Facebook Introductie

[private]
Facebook Introductie deel 00


Facebook Introductie deel 01


Facebook Introductie deel 02


Facebook Introductie deel 03


Facebook Introductie deel 04


Facebook Introductie deel 05


Facebook Introductie quiz


Introductie

 

Welkom bij de introductie van de Facebook-module.

 

In deze tutorial geef ik je een korte rondleiding in de wereld van Facebook, een medium dat sinds 2010 niet meer weg te denken valt uit onze dagelijks leven.

 

Bijna iedereen heeft wel een Facebook-account of heeft er op zijn minst van gehoord. Dit maakt Facebook dan ook voor veel bedrijven een erg aantrekkelijk platform om zich online te profileren richting hun doelgroep. Dit wordt dan ook volop gedaan en steeds weer worden er nieuwe toepassingen gevonden.

 

Facebook kan dus een interessant platform zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Echter, voordat je daarmee begint is het belangrijk dat je weet met welk medium je te maken hebt. Het volgen van deze tutorial is daarbij een goede eerste stap!

 

We beginnen met een kort overzicht van de geschiedenis van Facebook, dat in 2004 het levenslicht zag. Daarna bespreken we een aantal statistieken, de feiten en de mogelijkheden die Facebook kan bieden. Op het eind geef ik je een overzicht van de rest van deze module.

 

Met deze tutorial leggen we de basis voor de specifiekere onderdelen van deze module. Ik wens je veel succes!

 

 

2.      Wat is Facebook?

 

1

Het is misschien vragen naar de bekende weg, want iedereen weet inmiddels wel wat Facebook is. Maar om dieper op het onderwerp in te kunnen gaan, moeten we eerst kunnen bepalen wat Facebook nu eigenlijk is en wat haar mogelijkheden precies zijn.

 

2

Facebook behoort tot de categorie sociale netwerken en communities. Onder deze categorie vallen ook platforms als Google+, LinkedIn en Hyves.

Facebook kenmerkt zich voornamelijk van andere social netwerken en communities doordat het zich op dit moment met meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers, het grootste sociale netwerk van de wereld mag noemen.

 

3

Facebook eindigt niet op facebook.com: voor inmiddels meer dan 500 miljoen gebruikers is de mobiele Facebook-applicatie bijvoorbeeld een vast onderdeel van hun dagelijks leven.

 

3.      Geschiedenis / mijlpalen

 

4

Facebook is het geesteskind van Mark Zuckerberg en 3 andere Harvard studenten, en vloeit voort uit de vele software projecten waar Mark zich tijdens zijn studie mee bezig hield. In de volgende tijdlijn zie je een overzicht van een aantal mijlpalen in de geschiedenis van Facebook.

 

5

Op 28 oktober 2003 lanceert Mark Zuckerburg “FaceMash”, een programma waarmee je uit een selectie foto’s de knapste persoon kon kiezen. Dit programma was zo populair dat de servers van de Harvard-universiteit, waar Mark destijds studeerde, crashten. Om deze reden werd door het bestuur van de universiteit besloten de website uit de lucht te halen.

Onder andere geïnspireerd door het razende succes van “FaceMash” begint “Zuck”, zoals zijn vrienden hem noemen met de ontwikkeling van “The Facebook”, een online smoelenboek voor Harvard-studenten.

 

6

Op 4 februari 2004 gaat “thefacebook.com” live, zij het weliswaar uitsluitend voor Harvard-studenten. Het is een daverend succes.

 

 

7

In de daaropvolgende maanden spreidt the Facebook zich verder uit over andere Amerikaanse universiteiten, totdat het op 26 september 2005, na in augustus van dat jaar van “the facebook” tot “Facebook” omgedoopt te worden, openbaar toegankelijk wordt.

 

8

Een interessant feit hierbij is dat de domeinnaam facebook.com destijds voor 200.000 dollar is aangekocht; een schrijntje van de huidige marktwaarde van het bedrijf.

 

4.      Geschiedenis / mijlpalen

 

9

Vanaf dat moment gaat het hard, zoals je zodadelijk zult zien. In een vrij korte tijdsspanne worden verschillende, zoals later blijkt zeer belangrijke elementen toegevoegd, waaronder de bedrijfspagina, insights en advertenties in april 2008, Facebook Chat in augustus 2008 en de Like (oftewel vind-ik-leuk) knop in februari 2009.

 

10

Al de inspanningen van Zuckerberg en zijn consorten blijken hun vruchten af te hebben geworpen wanneer het bedrijf in september 2009 voor het eerste een positieve cash flow heeft.

 

11

In maart 2010 streeft Facebook Google voorbij in bezoekersaantallen; een teken aan de wand dat Facebook nu onderdeel is van de gevestigde Internet-orde.

 

12

In oktober 2010 wordt de verfilmde versie van het verhaal van Facebook, onder de naam “the Social Network” uitgebracht. Zo krijgt het grote publiek in één keer inzicht in het verhaal achter het platform, zij het een ietwat geromantiseerde versie van het verhaal.

 

13

In haar zevende levensjaar, 2011, genereert Facebook 4.7 miljard dollar omzet.

In september van dat jaar werd timeline geïntroduceerd en kregen alle profielen een nieuwe, visueel meer aantrekkelijke uitstraling.

 

14

In mei van het daaropvolgende jaar, 2012, werd Facebook een beursgenoteerd bedrijf, hetgeen in de maanden daarna voor de nodige negatieve pers zou zorgen.

 

 

15

Het vertrouwen van Facebook’s aandeelhouders daalde namelijk met flinke snelheid toen bleek dat Facebook onder andere te weinig aantoonbare manieren had om omzet te genereren, met name door middel van haar mobiele applicatie.

 

16

Als antwoord op deze kritiek kwam Facebook in de tweede helft van 2012 met een groot aantal nieuwe functionaliteiten. Eén van deze functionaliteiten, waarvan Facebook in mei 2012 haar eerste testversie lanceerde, is Promoted Posts. Deze functionaliteit biedt, in het kort, de mogelijkheid om te adverteren op het nieuwsoverzicht van fans en vrienden van fans van een bepaalde bedrijfspagina.

 

17

Zoals je ziet: Facebook heeft in haar relatief korte bestaan een behoorlijke ontwikkeling door gemaakt. Van een online smoelenboek voor Harvard-studenten tot ’s werelds grootste online sociale netwerk (en overigens ook één van ’s werelds meest bekende bedrijven).

 

Wie weet wat Facebook ons de komende jaren nog gaat brengen..

 

 

 

5.      Statistieken; actieve gebruikers

 

18

Facebook is de afgelopen jaren behoorlijk snel, maar ook opvallend constant gegroeid. Sinds haar oprichting in februari 2004 heeft het platform inmiddels meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers; ongeveer 1 op de 7 wereldbewoners dus.

 

6.      Statistieken; gebruikers & penetratie

 

19

Als men gaat kijken naar het aantal gebruikers per werelddeel ziet men dat Europa, Noord-Amerika en vooral Azië goed vertegenwoordigd zijn. Oceanië is, grotendeels door haar lage bevolkingsaantal de hekkensluiter als het om aantal Facebook-gebruikers gaat.

20
Wat betreft penetratie (het percentage van de bevolking dat Facebook gebruikt) staat Oceanië echter op plaats 2, achter Noord-Amerika. Azië daarentegen neemt in dit aspect slechts de vijfde positie in.

 

7.      Facebook in Nederland

 

21

Als men kijkt naar het Facebook-gebruik in Nederland zijn er een aantal interessante feiten te onderscheiden.

Ten eerste neemt Nederland, ondanks haar geringe bevolkingsaantal positie 30 in op de wereldranglijst voor aantal Facebook-gebruikers per land.

 

22

Bijna 45% van de Nederlandse bevolking, ongeveer 7.5 miljoen mensen beschikt daarnaast over een Facebook-account.

 

23

Wat betreft man/vrouw-verdeling is Nederland redelijk in balans: 52% van de Nederlandse Facebook-gebruikers is vrouw, 48% is man.

 

24

Gemiddeld betalen adverteerders voor Nederlandse gebruikers, 49 cent per klik en 11 cent per weergave van een advertentie.

 

25

Als laatste is het interessant te vermelden dat de grootste Facebook-gebruikersgroepen in Nederland mensen tussen de 18 en 24, en tussen de 25 en 34 jaar oud zijn.

 

8.      Mogelijkheden

 

26

Zoals ik al eerder vermeldde biedt Facebook voor zowel personen als bedrijven een breed scala aan mogelijkheden. Ik zal allereerst deze mogelijkheden kort toelichten en vervolgens de zakelijke aspecten nader bespreken.

 

 

9.      Mogelijkheden – personen

 

27

Personen hebben op Facebook globaal een aantal mogelijkheden.

Ze kunnen bijvoorbeeld een profiel aanmaken, gebruik maken van timeline applicaties, games spelen, en met elkaar chatten.

 

10.    Mogelijkheden – bedrijven & organisaties

28

Bedrijven daarentegen kunnen Facebook gebruiken voor het promoten van evenementen, het plaatsen van advertenties, en om koppelingen te creëeren met bijvoorbeeld hun website door middel van applicaties en plugins. Daarnaast kunnen zij, net als personen, profielen aanmaken.

 

29

In de tutorial “Facebook Strategie” zal ik dieper ingaan op de verschillen tussen persoonlijke profielen en bedrijfsprofielen.

 

11. Persoonlijke profiel vs. Bedrijfsprofiel

Eén belangrijk verschil is echter het volgende:

 

Op een persoonlijk profiel heb je vrienden en, als je daarvoor kiest, volgers.

Op een bedrijfsprofiel heb je daarentegen fans.

 

30

Desalniettemin hebben gebruikers op zowel een persoonlijk profiel als een bedrijfsprofiel de mogelijkheid om een bericht een vind-ik-leuk te geven, een reactie achter te laten of een bericht te delen.

 

31

Ik zal nu verder gaan met een uitgebreider overzicht van de voornaamste mogelijkheden van Facebook voor bedrijven en organisaties.

 

12.    Zakelijke mogelijkheden – bedrijfspagina

 

32

Ten eerste kunnen bedrijven een bedrijfspagina aanmaken op Facebook. Deze pagina is, voor het oog van de Facebook-gebruiker, een presentatie van de online persoonlijkheid van een bedrijf of organisatie. Een bedrijfspagina kan ondermeer ingezet worden om afbeeldingen, video’s en links delen, belangrijke evenementen te promoten en direct het contact aan te gaan met de doelgroep.

 

13.    Bedrijfspagina case study – HEMA

 

33

Een voorbeeld van een bedrijf dat optimaal gebruik weet te maken van de mogelijkheden van de Facebook-bedrijfspagina is Hema.

Hoewel het bedrijf pas twee jaar na de introductie van de bedrijfspagina (om precies te zijn op 1 december 2010) een pagina aanmaakte op Facebook, hebben ze een positie weten te bemachtigen als één van de grootste Nederlandse Facebook bedrijfspagina’s.

 

34

Het bedrijf heeft er dankzij een slimme, dynamische strategie voor gezorgd dat de bedrijfspagina zowel qua vormgeving als qua inhoud aanvoelt als een fysieke Hema-winkel.

 

35

Door een combinatie van goede, actuele en unieke inhoud, en een actieve klantenservice op de pagina vormt het kanaal veel meerwaarde voor haar fans.

 

14. Zakelijke mogelijkheden – bedrijfspagina

 

36

Voor alle bedrijven met een bedrijfspagina op Facebook, inclusief Hema is het feit echter wel dat kwaliteit tijd kost. Het verzamelen van inhoud en het actief monitoren van activiteit op de pagina vergt strategie, tijd en, hoe je het ook wendt of keert, geld.

 

37

Het is dus belangrijk om, voordat je als bedrijf of organisatie een bedrijfspagina aanmaakt op Facebook, eerst een realistische inschatting te maken of de kosten van de pagina opwegen tegen het potentiële bereik en succes van de pagina.

 

15. Zakelijke mogelijkheden – insights

 

38

Een tweede mogelijkheid die Facebook bedrijven biedt naast een bedrijfspagina is insights: een analyseermodule die geleverd wordt bij bedrijfspagina’s en applicaties.

 

39

Door middel van insights kunnen beheerders van een bedrijfspagina bijvoorbeeld de demografische compositie en omvang van hun fanbase analyseren, het bereik en de viraliteit van berichten die ze op de bedrijfspagina plaatsen bekijken en analyseren via welke bronnen de bedrijfspagina bezocht wordt.

 

40

Makers van een applicatie kunnen door middel van insights de demografische compositie en omvang van hun gebruikersgroep inzien, de prestaties van hun applicatie inzien en daarnaast bekijken hoe elementen uit hun applicatie gedeeld worden door gebruikers van de applicatie.

 

41

Ook eigenaren van websites kunnen insights gebruiken, in dit geval bijvoorbeeld voor het meten van betrokkenheid op de website èn Facebook (in de vorm van vind-ik-leuks, reacties en shares) en het meten van referral-verkeer.

 

42

Meer informatie over de mogelijkheden van insights kun je vinden op developers.facebook.com/docs/insights en in de tutorial “Facebook Beheer en Analyse”.

 

16. Zakelijke mogelijkheden – adverteren

 

43

Facebook biedt bedrijven en organisaties de mogelijkheid om te adverteren onder fans, vrienden van fans en een doelgroep naar keuze. Bedrijven en organisaties kunnen ervoor kiezen hun website, bedrijfspagina, specifieke Facebook-berichten, een applicatie of een bepaalde activiteit op Facebook (zoals een vind-ik-leuk) te promoten door middel van advertenties.

 

44

De kosten die hierbij gerekend worden zijn afhankelijk van het gewenste bereik, de gewenste doelgroep, het gestelde budget en de kwaliteit van de advertentie voor de ogen van de gekozen doelgroep.

 

45

Je vindt meer informatie over de mogelijkheden van Facebook met betrekking tot adverteren in de tutorial “Facebook Adverteren”.

 

17. Zakelijke mogelijkheden – apps & games

 

46

Naast bedrijfspagina’s, inzichten en advertenties biedt Facebook bedrijven èn personen de mogelijkheid om applicaties te creëeren en gebruiken.
Zo kunnen ten eerste applicaties geïnstalleerd worden op bedrijfspagina’s om extra functionaliteit toe te voegen aan deze pagina. Hierbij kan gedacht worden aan actie-pagina’s en games maar ook aan integraties van andere social media-platforms zoals Pinterest en Twitter.

 

47

Ten tweede bestaat er een uitgebreid aantal mogelijkheden om gedeeltes van het Facebook-platform te integreren op externe websites, bijvoorbeeld in de vorm van deel en vind-ik-leuk-knoppen maar ook in de vorm van inlog-knoppen en zogenaamde feeds.

48

Ten derde bestaat er een enorm aantal applicaties dat door personen gebruikt kan worden om ofwel activiteit op extern platform als Pinterest, Twitter, maar ook Spotify of Cinemagram weer te geven op Facebook, ofwel samen met Facebook-vrienden games zoals Farmville en Songpop te spelen.

 

18. Case study Farmville

 

49

Een voorbeeld van een game die het potentiële bereik van Facebook goed verwoord is Farmville.

 

Het bedrijf achter Farmville, Zynga, kreeg al vroeg door hoe zij de kracht van Facebook konden koppelen met het spelen van spelletjes:

Door simpelweg de Farmville-avonturen van gebruikers te delen met de Facebook-vrienden van deze gebruikers groeide Farmville al snel uit de grootste social game aller tijden; nog geen half jaar na haar lancering op 19 juni 2009 had het spel 73 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

 

50

In de periode van juni tot augustus 2009 steeg het aantal gebruikers zelfs met 1 miljoen per week!

 

19 Zakelijke mogelijkheden – Facebook platform

51

Een andere manier waarop bedrijven en organisaties gebruik maken van Facebook is door middel van “Facebook Platform”: in een notendop te beschrijven als een software-pakket voor de ontwikkeling van applicaties en plugins.

 

52

“Facebook Platform” verbindt applicaties en plugins met Facebook’s social graph, een benaming voor het netwerk dat bestaat uit de data die voortvloeit uit alle activiteiten van, en relaties tussen Facebook-gebruikers.

 

53

Door middel van het Graph API en het Open Graph protocol worden gedeeltes van de Social Graph gelabeld en gecategoriseerd, hetgeen ontwikkelaars in staat stelt gedeeltes van hun website of applicatie te integreren met Facebook.

 

54

Op deze wijze kunnen zij hun website of applicatie zowel zo naadloos mogelijk aansluiten op de interesses van specifieke gebruikers, alsook op de mogelijkheden van Facebook als geheel.

 

19 Zakelijke mogelijkheden – social plugins

 

55

Een eerste manier waarop de mogelijkheden het Graph API en Open Graph protocol vaak gebruikt worden is in de zogenaamde “social plugins”.

 

Deze plugins bieden je bijvoorbeeld de mogelijkheid een “vind-ik-leuk-knop” in te bouwen in je website, de activiteit op je bedrijfspagina weer te geven op je website in de vorm van een Facebook feed, de fans van je bedrijfspagina te tonen op je website, en mensen via hun Facebook-account reacties te laten plaatsen op berichten op je website.

 

56

Een goed overzicht van de verschillende social plugins kun je vinden op developers.facebook.com/docs/plugins en in de tutorial “Facebook Applicaties en Integraties”.

 

20 Zakelijke mogelijkheden – facebook connect

 

57

Een tweede manier waarop het Open Graph protocol kan worden gebruikt is in de vorm van Facebook Connect, simpelweg te omschrijven als het inloggen in afgeschermde online-omgevingen met je Facebook-account.

 

Meer informatie over Facebook Connect kun je vinden op developers.facebook.com/docs/concepts/login/permissions-login-dialog en in de tutorial “Facebook Applicaties en Integraties”.

 

 

 

21 Facebook trivia

 

58

Om deze tutorial af te sluiten met een luchtige noot hierbij nog een aantal interessante Facebook trivia.

 

Ten eerste gebruikt meer dan de helft van de Facebook-gebruikers zijn of haar smartphone om het netwerk te betreden.

 

59

Ten tweede bleek uit onderzoek dat 60% van de Facebook-gebruikers weleens zijn of haar ex heeft gestalkt op Facebook en ten derde dat de gemiddelde Facebook-gebruiker 80% van de vriendschapsverzoeken die hij of zij ontvangt accepteert.

 

60

Daarnaast heeft het platform, waarop 1 miljard foto’s per maand en 3 miljoen berichten per 20 minuten worden geplaatst, ervoor gezorgd dat Mark Zuckerberg de jongste miljardair ter wereld is geworden.

 

23. De potentiële kracht van facebook

 

61

Om de potentiële kracht van dit enorme sociale netwerk nog eens te benadrukken hierbij twee voorbeelden: Project X Haren en Obermutten

 

Project X Haren

 

62a

Op 21 september 2012 werd de Groningse gemeente Haren door toedoen van Facebook plotsklaps wereldberoemd door een uit de hand gelopen verjaardagsfeestje.

 

62b

De toen nog 15-jarige organisatrice van het feestje had door middel van een Facebook evenement haar vrienden uitgenodigd voor een “Sweet 16 Party”.

In haar jeugdige overmoed had ze per ongeluk een openbaar evenement aan gemaakt. Het gevolg: tienduizenden mensen gaven aan van de partij te zullen zijn.

 

63

Ook het verwijderen van het evenement van Facebook mocht niet baten. Op 21 september 2012 reisden duizenden feestgangers naar Haren om deel te nemen aan “Project X Haren”, genoemd naar een film getiteld “Project X”, waarin 3 jongeren een groot feest organiseren dat naarmate de avond vordert compleet uit de hand loopt.

 

64

Hetzelfde gebeurt in Haren. Plunderingen en vernielingen richten voor meer dan 1 miljoen euro schade aan en er vallen zelfs de nodige gewonden.

 

Een goed voorbeeld van de potentiële vernietigende kracht van Facebook.

 

Obermutten

 

 

 

65

Waar het vorige voorbeeld laat zien hoe het zogenaamde ‘sneeuwbal-effect’ door middel van Facebook ontzettend uit de hand kan lopen in negatieve zin, is Obermutten een voorbeeld van een positief sneeuwbal-effect.

 

Je kunt nu de tutorial pauzeren en het filmpje dat onder deze tutorial staat bekijken.

 

66

Door middel van een ludieke actie in de herst van 2011 wist het verkeersbureau van het Graubünden kanton dus binnen een mum van tijd het ongeveer 80-inwoners tellende plaatsje Obermutten op de kaart te zetten. Op 13 december 2012 telt de Facebookpagina meer dan 45 duizend likes: meer dan 560 likes per inwoner. Ter vergelijking: een grote stad als Amsterdam heeft op deze datum 583 duizend likes, dus ongeveer een driekwart ‘like’ per inwoner. Kortom, een spectaculair resultaat voor zo’n kleine gemeente.

 

En dat allemaal dankzij de kracht van Facebook.
6.      Overzicht Facebook-module

 

 

  1. Facebook Strategie

 

  1. Facebook applicaties en integraties

 

  1. Adverteren op Facebook

 

  1. Analyse op Facebook

 

  1. How to – Facebook

 

Outroductie

 

We zijn nu aan het einde gekomen van deze tutorial. In deze tutorial heb ik besproken wat Facebook is en hoe het is ontstaan. Daarnaast hebben we gekeken naar de mogelijkheden om Facebook te gebruiken op zakelijk gebied, hierbij hebben we als voorbeeld de Facebookpagina van Hema besproken.

 

Tot slot heb ik je een overzicht van de rest van deze module gegeven. En dan is het nu tijd voor onze hamvraag:

 

“Hoe zou jij Facebook in willen zetten voor jouw bedrijf?”

Dit wordt je leidraad bij de volgende tutorials. Bedankt voor je aandacht.

[/private]


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland