook beschikbaar heeft gesteld zijn de Graph API, die communicatie met de Open Graph mogelijk maakt, de Internationalization API, die vertalingen van bijvoorbeeld applicaties mogelijk maakt, de Ads API, die toegang biedt tot de advertentie-mogelijkheden van Facebook, de chat API, die je in staat stelt bijvoorbeeld Facebook chat-functionaliteiten toe te voegen aan je eigen applicatie, en de notifications API, die je in staat stelt de Facebook-meldingen die normaal bijvoorbeeld verborgen zitten achter het blauwe wereldbolletje in de bovenste blauwe balk op Facebook.com, tot op zekere hoogte te manipuleren voor gebruikers van bijvoorbeeld je app.

 

7. Basisconcepten – SDK

Om ontwikkelaars van bijvoorbeeld Android of iOS in staat te stellen hun app optimaal aan te sluiten bij Facebook biedt Facebook hen zogenaamde SDK’s aan, waarbij SDK staat voor “Software Development Kit”, in het Nederlands: Software-ontwikkeling pakket”.

 

8. Basisconcepten – Facebook Platform

Zowel de API, als het Open Graph Protocol, als de SDK’s zijn onderdelen van Facebook Platform, de software-omgeving van Facebook die app- en web-ontwikkelaars in staat stelt gedeeltes van Facebook in te bouwen in bijvoorbeeld hun applicaties, websites of webshops.

 

9. Basisconcepten – Apps vs. Integraties

In dit onderdeel van deze tutorial behandel ik de manieren waarop Facebook Platform geïntegreerd wordt in applicaties en integraties.

 

Ik zal beginnen met het bespreken van apps, wat in deze tutorial zal staan voor het benaderen van Facebook Platform vanuit het perspectief van de gebruiker. Ik zal me in het onderdeel apps richten op de zogenaamde social apps en page tabs.

 

In het onderdeel “integraties” van deze tutorial zal ik de mogelijkheden van Facebook Platform bespreken vanuit het perspectief van de ontwikkelaar. Ik zal hierbij de mogelijkheden bespreken waarop Facebook als het ware ingebouwd kan worden in websites en mobile web, iOs en Android-applicaties en daarnaast inzicht geven in hoe je binnen Facebook social apps en page tabs kunt maken.

 

10. Apps – 2 Types

Kijkend vanuit het perspectief van de Facebook-gebruiker zijn er globaal twee soorten applicaties te onderscheiden: social apps en page tabs.

 

Waar social apps gekoppeld zijn aan Social Graph en getoond worden op zowel de persoonlijke pagina als in het nieuwsoverzicht van Facebook-gebruikers geldt dit vrijwel niet voor Page Tabs. De laatstgenoemde refereren namelijk naar de tabbladen die je kunt zien direct onder de omslagfoto op bedrijfspagina’s.

 

Om een je een beter overzicht te geven van de eerstgenoemde, de Social Apps, heb ik een verwijzing naar een YouTube-filmpje toe gevoegd.

 

11. Apps – Social Apps

 

12. Social apps – voorbeelden

Om je een beter beeld te geven van de mogelijkheden van social apps en page tabs heb ik op de volgende slides enkele voorbeelden geplaatst van bekende en minder bekende applicaties.

 

De eerste hiervan is de Soundcloud App, een applicatie die je in staat stelt je favoriete muziek, van zowel bekende als minder bekende artiesten te delen met je Facebook-vrienden door middel van berichten in hun nieuwsoverzicht en op je eigen timeline. Inmiddels heeft de applicatie, die gekoppeld is aan het Soundcloud Social Media-platform al meer dan 6.6 miljoen gebruikers.

 

Een tweede social app is de app van het inmiddels vrijwel alombekende foto sharing platform Instagram, dat sinds april 2012 eigendom is van Facebook. Door middel van deze app kunnen gebruikers foto’s die ze maken èn bewerken door middel van hun smartphone of tablet delen met hun Facebook-vrienden. Met meer dan 44 miljoen gebruikers is Instragram één van de grootste social apps op Facebook.

 

13. Social apps – voorbeelden

Twee andere voorbeelden van waarschijnlijk iets minder bekende social apps zijn Endomondo en Causes.

 

Endomondo is een mobiele applicatie die je helpt je sportprestaties in kaart te brengen en die je daarnaast de mogelijkheid biedt om via je smartphone mee te doen aan verschillende sportieve uitdagingen. Door de integratie met Facebook kun je automatisch met je Facebook-vrienden je sportprestaties delen en tonen op je timeline. Met inmiddels meer dan 640.000 gebruikers is Endomondo één van de grotere fitness apps die met Facebook verbonden is.

 

Causes begon in 2007 als één van de eerste applicaties op Facebook en is kortweg te omschrijven als een platform waarop mensen ideëen delen waarmee zij de wereld denken te kunnen verbeteren. Met meer dan 90 miljoen gebruikers is causes één van de grootste Facebook-applicaties.

 

14. Apps – Page Tabs

Zoals al eerder vermeld zijn page tabs de maximaal vier tabbladen die je direct onder de omslagfoto op een bedrijfspagina kunt zien.

 

15. Page Tabs – voorbeelden

Page Tabs kunnen ingezet worden voor een groot aantal verschillende doeleinden. Zo worden ze gebruikt voor het tonen van een productportfolio en het bieden van een overzicht van een aan de bedrijfspagina verbonden website (uiteraard met als doel om meer verkeer te genereren naar de desbetreffende website).

 

Een derde wijze waarop page tabs worden ingezet is voor het direct verzamelen van fans.

 

In dit geval wordt de pagina waarop de page tab wordt getoond gebruikt als landingspagina vanuit bijvoorbeeld een webshop of website naar de Facebook-pagina.

 

Door de page tab eerst te tonen alvorens een potentiële fan de bedrijfspagina ziet kan de potentiële fan bijvoorbeeld verleid worden fan te worden in ruil voor tijdelijke korting op één van de producten of services van een bedrijf.

16. Apps – Page Tabs

Let wel op: Facebook Page Tabs werken niet op de mobiele versies van facebook (met ande woorden op m.facebook.com en de facebook apps voor bijvoorbeeld Android en iOS-apparaten).

 

Als je mensen vanuit je website doorverwijst naar een page tab op je bedrijfspagina en men een smartphone gebruikt zal men namelijk uitkomen op een “error-pagina”.

 

Gezien het feit dat een toenemend aantal Facebook-gebruikers (in januari 2012 meer dan 57%) het platform bezoekt vanuit mobiele apparaten is dit zeker een factor om rekening mee te houden wanneer je bijvoorbeeld een link vanuit je website of webshop naar een page tab op je bedrijfspagina wilt maken.

 

17. Integraties – Mogelijkheden

Als men Facebook benadert vanuit het perspectief van de ontwikkelaar zijn de integraties met Facebook globaal in vier categorieën onder te verdelen: Social Plugins, Social Apps, Page Tabs en Mobiele integraties voor Mobile Web, iOS en android.

In dit gedeelte zal ik de mogelijkheden van iedere van deze categorieën nader toelichten, te beginnen met een filmpje dat de mogelijkheden van de eerste categorie, Social Plugins, laat zien.

 

18. Integraties – Social Plugins

 

19. Integraties – Social Plugins

Facebook biedt een breed scala aan mogelijkheden om de functionaliteiten van het platform vrij eenvoudig te verwerken in je website of webshop door middel van de zogenaamde “social plugins”.

 

Van een vind-ik-leuk knop waarmee bezoekers een pagina van je website kunnen delen met hun vrienden, een volgen-knop waarmee men met één klik abonnee wordt van je persoonlijke account en een comments box waarmee mensen door middel van hun Facebook account een reactie kunnen achterlaten op een blog-bericht, tot het tonen van de fans van je bedrijfspagina op je website of webshop. In het kort: een behoorlijke diversiteit aan mogelijkheden.

 

20. Integraties – Social Plugins

Meer informatie over de mogelijkheden van social plugins kun je vinden via het “hulpmiddelen”-gedeelte van je bedrijfspagina (te vinden via pagina bewerken, informatie bijwerken en vervolgens de knop “hulpmiddelen” in de linkerbalk op het scherm) of via developers.facebook.com/docs/plugins

 

21. Integraties – Social Plugins

Een special type social plugin is Facebook Connect, een plugin die Facebook-gebruikers in staat stelt in te loggen in een beveiligde omgeving door middel van hun Facebook-gegevens.

 

Je kent het vast wel: websites waarop je enorme reeksen gegevens in dient te vullen alvorens je jezelf kunt registreren. Of websites waarvoor je je in het verleden hebt aangemeld maar je inloggegevens vergeten bent.
Door middel van Facebook Connect kunnen problemen als deze omzeild worden.

 

Facebook Connect stelt je in staat in te loggen via het zogenaamde OAuth 2.0-protocol; een protocol dat ook bijvoorbeeld gebruikt wordt door Salesforce, Windows Live en Google; van gedegen kwaliteit dus.

 

Nadat iemand inlogt of zich registreert op je website krijg je toegang tot de Facebook-gegevens van de desbetreffende gebruiker via Facebook’s Graph API. Let wel op: je krijgt enkel toegang tot de gegevens wanneer de desbetreffende gebruiker daar door middel van Facebook Connect toestemming voor heeft gegeven.

 

Je kunt meer informatie vinden over Facebook Connect op developers.facebook.com/docs/concepts/login/permissions-login-dialog

 

22. Integraties – Social Apps

De tweede categorie integratie is “social apps”, welke je de mogelijkheid biedt om zelf applicaties te bouwen (of te laten bouwen) die draait binnen een zogenaamd iframe op Facebook.com.

 

Een iframe is een essentie een gedeelte van een website dat binnen een raamwerk wordt geplaatst op een andere website, in dit geval facebook.com. Op deze wijze krijgen mensen het gevoel dat ze actief zijn op Facebook.com terwijl Facebook enkel als een soort schilderijlijst over een gedeelte van je website geplaatst wordt.

 

Als ontwikkelaar of beheerder van een Facebook Social App kun je koppelingen aanbrengen met Facebook’s Graph API, om op die wijze gebruikers informatie over je app te laten delen met hun vrienden, en krijg je daarnaast toegang tot gebruikersstatistieken voor je app door middel van Facebook insights.

 

Meer informatie over Social Apps kun je vinden op developers.facebook.com/docs/guide/canvas

 

23. Integraties – Page Tabs

Als men de eerder besproken Page Tabs benadert vanuit het perspectief van de ontwikkelaar zijn er twee soorten page tabs te onderscheiden: zelfbouw page tabs en pre-fab page tabs.

Zoals het woord al zegt: zelfbouw page tabs worden volledig zelf door een ontwikkelaar gebouwd.

 

In tegenstelling tot pre-fab tabs (voor-gefabriceerde tabbladen van andere ontwikkelaars dus) bieden zelfbouw tabs ongelimiteerde mogelijkheden, kunnen zij eenvoudig ge-whitelabeled worden om te voldoen aan de huisstijl van je bedrijf of merk maar kunnen zij daarentegen ook vrij kostbaar zijn.

 

Pre-fab tabs daarentegen zijn veelal zeer betaalbaar of zelfs volledig kosteloos maar zijn ook vaak gelimiteerd in hun mogelijkheden en bevatten daarnaast vaak vrij duidelijk zichtbare branding van de ontwikkelaar van de page tab.

 

Een ander verschil tussen zelfbouw page tabs en pre-fab page tabs is dat waar statistieken voor zelfbouw page tabs bij gehouden kunnen worden door middel van Facebook insights voor de desbetreffende tab, er voor vrijwel alle gratis versies van pre-fab tabs vaak slechts gelimiteerde statistieken te bekijken zijn.

 

24. Integraties – Page Tabs

Er zijn een aantal stappen die doorlopen moeten worden om zelf een page tab te maken. In de volgende slides zal ik deze stappen kort doorlopen, om zo een beter overzicht te scheppen van de vereisten voor het zelf maken van een page tab.

 

Stap 1 en 2: ga naar developers.facebook.com/apps en registreer jezelf kosteloos als developer.

Stap 3: klik “create new app” en selecteer vervolgens als type app dat je wilt maken “pagina-tab”

 

De volgende stap is wat technischer en bestaat uit het creëeren van een website-pagina met breedte 100% voor een dynamisch gebouwde pagina of 810 px voor een statisch gebouwde pagina. Het doel hiervan: een weergave van de inhoud van de pagina of applicatie die goed aansluit op de breedte van het venster op Facebook.com.

 

Wat betreft de hoogte van de Page tab is het belangrijk ervoor te zorgen dat een gebruiker zoveel mogelijk informatie op de page tab kan zien zonder naar beneden te hoeven scrollen.

 

25. Integraties – Page Tabs

Als je klaar bent met stap vijf is het tijd om de gegevens voor de page tab in te vullen. Kijk echter wel uit bij het invullen van de “secure page tab url”

 

Een groot deel van de Facebook-gebruikers gebruikt namelijk de beveiligde https versie van Facebook (met andere woorden: ze hebben “veilig browsen” aanstaan op hun persoonlijke account).

 

Indien een page tab wordt gebouwd vanuit een normale, niet-beveiligde http-pagina wordt deze niet weergegeven aan veilig browsende Facebook-gebruikers. Om er zeker van te zijn dat je applicatie zowel wordt weergegeven aan veilig browsende als niet veilig browsende Facebook-gebruikers heb je een zogenaamd SSL-certificaat nodig voor de website van waaruit je de page tab toont op Facebook.com.

 

Wellicht dus iets om even na te vragen aan je website-bouwer.

 

Na stap 7 is het belangrijk, om je Page tab optimaal weer te geven, voor 810 px te kiezen bij page tab width.

 

In stap 9 voeg je vervolgens de page tab toe aan een door jou beheerde bedrijfspagina door te gaan naar facebook.com/dialog/pagetab?app_id= het identificatienummer van je page tab & next= het identificatienummer van de website van waaruit de page tab wordt geladen.

 

Deze informatie kun je terugvinden op developers.facebook.com in de samenvatting van je applicatie bovenaan het instellingenvenster van je applicatie.

 

26. Integraties – Page Tabs

Was het voorgaande je wellicht allemaal te technisch? En ben je op zoek naar een eenvoudigere manier om een Page Tab te installeren op je bedrijfspagina?

 

Dan biedt Woobox een behoorlijk uitgebreid pakket grotendeels gratis page tabs.

Met meer dan 40 miljoen actieve gebruikers is Woobox een van de meest gebruikte, zoniet de meest gebruikte bron van pre-fab page tabs.

 

De ontwikkelaar biedt vrij uitgebreide mogelijkheden voor grotendeels gratis en vrij eenvoudig te gebruiken page tabs.

 

Zo biedt de ontwikkelaar een Twitter page tab die bezoekers van je bedrijfspagina een overzicht van je meest recente tweets toont en een static HTML iframe tab die je de mogelijkheid geeft om, net zoals bij de eerder besproken social apps, gedeeltes van je website weer te geven in een iframe en dus volledig naar eigen inzicht een tabblad te maken.

Een derde voorbeeld van een mogelijkheid die woobox biedt is de pinterest page tab, waarop je (je raadt het misschien al) de prikborden op je Pinterest-account kunt tonen.

 

Een extra mogelijkheid die Woobox biedt is dat je als beheerder van een Woobox page tab op je bedrijfspagina toegang krijgt tot statistieken over de desbetreffende page tab, ook al zijn deze vrij gelimiteerd en slechts tot 90 dagen in het verleden beschikbaar.

 

Meer informatie over woobox kun je vinden op woobox.com

 

27. Integraties – Page Tabs

Ondanks de gebruiksvriendelijkheid van Woobox is de hoeveelheid technische vaardigheden die benodigd is om bijvoorbeeld een perfect static HTML iframe tab te maken wellicht nog steeds te hoog voor je. In dat geval biedt iFrapp uitkomst. iFrapp stelt je namelijk in staat om zonder programmeervaardigheden (maar wel met vormgevings-vaardigheden) op een enorm gebruiksvriendelijke manier een Facebook page tab aan te maken.

 

Je kunt meer informatie vinden over iFrapp op iFrapp.com

 

Om je de mogelijkheden van iFrapp duidelijker weer te geven vindt je hierna een link naar een uitlegfilmpje van iFrapp zelf.

 

28. Integraties – iFrapp

 

29. Integraties – Page tabs

Naast Woobox en iFrapp zijn er een groot aantal andere ontwikkelaars van Page Tabs, waarvan er een aantal op deze slide getoond worden.

Ondanks dat er uiteraard onderscheid zit in de mogelijkheden van de ontwikkelaars zijn zij identiek in het feit dat zij allen een gratis versie van hun producten aanbieden.

 

Deze gratis versie is echter wel vaak gebonden aan de nodige restricties, zij het met betrekking tot het aantal te installeren page tabs, met betrekking tot white-labeling of met betrekking tot analyse van het succes van de page tab.

 

30. Integraties – Mobile

Een laatste en bij lange na meest ingewikkelde manier om een integratie te realiseren tussen Facebook en een externe applicatie of website is Facebook Mobile.

 

Met Facebook Mobile kun je een integratie maken tussen Facebook en mobiele applicaties, door middel van verschillende programmeertalen waaronder JavaScript (vooral voor Android-applicaties), C++, HTML5 en Objective-C (alsook het haar ondersteunende ontwikkelingslandschap genaamd Xcode) voor iOS-applicaties.

 

Meer informatie over Facebook Mobile kun je vinden op developers.facebook.com/mobile en developers.facebook.com/docs/samples

 

Ik zal nu deze tutorial vervolgen met een aantal dos en don’ts betreffende applicaties en integraties.

 

31. Dos en Don’ts – Page Tab Apps

De eerste set dos en don’ts is eigenlijk eerder een waarschuwing.

 

Ten eerste is Facebook vanaf januari 2013 beginnen met het uitrollen van wijzigingen in de vormgeving van Timeline. Naast het feit dat het er over gestapt zal worden naar een timeline met slechts één kolom (in plaats van de huidige twee kolommen) zullen er ook wijzigingen aangebracht worden aan het bovenste gedeelte van persoonlijke en naar alle waarschijnlijkheid in een later stadium ook zakelijke profielen.

 

Zoals je ziet op deze slide zal de profielfoto iets naar onderen schuiven en zal de naam van het persoon niet langer onder maar zwevend bovenop de omslagfoto worden weergegeven.

 

Daarnaast, en wat misschien nog wel belangrijker is, zullen de applicaties niet langer worden weergegeven in de vorm van icoontjes maar als tekst-knoppen.

 

Het is op dit moment onduidelijk of deze wijziging ook doorgevoerd zal worden naar bedrijfspagina’s. Mocht dit het geval zijn dan zullen de page tabs veel minder in het oog springen van de gebruiker en dus naar alle waarschijnlijkheid minder vaak vanuit de bedrijfspagina bezocht worden.

 

32. Dos en Don’ts – Page Tab Apps

Totdat het single column timeline design en de daarmee gepaarde ontwerp-wijzigingen doorgevoerd te worden, als ze al doorgevoerd zullen worden voor bedrijfspagina’s, is het belangrijk dat je je belangrijkste drie page tab apps vooraan plaatst. Waarom? Omdat je hier natuurlijk de meeste aandacht op wilt vestigen!

 

Waarom zou je je belangrijkste drie apps vooraan zetten als je op bijvoorbeeld de afbeelding op deze toch duidelijk vier icoontjes ziet staan (foto’s, vind-ik-leuks, international en pinterest)? Omdat het icoontje dat leidt naar je foto’s altijd op de eerste plaats staat.

 

Naast het vestigen van de aandacht van de gebruiker op je belangrijkste page tabs kun je het aanpassen van de volgorde van je page tabs ook gebruiken om bepaalde inhoud minder zichtbaar te maken.

 

Stel dat je bijvoorbeeld een pagina hebt met slechts 32 fans, dan kan je het icoontje dat het aantal fans van je bedrijfspagina weergeeft bijvoorbeeld op de vijfde of zesde plaats zetten, zodat dit icoontje niet direct zichtbaar is op je bedrijfspagina. Uiteraard dien je hiervoor wel minstens drie andere applicaties te hebben toegevoegd aan je bedrijfspagina.

 

33. Personalisatie Page Tab Icons

Om je page tabs een uitstraling te geven die optimaal aansluit bij bijvoorbeeld je omslagfoto en profielfoto kun je eenvoudig je page tabs van een op maat gemaakt icoontje voorzien. Aangezien deze zal worden weergegeven in 111 pixels breed bij 74 pixels hoog is het belangrijk ervoor te zorgen dat hetgeen op het icoontje weergegeven wordt goed zichtbaar is bij deze grootte.

 

34. Personalisatie Page Tab Icons

Om het icoontje voor een page tab te wijzigen klik je eerst op het pijltje dat weergegeven wordt aan de rechterzijde van de page tab die direct zichtbaar is op je bedrijfspagina, klik je vervolgens op het potloodje en daarna op “instellingen bewerken”. In het tabblad dat je vervolgens ziet kun je een nieuwe afbeelding uploaden en tevens de naam van het tabblad aanpassen.

 

35. Woobox Static HTML iFrame – tip

Maak je gebruik van de woobox static HTML iframe tab? Dan kun je naast het grote icoontje van je page tab ook het kleine icoontje dat wordt weergegeven onder de page tab aanpassen. Op deze wijze kun je deze de HTML iframe tab vrijwel volledig vormgeven naar de smaak van je organisatie en je bedrijf.

 

Om een gepersonaliseerd icoontje toe te voegen onder je page tab app ga je ten eerste naar developers.facebook.com/apps en registreer je jezelf als developer.

Vervolgens klik je op “create new app” en vul je een naam in voor je page tab

 

Je klikt vervolgens op edit icon en upload een vierkante afbeelding naar keuze.

Als je de voorgaande stappen succesvol hebt doorlopen ga je naar iframehost.com/newapp en vul je je zogenaamde “app ID” en “app secret” in.

 

Deze kun je terugvinden in de instellingen van de app die je zojuist hebt gecreëerd via developers.facebook.com/apps.

 

Vanuit het venster dat vervolgens verschijnt via iframehost.com/newapp kun je de page tab installeren op je bedrijfspagina.

 

35. Social Plugins

Als je van plan bent gebruik te gaan maken van de Facebook social plugins op je website of webshop is het belangrijk om te zorgen voor duidelijkheid, overzicht en consistentie.

In de praktijk betekent dit dat je niet teveel social plugins integreert op je website, dat de social plugins op een consistente positie moeten worden weergegeven (met andere woorden: op iedere pagina van je website op dezelfde plaats) en dat een bezoeker van je website duidelijk wordt gemaakt welke meerwaarde de social plugins toevoegen. In het kort: de social plugins moeten een relevante toevoeging aan je website zijn vanuit het perspectief van de bezoeker!

 

 

 

Als je gebruik maakt, of gebruik wil gaan maken van Facebook social plugins ben je daarnaast op basis van de in de zomer van 2012 ingevoerde cookiewet verplicht om bezoekers van je website of webshop expliciet toestemming te vragen om Facebook cookies aan te roepen bij een bezoek aan je website. Deze cookies zijn namelijk nodig om de social plugins te laten functioneren.

 

36. Facebook Connect

Heb je een website, webshop of app waarvan je denkt dat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt zou kunnen worden door middel van Facebook Connect? Houd dan rekening met de volgende zaken.

 

Ten eerste: De ervaring leert dat Facebook Connect niet altijd effectief werkt.

Zo is de integratie van Facebook Connect het minst effectief bij gevoelige of zeer persoonlijke onderwerpen zoals erotiek en financiële services. Zou jij bijvoorbeeld je bankgegevens willen delen met Facebook? Of zou jij je erotische behoeften willen delen met je Facebook-vrienden?

Facebook Connect blijkt daarentegen wel effectief te zijn bij consumptiegoederen zoals kleding en vakanties. Met andere woorden, bij onderwerpen die mensen over het algemeen graag delen met hun Facebook-vrienden.

 

Als je aan de slag wil gaan met Facebook Connect is het daarom ook zeer belangrijk om niet om meer toestemming te vragen van een gebruiker dan dat je nodig hebt voor het laten functioneren van het gedeelte van je website, webshop of app waarin je Facebook Connect wil integreren. Is de leeftijd van een gebruiker niet belangrijk? Vraag hem of haar dan niet deze te delen. Is het niet belangrijk een bericht op de account van de gebruiker te plaatsen, maar dient Facebook Connect enkel ter identificatie?

Vraag de gebruiker dan niet deze toestemming te geven.

 

37. Richtlijnen

Facebook lijkt af en toe geobsedeerd te zijn door richtlijnen, regels en restricties. Sommigen lijken overbodig, anderen zijn voor de hand liggend.

 

Ook voor applicaties en integraties gelden richtlijnen, vooral met betrekking tot de interactie tussen je applicatie en Facebook’s Social Graph (met andere woorden: de data die je uit de Social Graph haalt) en de verwerking van het Facebook-merk in de integraties en applicaties.

 

Om ervoor te zorgen dat je applicatie of integratie voldoet aan deze richtlijnen is het wellicht een goed idee de richtlijnen te raadplegen via developers.facebook.com/docs/guides/policy/examples_and_explanations.

 

[/private]


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland