Facebook Strategie

[private]
Facebook Strategie deel 00


Facebook Strategie deel 01


Facebook Strategie deel 02


Facebook Strategie deel 03


Facebook Strategie deel 04


Facebook Strategie deel 05


Facebook Strategie deel 06


Facebook Strategie deel 07


Facebook Strategie deel 08


Facebook Strategie deel 09


Facebook Strategie deel 10


Facebook Strategie deel 11


Facebook Strategie quiz


2. Agenda

Deze tutorial bestaat uit een zestal onderdelen.

Ik zal deze tutorial beginnen met het bespreken van de verschillen tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina.

Vervolgens zal ik de mogelijkheden en de beperkingen voor een omslagfoto en een profielfoto op je bedrijfspagina bespreken.

Daarna zal ik de verschillende types content bespreken die je kunt delen op je bedrijfspagina, waaronder foto’s video’s tekstberichten en evenementen.

 

Het volgende onderdeel dat ik zal bespreken is EdgeRank, het logaritme dat bepaalt welke content jij in je Facebook nieuwsoverzicht te zien krijgt.

 

Vervolgens zal ik uitgebreid vertellen over wat je wel en juist niet moet doen op je Facebook bedrijfspagina. Hierbij zal ik vragen beantwoorden als

“Wat voor content moet ik delen?”, “Hoe time ik het beste een bericht?”, en “Waar moet ik op letten bij het delen van foto’s en video’s?”

 

Ik zal deze tutorial afsluiten met een beknopt overzicht van de basis-onderdelen waar je tenminste rekening mee moet houden bij het vormgeven en implementeren van je Facebook strategie.

 

 

 

3. Persoonlijk profiel vs. bedrijfspagina

 

1

Persoonlijk profiel en bedrijfspagina

Hier zie je een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina. Zoals je ziet: er zijn behoorlijk wat overeenkomsten tussen deze twee types pagina.

Ten eerste hebben beide pagina’s een profielfoto en een omslagfoto, een korte beschrijving over de eigenaar van de pagina, en daaronder de timeline (pijl naar beneden), een tijdlijn waarin de content die je hebt gedeeld, verwerkt wordt.

 

2

Een persoonlijk profiel maakt het mogelijk om contact te maken met andere gebruikers door middel van ‘abonnees’. Mensen die in jou geïnteresseerd zijn, kunnen zich op je content abonneren.

 

3

Er zijn echter ook een aantal belangrijke verschillen tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina.

 

4. Persoonlijk profiel vs. bedrijfspagina

 

4

Een persoonlijk profiel met of zonder abonnees is ideaal om je persoonlijk te verbinden met mensen die geïnteresseerd zijn in je. Het is dan ook officieel niet toegestaan dit profiel in te zetten voor een bedrijf, tenzij je zelf het bedrijf of merk vormt (hetgeen bijvoorbeeld het geval is bij artiesten en bekende personen).

 

5

Een bedrijfspagina heeft daarentegen geavanceerde marketingfuncties die van pas kunnen komen bij het beheren van je merk of bedrijf op Facebook.

 

Om je een overzichtelijk beeld te geven van de verdere verschillen tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina heb ik een vergelijkingstabel gemaakt.

 

5. Persoonlijk profiel vs. bedrijfspagina

 

6

Ten eerste kun je een persoonlijk profiel gebruiken om zowel vrienden als een groter publiek aan te trekken. Met een bedrijfspagina kun je enkel een groter publiek trekken maar bijvoorbeeld niet zelf vrienden toevoegen.

 

7

Op een persoonlijk profiel heb je de mogelijkheid om je vrienden op te delen in lijsten, zodat verschillende berichten enkel zichtbaar zijn voor specifieke groepen of personen. Zo kun je er bijvoorbeeld vrij eenvoudig voor zorgen dat berichten die enkel aan je beste vrienden gericht zijn niet zichtbaar zijn voor je familieleden.

Daarnaast heb je enkel met een persoonlijk profiel toegang tot de Facebook groepen en de chatfunctie op het platform.

 

8

Alle berichten die je op je bedrijfspagina plaatst zijn in principe zichtbaar voor iedereen, ongeacht of personen fan zijn van je pagina of niet. Het is echter wel mogelijk om met een bedrijfspagina updates te targeten, hetgeen je in staat stelt specifieke berichten die je op je bedrijfspagina plaatst enkel te laten verschijnen in de nieuwsoverzichten van specifieke groepen mensen binnen je fan base.

 

9

Een ander verschil tussen een persoonlijk profiel en een bedrijfspagina is dat bezitters van een persoonlijk profiel eenvoudig door middel van een mobiel apparaat updates kunnen uitvoeren en hun profiel kunnen beheren. Beheerders van een bedrijfspagina kunnen dit enkel in zeer beperkte mate, via e-mail (zie beeldmateriaal), of in minder beperkte mate door middel van Facebook Pages Manager (zie beeldmateriaal) indien ze beschikken over een iOS-apparaat als een iPhone of iPad.

 

10

Personen en bedrijven kunnen beiden gebruik maken van applicaties. De applicaties voor personen zijn echter niet te gebruiken voor bedrijfspagina’s, en omgekeerd.

Voor personen gaat het om applicaties die extra content toevoegen aan de tijdslijn van de gebruiker, terwijl applicaties voor bedrijven direct onder de omslagfoto getoond worden.

 

11

In het geval van een persoonlijk profiel heb je veel mogelijkheden om het bereik van de informatie die je deelt op en met Facebook te beperken. Op een bedrijfspagina is dit in principe niet mogelijk en staat alles “openbaar”, hetgeen inhoudt dat iedereen, ongeacht of personen een Facebook-account hebben of niet, de informatie op je bedrijfspagina in kan zien.

 

12

Een zeer groot voordeel van een bedrijfspagina ten opzichte van een persoonlijk profiel is dat je toegang hebt tot Facebook insights, de analyseermodule van Facebook die geleverd wordt aan beheerders van bedrijfspagina’s en ontwikkelkaars van applicaties.

Insights biedt je in een notendop de mogelijkheid om de activiteit op je bedrijfspagina te analyseren.

 

Meer informatie over Facebook insights vind je in de tutorial “Facebook Beheer & Analyse”.

 

13

Een laatste ander voordeel van een bedrijfspagina ten opzichte van een persoonlijk profiel is dat een bedrijfspagina meerdere beheerders met meerdere verschillende rollen en privileges kan hebben.

 

Ook hier kom ik op terug in de tutorial “Facebook Beheer & Analyse”.

 

6. Persoonlijk profiel – abonneren

14

Op een persoonlijk profiel kun je naast vrienden ook abonnees toestaan. Dit biedt anderen de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van je publieke updates, die zij zullen zien verschijnen in hun nieuwsoverzicht.

 

Het verschil tussen vrienden en abonnees is dat de laatstgenoemde enkel updates kunnen zien in hun nieuwsoverzicht die je publiekelijk deelt.

 

Let op: iemand hoeft geen vriend van je te zijn om een abonnee te worden. Daarnaast kun je abonnees niet zelf verwijderen.

 

Normaal gesproken staat de ‘abonneren’-functie uit.

Je kunt de functie activeren via de algemene instellingen van je persoonlijke profiel of door te gaan naar facebook.com/about/subscribe.

 

7. Persoonlijk profiel – abonneren

15

Een persoonlijk profiel met ‘abonneren’-knop ziet er als volgt uit: je ziet de profielfoto, de omslagfoto en naast de knop “vriend toevoegen” een knop “abonneren”.

 

8. Persoonlijk profiel – abonneren

16

Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden als je een ‘abonneren’-knop toevoegt aan je persoonlijke Facebook-profiel:

 

Ten eerste moet je je updates openbaar posten, anders zullen je abonnees ze simpelweg nooit zien. Houd er wel rekening mee dat openbare posts zowel zichtbaar zijn voor je vrienden als abonnees en dat deze twee groepen wellicht niet geïnteresseerd zijn in dezelfde berichten.

 

17

Een ander belangrijk punt om in beschouwing te nemen is dat de informatie die je toevoegt aan je profiel aansprekelijk is voor de doelgroep die je wilt bereiken.

 

Zowel de berichten die je deelt als de beschrijving die je over jezelf geeft op je profiel moeten aantrekkelijk zijn voor je vrienden en je fans, en niet één van beide groepen afstoten.

 

18

Een goede manier om extra aandacht te genereren voor berichten die je op je persoonlijke profiel plaatst zijn de zogenaamde promoted posts; een betaalde functionaliteit die ervoor zorgt dat meer van je vrienden en abonnees een door jou geplaatst bericht zullen zien verschijnen in hun nieuwsoverzicht.

 

 

19

In de tutorial ‘Facebook adverteren’ zal ik deze functionaliteit uitgebreider bespreken.

 

Ten vierde is het belangrijk voor een cover- en profielfoto te kiezen die een goed beeld van je persoonlijk of de persoonlijkheid van je merk geven.

 

Let wel op: omslagfoto’s zijn altijd openbaar en dus zichtbaar voor zowel Facebook-gebruikers als niet-Facebook-gebruikers!

 

20

Ten vijfde is het belangrijk een unieke gebruikersnaam te kiezen zodat anderen je eenvoudig kunnen vinden; liefst een gebruikersnaam als facebook.com/voornaamachternaam

Om je abonnees extra te betrekken bij je profiel is het daarnaast aan te raden je abonnees om suggesties te vragen.

 

21

Een heel belangrijk punt om in acht te nemen als je van plan bent je persoonlijke profiel te gebruiken voor zowel je vrienden als je klanten, is dat je te allen tijde de balans tussen persoon en bedrijf waarborgt. Het is namelijk officieel niet toegestaan je bedrijf te promoten door middel van een persoonlijk profiel. Presenteer jezelf dus te allen tijde als de persoon achter het bedrijf.

 

 

9. Bedrijfspagina – aanmaken

 

22

Bedrijfspagina: aanmaken

Als je een Facebook bedrijfspagina aan wil maken voor je bedrijf of organisatie, ga je, na in te hebben gelogd met je persoonlijke gegevens, naar www.facebook.com/page.

 

23

Het is ook mogelijk om deze pagina te bezoeken en een pagina aan te maken zonder allereerst in te loggen met je persoonlijke Facebook-gegevens. De mogelijkheden die je in dat geval tot je beschikking krijgt op je bedrijfspagina zijn echter dermate beperkt dat deze keuze niet aan te raden is.

 

Op facebook.com/page zie je een overzicht van de zes hoofdcategorieën waarvoor je een bedrijfspagina aan kunt maken.

 

10. Bedrijfspagina – categorieën

 

24

De eerste categorie is voor een lokaal bedrijf of een bezienswaardigheid. Deze categorie wordt vooral gebruikt door bedrijven met 1 fysieke locatie of door grotere bedrijven met meerdere vestigingen – en die dus ook meerdere bedrijfspagina’s beheren.

 

25

De tweede categorie is voor bedrijven, organisaties of instellingen die meerdere locaties hebben, maar slechts éé pagina willen beheren; of voor bedrijven zonder fysieke locatie, zoals bijvoorbeeld een webshop.

 

26

De derde categorie “merk of product”, wordt gebruikt door bedrijven die niet zichzelf, maar één van hun producten of merk willen promoten. Voorbeelden van bedrijven die dit soort pagina’s gebruiken zijn Fanta (eigendom van the Coca Cola Company) en Ben & Jerry’s (eigendom van Unilever).

 

27

Artiesten, bands en bekende personen kunnen bij de gelijknamige categorie een pagina aanmaken.

 

Indien men kiest voor één van de laatste twee categorieën, “Amusement” en “Goed doel of community”, maakt men een zogeheten community-pagina aan. Kenmerkend aan deze community-pagina’s is dat hun inhoud door iedere Facebook-gebruiker is aan te passen. Om deze reden raad ik dan ook af om een van deze twee categorieën te kiezen voor je bedrijfspagina.

 

11. Bedrijfspagina – lokaal bedrijf of plaats

28

Bij verschillende categoriëen en subcategorieën worden verschillende invulvelden getoond in het informatie-gedeelte van de bedrijfspagina.

 

In het geval van een lokaal bedrijf of een lokale plaats kun je het adres

invullen, de openingsuren, de prijscategorieën en de parkeergelegenheid.

 

12. Bedrijfspagina – organisatie of instelling

29

Voor een bedrijf, organisatie of instelling heb je niet de mogelijkheid

om openingsuren, prijscategorieën of parkeergelegenheid toe te voegen.

Het adres, de plaats en de postcode kunnen overigens nog wel ingevuld worden.

 

13. Bedrijfspagina – artiest, band of bekende persoon

30

In de categorie “artiest, band of bekende persoon” wordt, zoals je ziet meer nadruk gelegd op persoonlijke aspecten zoals geslacht, biografie en persoonljke interesses.

 

14. Bedrijfspagina – categorie aanpassen

31

Zoals je zojuist zag worden er verschillende invulvelden weergegeven bij verschillende categorieën en subcategorieën.

 

Je kan de categorie en subcategorie van je bedrijfspagina aanpassen in de algemene gegevens van je bedrijfspagina.

Let wel op want als je wisselt van categorie komt het soms voor dat bepaalde invulvelden gewist worden, omdat deze in de nieuwe categorie niet getoond worden.
Zorg er dus voor dat je zo min mogelijk van categorie wisselt.

 

15. Bedrijfspagina – naam

32

Voor een bedrijfspagina heb je een naam en een gebruikersnaam, ook wel vanity URL genoemd. Dit zijn twee verschillende elementen.

 

De naam van je bedrijfspagina is de naam zoals die getoond wordt onder je omslagfoto. In dit geval Interplein Eindhoven.

 

33

Verwerk in deze naam uiteraard je merk- of bedrijfsnaam, maar wellicht ook een zoekwoord indien je branche of plaats niet duidelijk te herleiden is uit je merk- of bedrijfsnaam. Hierdoor wordt je pagina beter geïndexeerd in Facebook en kunnen Facebook-gebruikers daarnaast in één oogopslag zijn in welke branche of regio je actief bent.

 

Let op, zodra je bedrijfspagina meer dan 200 fans heeft is het niet meer mogelijk om de naam van je bedrijfspagina te wijzigen.

 

15. Bedrijfspagina – vanity URL

34

De gebruikersnaam van je bedrijfspagina, ook wel de vanity URL genoemd, is datgene dat wordt weergegeven achter facebook.com in je adresbalk, in dit geval bijvoorbeeld facebook.com/jebedrijfsnaam.

 

Je gebruikersnaam is  uniek en slechts één keer te wijzigen. Je hebt dus slechts één poging om bijvoorbeeld een spelfout in je gebruikersnaam ongedaan te maken.

 

Ten tweede is de vanity URL vaak pas bij 25 fans vast te leggen.

 

35

Denk bij het kiezen van een gebruikersnaam goed na wat je in de gebruikersnaam wilt verwerken. Uiteraard wil je je merk- of bedrijfsnaam verwerken. Overweeg echter bijvoorbeeld ook eens om je branche-naam of de regio waarin je actief bent te verwerken in de naam. Het verwerken van zoekwoorden als deze in de vanity URL zal er namelijk voor zorgen dat je bedrijfspagina beter geïndexeerd zal worden binnen bijvoorbeeld de Google zoekresultaten.

 

Mocht je je gebruikersnaam vast willen leggen, dan kan dit op www.facebook.com/username of bij de algemene instellingen van je bedrijfspagina.

 

17. Bedrijfspagina – informatie

36

Het is belangrijk de informatie over je bedrijf op je bedrijfspagina zo volledig mogelijk in te vullen. Zorg er daarbij voor dat de zoekwoorden waarop je wil dat je bedrijfspagina gevonden wordt daar ook weer in verwerkt zijn, maar bovenal: zorg ervoor dat de informatie prettig leesbaar is voor je publiek.

 

18. Bedrijfspagina – berichten

37

Je kunt voor je bedrijfspagina zelf bepalen of je fans of niet-fans berichten kunt laten sturen naar de beheerders van de pagina. Als je daarvoor kiest wordt een knop “bericht” weergegeven op de bedrijfspagina, waarmee  bezoekers met een simpele druk op de knop direct een bericht kunnen sturen dat enkel zichtbaar is voor de beheerders van de pagina.

 

19. Bedrijfspagina – berichten

38

Om de knop wel of juist niet weer te geven ga je naar de instellingen van je bedrijfspagina, klikt op ‘toestemmingen beheren’ en vinkt vervolgens het vakje bij “berichten” aan of uit.

 

20. Bedrijfspagina – uitlichten

39

Het is mogelijk om op je bedrijfspagina bepaalde elementen uit te lichten om zo bezoekers van je pagina extra informatie te kunnen verschaffen.

 

Ten eerste kun je pagina’s waarvan je als bedrijf fan bent, zoals bijvoorbeeld bedrijfspagina’s van partners of franchisenemers maar ook bijvoorbeeld bedrijfspagina’s van non-profit organisaties die je bedrijf steunt uitlichten.

 

40

Daarnaast kun je de beheerders van de bedrijfspagina weergeven in het informatiegedeelte van de desbetreffende pagina. Hiermee toon je de bezoeker wie de personen achter de bedrijfspagina zijn.

 

21. Omslagfoto

41

Voor de omslagfoto is het belangrijk dat je een foto gebruikt die duidelijk en concreet de essentie van je merk of bedrijf toont, denk bijvoorbeeld aan een afbeelding van je bedrijfspand of je producten.

 

Een tip voor je omslagfoto is om deze af en toe te variëren, zoals bijvoorbeeld een andere omslagfoto per seizoen of verschillende omslagfoto’s voor verschillende feestdagen.

 

42

Daarnaast kan de omslagfoto gebruikt worden voor het uitlichten van je marketing-campagnes en misschien zelfs het uitlichten van de meest actieve fans van je bedrijfspagina.

 

22. Profielfoto

43

Voor je profielfoto gelden grotendeels dezelfde richtlijnen en tips als voor de omslagfoto. Ook bij deze afbeelding is het belangrijk een foto te gebruiken die duidelijk en concreet de essentie van je merk of bedrijf toont.

 

44

Een tip voor een element dat je kunt verwerken in je profielfoto is het logo van je bedrijf of merk. Let er hierbij wel op dat tekst of kleine details in het logo niet altijd goed zichtbaar zijn op je bedrijfspagina, vooral niet bij de berichten die je plaatst op je bedrijfspagina.

Ik zou dan ook adviseren om tekst of kleine details in je profielfoto zoveel mogelijk te vermijden.

 

45

Zorg bovenal voor eenvoud en duidelijkheid in je profielfoto.

 

23. Omslagfoto & Profielfoto: afmetingen

46

Hier zie je de afmeting voor de omslag- en de profielfoto. De omslagfoto wordt weergegeven in een verhouding van 851 pixels breed bij 315 pixels hoog.

De profielfoto wordt daarentegen vierkant weergegeven in 160 bij 160 pixels. Om ervoor te zorgen dat de afbeelding goed wordt weergegeven is de minimumgrootte van deze afbeelding 180 bij 180 pixels.

 

Daarnaast is het belangrijk ervoor te zorgen dat je profielafbeelding goed schaalt van 180 bij 180 naar 32 bij 32 pixels, zoals weergegeven op deze slide, en dat het onderwerp van deze afbeelding dus bij beide groottes goed zichtbaar is. De laatstgenoemde grootte is namelijk de grootte van de profielfoto zoals deze wordt weergegeven op de timeline.

 

24. Dont’s – Omslagfoto

47

Er zijn een aantal dingen die je niet mag verwerken in de omslagfoto van je bedrijfspagina.

 

Ten eerste mag je geen prijs of aankoop-informatie verwerken op je omslagfoto. Dus niks over de prijzen van je producten of services, of waar je de producten aan kunt kopen.

 

Ook mag je geen contactinformatie zoals een telefoonnummer, een e-mailadres of een website-adres in je omslagfoto verwerken.

 

Ten derde is het niet toegestaan om op je omslagfoto te verwijzen naar een aan Facebook gerelateerde actie, zoals een share- of like-actie. Later in deze tutorial kom ik nog terug op de richtlijnen voor aan Facebook gerelateerde acties en promoties.

 

Als laatste ma je uiteraard geen foto’s gebruiken waarop auteursrecht rust en waarvoor je geen toestemming tot publicatie hebt.

 

Om je een duidelijker beeld te geven van de mogelijkheden van een omslagfoto heb ik een aantal interessante en leuke omslagfoto’s voor je op een rijtje gezet.

 

 

25. Omslagfoto – ter inspiratie

48

Op deze foto zie je de kleuren van het bedrijf heel duidelijk terugkomen. Ook is het logo van Coca Cola rechts-onderin verwerkt.

 

Wat verder opvalt is dat de foto’s in de omslagfoto uit het lood staan. De rechte lijnen van Facebook worden daarmee onderbroken, wat ervoor zorgt dat de aandacht naar de afbeeldingen op de omslagfoto wordt getrokken.

 

26. Omslagfoto – ter inspiratie

49

Hier zie je de profielfoto en omslagafbeelding van “Uber”, een bedrijf dat in verschillende steden over de hele wereld, waaronder Amsterdam, privé-chauffeur services aanbiedt die door middel van smartphone apps besteld kunnen worden.

50
Uber heeft ervoor gekozen om, in combinatie met een profielfoto waarop het logo van het bedrijf zichtbaar is, te visualiseren hoe het bedrijf zich verspreidt over de wereld

 

27. Omslagfoto – ter inspiratie

51

In het geval van Amsterdam Printing is er gekozen voor een showcase van producten en daarnaast een fusie van de profielfoto met de omslagfoto. Met andere woorden: de profielfoto stroomt dus als het ware over in de omslagfoto.

 

28. Omslagfoto – ter inspiratie

52

Interactivity Marketing heeft gekozen voor een speelse verwerking van bedrijfsinformatie in de omslagfoto in combinatie met, net als Amsterdam Printing, een overvloeiing van de profielfoto in de omslagfoto.

 

Zoals je ziet geeft de omslag foto niet alleen op een speelse manier weer waar het bedrijf voor staat, maar levert het ook meteen relevante informatie in de vorm van een infographic.

 

29. Omslagfoto – ter inspiratie

53

Sticks Wooden Sunglasses, een Nieuw-Zeelands zonnebrillenmerk, maakt ook gebruik van een fusie van de profiel foto met de omslagfoto. Tegelijkertijd vormt de omslagfoto daarnaast een sfeervolle showcase van één van Sticks’ producten.

 

30. Omslagfoto – ter inspiratie

54

Old Spice, een zeer bekende lijn cosmetica-producten voor mannen, heeft een aantal mogelijkheden slim weten te combineren. Niet alleen is er gekozen

voor een fusie tussen de profielfoto en de omslagfoto, er worden daarnaast producten op de omslagfoto ge-showcased en beeld wordt slim en koddig met tekst gecombineerd.

 

31. Omslagfoto – fusie met profielfoto

55

Zoals je net zag waren er een aantal bedrijfspagina’s waarbij de profielfoto gefuseerd was met de omslagfoto. Dit is geen slecht idee en kan je bedrijfspagina eenvoudig een professionele uitstraling geven. Het is echter wel belangrijk om er rekening mee te houden dat fusies als deze vaak verkeerd worden weergegeven op de Facebook smartphone-applicaties.

 

 


 

32. Content delen

 

56

Op je bedrijfspagina kun je verschillende soorten content delen. Zo heb je de mogelijkheid om een tekstbericht, link, foto, video, aanbieding, evenement of mijlpaal te delen, en om je fans een meerkeuze-vraag te stellen in de vorm van een kleine enquête.

 

In de volgende slides leg ik je de verschillende soorten content die je kunt delen nader uit.

 

33. Content delen – status

 

57

Het meest eenvoudige type content dat je kunt delen is de status update, simpelweg een tekstbericht. Dit type content is te combineren met een foto, video of link. Een link kun je heel eenvoudig toevoegen aan je status door http:// en vervolgens de website waar je naar wilt verwijzen (58) te typen.

 

34. Content delen – foto’s & video’s

59

Het tweede type content is visuele content: foto’s en video’s.

Er zijn een aantal belangrijke redenen om veel foto’s en video’s.

 

Ten eerste worden foto’s en video’s groter en beter weergegeven op zowel je timeline als in de nieuwsoverzichten van je fans; ze zijn dus kostbaar onroerend goed op Facebook. Omdat deze types content beter worden weergegeven is de interactie met deze types content vaak beter dan met links of tekstberichten.
Een tweede reden om veel foto’s en video’s te gebruiken is omdat deze beter geïndexeerd worden door EdgeRank, het algoritme van Facebook waar ik later in deze tutorial meer over zal vertellen.

 

35. Content delen – aanbieding

60

Je kunt de fans èn vrienden van de fans van je bedrijfspagina ook benaderen met een unieke aanbieding door middel van het zogenaamde “Facebook Offers”.

Let wel, deze functie is alleen toegankelijk voor bedrijfspagina’s met meer dan 400 fans.

 

61

Door middel van Facebook offers kun je bepalen of een aanbieding alleen in je fysieke winkel ingewisseld of bijvoorbeeld ook geldt voor je online winkel, je kunt zelf de inhoud en opmaak van de aanbieding aanpassen en daarnaast zelf de doelgroep van je aanbieding bepalen door middel van targeted updates, waar ik later in deze tutorial nog op terug zal komen.

 

62

De kosten voor een aanbieding worden gebaseerd op de grootte van de doelgroep die je wil bereiken. Hierbij geldt: hoe groter het bereik, hoe meer je zult moeten betalen per weergave van de aanbieding.

Let wel op: de uiteindelijke kosten van de aanbieding worden gebasseerd op het aantal weergaves van de aanbiedingen; niet op het aantal kliks op of het aantal claims van de aanbieding.

 

Als een gebruiker ingaat op een aanbieding, met andere woorden de aanbieding ‘claimt’, krijgt hij of zij een mailtje met daarin de verwijzing naar de site waar hij of zij de aanbieding kan verzilveren.

 

36. Content delen – evenement

63

Je kunt vanaf je bedrijfspagina ook evenementen aanmaken en promoten.

Op deze wijze kun je bijvoorbeeld een open dag of jubileumfeest promoten onder de fans van je bedrijfspagina.

Let wel op: evenementen die aan worden gemaakt door of vanuit bedrijfspagina’s zijn altijd openbaar.

 

37. Content delen – mijlpaal

64

Het volgende type content dat je aan de timeline van je bedrijfspagina toe kunt voegen is een mijlpaal;  een belangrijke gebeurtenis in het verleden van je bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de opening van een nieuw bedrijfspand, de overname van een ander bedrijf en het op de markt brengen van een nieuw product.

 

65

Door middel van mijlpalen kun je lang na dato, eenvoudig de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van je bedrijf of organisatie uitlichten en weergeven voor de bezoekers van je bedrijfspagina.

 

38. Content delen – vragen

66

Een andere type content dat je toe kunt voegen aan je bedrijfspagina zijn meerkeuze-vragen; een goede mogelijkheid om een kleine enquête uit te voeren onder je fans en hun vrienden.

 

67

Door middel van de vragen-functie kun je fans bijvoorbeeld inzetten voor crowdsourcing, een klein markt-onderzoek en zelfs een specifiek fan-onderzoek. Wat vinden ze van je producten? Wat vinden ze van ideëen voor nieuwe producten? Wat vinden ze bepaalde ontwikkelingen in je branche of markt? Wat voor soort content willen ze graag van je zien op de bedrijfspagina? Willen ze dat je meer foto’s deelt? Of juist meer tips?

68

Of hopen ze op een spreekwoordelijk kijkje in de keuken van je bedrijf? Door middel van de  vragenfunctie krijg je eenvoudig antwoorden op vragen als deze.

 

39. Content delen – update vastmaken aan de bovenkant

69

Er zijn een tweetal bewerkingen mogelijk voor de content op je timeline.

 

Ten eerste is het mogelijk om een update aan de bovenkant van je timeline vast te maken. Hiermee kun je extra aandacht genereren voor een belangrijk berichten. Mensen zien dan immers direct wanneer ze je bedrijfspagina bezoeken direct je bericht staan. Een vast gemaakt bericht blijft maximaal 7 dagen staan en wordt daarna opgenomen in de chronologie van je tijdslijn.

 

Jammer genoeg is het vastmaken van een update aan de bovenkant van je timeline echter niet te combineren met de volgende functionaliteit.

 

40. Content delen – hoogtepunt

70

Het toevoegen van een hoogtepunt, ook wel ‘highlighten’ genaamd, zorgt ervoor dat een bericht op je timeline uitgespreid wordt over de volledige breedte van je timeline.

 

Het toevoegen van een hoogtepunt is vrij eenvoudig: je voegt simpelweg een bericht toe aan je timeline en klikt vervolgens op het sterretje dat rechts bovenin het berichtvenster weergegeven wordt nadat je het bericht geplaatst hebt.

 

71

Uiteraard zorgt het ge-highlighte bericht voor extra aandacht, het is immers niet te missen op de timeline; daarnaast voegt het ook een leuke variatie toe aan de timeline van je bedrijfspagina.

 

71a

Let wel op: naar alle waarschijnlijkheid wordt de werking van de hoogtepunt-functionaliteit gedurende 2013 gewijzigd. Op dit moment (4 januari 2013) is de exacte wijziging nog niet bekend.

 

41. Content delen – updates plannen

72

Je hoeft niet aanwezig te zijn op Facebook wanneer je een bericht deelt. Je kunt namelijk op de tijdstippen dat jij tijd hebt berichten inplannen, zodat ze vervolgens geplaatst worden op de dagen en tijdstippen waarop je doelgroep actief is op Facebook.

 

Updates plannen werkt als volgt: Je begint met het schrijven van een update,

Klikt op het klok-icoontje, bepaalt de datum en het tijdstip waarop de update geplaatst moet worden en klikt vervolgens op ‘plannen’.

De update wordt vervolgens toegevoegd aan je activiteitenlogboek en wordt daarnaast op het door jou uitgekozen moment op je bedrijfspagina geplaatst.

 

42. Content delen – updates targeten

73

Naast het inplannen van updates kun je op je bedrijfspagina ook updates targeten, hetgeen inhoudt dat je specifieke mensen uit je fan base benadert op basis van geslacht, burgerlijke staat, opleidingsstatus, interesse, leeftijd, locatie en taal. Door middel van de targeting-functie kun je dus specifieke groepen die lid zijn van jouw bedrijfspagina benaderen met op maat gemaakte berichten. De kans dat zij het bericht leuk vinden of dat ze het met anderen delen wordt hierdoor een stuk hoger.

 

43. Content delen – updates targeten

74

Met ge-targete updates kun je dus bepalen welke personen de content zien en daarmee je bezoekers op een persoonlijkere manier benaderen. De gepersonaliseerde berichten worden echter enkel in het nieuwsoverzicht van de fans getoond. Bij een bezoek aan je bedrijfspagina krijgen fans èn niet fans nog steeds alle ge-targete en niet ge-targete berichten te zien.

 

75

Om ‘targeting’ aan te zetten ga je naar de instellingen van je bedrijfspagina. Daar klik je op ‘toestemmingen beheren’, ga je naar het kopje: ‘privacy beperkingen bericht’ en vink je vervolgens het hokje aan. Je klik op ‘opslaan’, gaat terug naar je bedrijfspagina en je zie onder het veld waar je je status-update in kunt voeren een vizier-icoontje staan. Door middel van dit vizier kun je bepalen welke personen uit jouw fan base de status-update ontvangen.

 

 

44. EdgeRank

76

Stel je jezelf wel eens de volgende vragen?:

–       Zijn mijn berichten wel zichtbaar voor mijn fans?

–       Hoe krijg ik meer likes en reacties?

–       Wie ziet de berichten op mijn bedrijfspagina?

–       Waarom is het bereik van mijn pagina zo laag?

 

77

Het antwoord op deze vragen ligt in EdgeRank, een algoritme dat er als volgt uitziet.

 

45. EdgeRank – Wat is het?

 

78

EdgeRank is het algoritme dat door Facebook gebruikt wordt om te bepalen welke berichten je in je nieuwsoverzicht te zien krijgt.

Wat je te zien krijgt in je nieuwsoverzicht wordt gebaseerd op ‘edges’, simpelweg te omschrijven als iedere interactie die je direct of indirect hebt met Facebook. Dit kan bijvoorbeeld een ‘like’ of een ‘share’ van een vriend zijn, een reactie op een status update van iemand anders, maar ook door jou gedeelde foto’s, video’s en status-updates zijn ‘edges’.

 

46. EdgeRank – Wat is het?

79

Waarom is EdgeRank nu zo belangrijk? De essentie van deze vraag wordt duidelijk als ik hem anders formuleer: waarom is het belangrijk om in het nieuwsoverzicht van een Facebook-gebruiker terecht te komen?

 

Ten eerste heeft onderzoek aangetoond dat 40 tot maar liefst 150 keer meer interactie met een bedrijfspagina plaatsvindt op het nieuwsoverzicht van een Facebook-gebruiker dan op de desbetreffende bedrijfspagina zelf. Met andere woorden: het overgrote deel van de interactie met merken en bedrijven vindt plaats op het nieuwsoverzicht van de gebruiker en niet op de bedrijfspagina zelf.

 

80

Ten tweede blijkt dat gemiddeld slechts 6% van de fans van een bedrijfspagina de interactie aangaat op de bedrijfspagina zelf. De rest van de interactie vindt plaats op het nieuwsoverzicht.

81
Ten derde bereikt een gemiddelde bedrijfspagina maar zo’n 10 to 16 procent van haar fans per week. Indien je pagina bijvoorbeeld 200 fans heeft, betekent dit dus dat er grofweg 20 à 30 personen je berichten in hun nieuwsoverzichten zien verschijnen.

 

82

Daarnaast moet je rekening houden met het feit dat 50 procent van het bereik van je updates plaatsvindt in de eerste 30 minuten na plaatsing. En de rest in de 7 uur daarna.

 

In het kort: EdgeRank doet er toe.

Maar hoe wordt nu bepaald hoe vaak en in hoeveel nieuwsoverzichten een bericht getoond wordt?

 

Om dat te begrijpen is het belangrijk om naar de elementen te kijken waaruit de EdgeRank-formule bestaat.

 

47. EdgeRank – Wat is het?

83

Het eerste element is Ue, waarin de u staat voor ‘user’; gebruiker dus. Dit element is de som van de affiniteit van een specifieke fan met een bepaalde bedrijfspagina of van de affiniteit tussen twee gebruikers, en de affiniteit tussen alle fans van een bedrijfspagina en een bedrijfspagina of de affiniteit tussen een facebook-gebruiker en al zijn vrienden en volgers.

 

84

Heb je bijvoorbeeld een bedrijfspagina met 300 likes en één heel erg betrokken fan die vaak vind-ik-leuks en reacties plaatst? Dan is de affiniteitsscore tussen jouw bedrijfspagina en die specifieke gebruiker hoog maar is de affiniteitsscore tussen jouw bedrijfspagina en je fans over het algemeen vrij laag. Het resultaat: een vrij lage Ue.

 

85

Het tweede element dat meetelt is de gewichtsscore van het type edge. De “W” staat hierbij voor het engelse woord ‘weight’ dat ‘gewicht’ betekent. Het gewicht van je post wordt bepaald door het type informatie dat je deelt. Zo scoren video’s, links en foto’s hoger dan bijvoorbeeld een ‘like’ of een reactie.

 

86

Het laatste element dat meespeelt in de EdgeRank is de vervalscore van de edge na het tijdstip van creatie, aangeduid met De, waarbij de D voor ‘decay’ (oftewel ‘verval’) staat.

 

87

Dit element duidt simpelweg aan dat, indien je nu een bericht plaatst, het bericht ook nu getoond zal worden in de nieuwsoverzichten van je fans.

Niet morgen, niet overmorgen, maar nu.

Het gevolg: hoe langer het geleden is dat jouw content gepost is, hoe kleiner de kans dat jouw content bovenaan het nieuwsoverzicht van je fans getoond wordt.

 

48. EdgeRank – Wat is het?

88

Als we nu weer kijken naar de gehele EdgeRank-formule, zien we dat deze gelijk is aan de vermenigvuldiging van de affiniteit tussen de gebruikers en de pagina, de gewichtsscore voor het type edge (88b) en de vervalscore na het tijdstip van creatie.

 

89

Nu volgt natuurlijk de grote vraag: hoe kun je ervoor zorgen dat je EdgeRank-score zo hoog mogelijk is? Oftewel hoe kun je ervoor zorgen dat je berichten zo’n groot mogelijk bereik hebben?

 

Dat doe je door in te zetten op de elementen van de EdgeRank formule:

 

49. EdgeRank – optimalisatie

90

Allereerst: optimaliseer je affiniteitsscore door in je berichten uit te nodigen tot interactie en te vragen om feedback in de vorm van likes, reacties en ‘shares’.

 

91

De gewichtsscore kun je verhogen door foto’s, video’s en links toe te voegen aan je bericht. Vooral foto’s hebben een hoge gewichtsscore, deze worden van nature namelijk beter geindexeerd in Facebook en zullen dus vaker weer worden gegeven in de nieuwsoverzichten van Facebookgebruikers.

 

92

Een manier om de vervalscore te optimaliseren is door te posten op het moment dat je doelgroep het meest actief is. Als je weet dat je doelgroep bijvoorbeeld vooral in de avonduren actief is tussen 6 en 7 uur ’s avonds op dinsdagen, plaats dan je berichten tussen 6 en 7 uur ’s avonds op dinsdagen. Hierdoor is de kans dat zij het bericht voorbij zien komen in hun nieuwsoverzicht het grootst.

 

50. Dos – drie vragen

 

93

Om je te helpen je Facebook-pagina zo effectief mogelijk in te zetten heb ik een lijst van dos en don’ts opgesteld.

 

94

Voordat je actief aan de slag gaat op je bedrijfspagina moet je jezelf eerst een drietal vragen stellen:

  1. waarom zou iemand fan worden van jouw pagina? Wat is de toegevoegde waarde voor hun Facebook ervaring?
  2. Waarom zou iemand de interactie aangaan? Waarom zouden ze jouw berichten ‘liken’, waarom zouden ze reacties achterlaten? Waarom zouden ze berichten delen?
  3. Waarom zou iemand naar jouw website doorklikken? Wat is de toegevoegde waarde van je website in vergelijking met je Facebook-pagina?

 

Dit soort vragen moet je eerst kunnen beantwoorden voordat je een bedrijfspagina aanmaakt en begint met het delen van berichten.

 

51 Dos – 5 doelen

95

In alles wat je doet op je Facebook bedrijfspagina zijn er 5 doelen die je na moet streven.

 

Ten eerste: denk vanuit je doelgroep: ieder bericht moet zo goed mogelijk aansluiten bij de verwachtingen, problemen en wensen van je doelgroep.

 

96

Ten tweede: deel je persoonlijkheid. Deel een stukje persoonlijkheid door je publiek een kijkje in de keuken van het bedrijf te gunnen, of door je producten op een ludieke manier aan te prijzen.

 

97

Deel de persoonlijkheid van je bedrijf, maar zorg ervoor dat je oprecht bent en dat datgene dat je deelt op Facebook ook een goede afspiegeling is van hoe je bedrijf in werkelijkheid is.

 

98

Ten derde: wees uniek. Hoe onderscheid je jezelf van je concurrenten? Weet je zeker dat datgene dat je deelt niet al door tig anderen wordt gedeeld? Aan de andere kant moet je je uiteraard ook blijven afvragen of de content die jij deelt aansluit bij het bedrijf.

 

99

Ten vierde: bepaal je doelstellingen. Wat wil je behalen met je Facebook bedrijfspagina? Een hechter contact met je klanten? Nieuwe klanten vergaren? Een doorsluiskanaal creëeren voor je website? Een stukje persoonlijkheid toevoegen aan je bedrijf? Simpelweg je kennis delen?

Zorg er voor dat je vanaf dag één een aantal concrete doelstellingen hebt die je nastreeft;

 

100

doelstellingen die niet alleen direct aansluiten op je doelgroep maar daarnaast ook zo direct mogelijk aansluiten op de doelen van je bedrijf of organisatie.

 

101

Ten vijfde: focus op kwaliteit. Het gaat er niet om hoeveel berichten je post, maar om de inhoud van je berichten. Zorg ervoor dat je berichten te allen tijde aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en dat ze gedeeld worden op de momenten waarop je doelgroep er behoefte aan. Het heeft geen zin om simpelweg lukraak berichten te delen op Facebook.

 

102

Dit kan zelfs een averechts effect hebben, waardoor je juist fans verliest in plaats van behoudt of vergaart.

 

52 NIEUW Dos – doelstellingen

upsilon 1

Zojuist besprak ik de vijf doelen die je na moet streven als je als bedrijf of organisatie aan de slag gaat met Facebook.

 

Om je een beter beeld te kunnen geven van één van deze doelen, namelijk het bepalen van je doelstellingen, heb ik op deze slide een overzicht geplaatst van mogelijke strategische doelstellingen.

 

Upsilon 2

Ten eerste is je Facebook-aanwezigheid in essentie een verpersoonlijking van je bedrijf, en draagt dus alles wat je doet op je Facebook-pagina bij aan het beeld dat je doelgroep van je heeft.

 

Upsilon 3

Door goede content te delen op je bedrijfspagina, je referenties en klanten uit te lichten en de interactie aan te gaan met je doelgroep kun je Facebook

ideaal gebruiken om je merk te versterken.

 

Upsilon 4

Ten tweede betekent het feit dat je Facebook bedrijfs-pagina openbaar toegankelijk is dat zowel jij als je fans berichten op de pagina kunnen plaatsen en dat je pagina daarmee als het ware een social forum of community wordt.

 

Upsilon 5

Je kunt je Facebook-pagina dus gebruiken om de interactie aan te gaan met je fans maar ook om hen de interactie met elkaar aan te laten gaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de uitwisseling van ideëen en tips, maar ook van klachten.

 

Upsilon 6

Het laatstgenoemde vloeit voort in een derde potentiële doelstelling: het gebruiken van je Facebook aanwezigheid om klantenservice te leveren.

 

Upsilon 7

Vele bedrijven doen het al en vele Facebook-gebruikers verwachten het ook van je op je bedrijfspagina. Sterker nog, je kunt er zelfs voor kiezen dat je Facebook bedrijfspagina hèt klantenservice-kanaal voor je bedrijf wordt.

 

Upsilon 8

Let echter op: als je klachten binnenkrijgt over je producten of services verwijder deze dan nooit van je bedrijfspagina!

Reageer in eerste instantie openlijk op de klacht en zorg er daarna z.s.m. voor dat je één-op-één contact legt met de klant op een minder publiek kanaal.

 

Upsilon 9

Een andere doelstelling die je na kunt streven op je Facebook-kanaal is het analyseren van je doelgroep. Wat voor soort content vinden ze interessant? Wat vinden ze van je producten? Hoe oud zijn ze? Waarom komen ze vandaan? Wanneer zijn ze het meest actief op Facebook.

Facebook Insights biedt een goede mogelijkheid om meer te leren over de compositie en wensen van je doelgroep.

 

Upsilon 10

Hieruit voortvloeiende kun je Facebook gebruiken om je doelgroep mee te laten denken over nieuwe product- of service-ideëen; het zogenaamde Crowdsourcing.

 

Upsilon 11

Een laatste doelstelling die je voor ogen kan hebben met je Facebook-bedrijfspagina is de generatie van verkeer (traffic dus) naar je website of blog, of het vergaren van potentiële klanten (zogenaamde leads).

Wat je doelstellingen ook moge zijn, zorg ervoor dat je ze van meet af aan opstelt en nastreeft.

 

53 Dos – leer en verbeter

103

Om erachter te komen wat een goede strategie is voor het posten van content en om uit te vinden welke timing het beste werkt is het slim om anderen te volgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je concurrenten, opinieleiders, branchegenoten. Door bij deze mensen mee te kijken en van hen te leren help je jezelf aanzienlijk bij het vinden en implementeren van een goede strategie.

 

104

Stel jezelf hierbij de volgende vragen:

Wat delen ze? Wat voor soort informatie delen ze? Is dit vooral informatie over hun eigen bedrijf? Over hun branche?

Wanneer delen ze? Op welke dagen, welke tijdstippen?

Hoe delen ze? Delen ze vooral lange tekstberichten? Delen ze direct binnen Facebook of delen ze via applicaties zoals bijvoorbeeld Hootsuite of Postrocket? (in beeld!)

Wat is hun resultaat? Krijgen ze veel “vind-ik-leuk’s”? Krijgen ze veel reacties?

 

105

Worden hun berichten vaak door hun fans gedeeld?

 

106

Door de pagina’s van je concurrenten, opinieleiders en branchegenoten te volgen kom je er niet alleen achter hoe, wat en wanneer je het beste kunt delen op Facebook maar ook hoe je jezelf kan onderscheiden èn kan blijven onderscheiden van andere Facebook-pagina’s.

 

107

Dit onderzoek houdt dan ook niet op als je je Facebook-aanwezigheid hebt ingericht; het blijft relevant gedurende de hele levensduur van je bedrijfspagina.

 

54 Dos – status

108

Als je tekst toevoegt aan een Facebook-bericht, houd deze tekst dan kort, maar niet te kort: probeer niet minder dan 100 tekens, maar ook niet meer dan 200 tekens te gebruiken. Hiermee zul je meer interactie genereren dan met een tekstbericht dat heel erg kort of lang is.

 

109

Vermeld daarnaast in ieder bericht dat je toevoegt aan je bedrijfspagina een duidelijke call-to-action. Vraag mensen bijvoorbeeld om een reactie, een vind-ik-leuk of om je bericht te delen.

 

110

Tot slot is het aan te raden om een link toe te voegen aan je tekstbericht, zodat de bezoeker vanuit vrijwel al je berichten door kan klikken naar een relevante pagina op een externe website.

 

55 Dos – status

111

Een goede manier om veel interactie te genereren is door vragen te stellen.

 

112

Houd er wel rekening mee dat, zoals een onderzoek van TrackSocial heeft aangetoond, in tegenstelling tot gewone tekstberichten, vragen weliswaar voor meer reacties maar tevens ook voor minder vind-ik-leuks zorgen.

 

 

 

113

Een goede stelregel is om bij een vraag 2 tot 4 antwoord-opties te bieden zodat mensen de vraag eenvoudiger kunnen beantwoorden.

 

56 Don’ts – status

114

Bij het delen van tekstberichten zijn er een tweetal dingen die je vooral niet moet doen. Ten eerste: als je een vraag stelt, doe dan iets met de antwoorden die je fans geven op de vraag! Laat ze geen vragen beantwoorden om simpelweg de EdgeRank van je pagina te verhogen maar om, op basis van de interactie, bijvoorbeeld een product aan te passen of een wijziging aan te brengen aan je website.

 

115

Ten tweede, en voortbouwende op het eerstgenoemde: behandel je fans niet als like- en share-vee. Behandel ze oprecht en met respect. Toon dat je hun interactie op prijs stelt!

 

116

Een Facebook-pagina die dagelijks voorbeelden toont van bedrijven die overduidelijk weinig kaas hebben gegeten van klant-interactie op Facebook is Corporate Bollocks, te vinden via facebook.com/corporatebollocks.

 

57 Dos – link

117

Als je besluit een link te delen in je Facebook-berichten is het belangrijk rekening te houden de thumbnail van de link. Deze wordt automatisch toegevoegd onder het door je getypte tekstbericht.

 

118

Het is overigens ook mogelijk deze thumbnail te verwijderen en het bericht dus als het ware als een normaal tekstbericht weer te geven.

 

119

Een tweede Do met betrekking tot links in Facebook-berichten is het verkorten van links door middel van bijvoorbeeld bit.ly of ow.ly.

 

120

Deze zogenaamde URL-verkorters zorgen ervoor dat links naar websites, hoe lang de URL dan ook, worden ingekort tot links van ongeveer 10  à 15 tekens. Het gevolg: de link neemt minder plaats in beslag in je tekstbericht en zorgt er daarmee voor dat de lezer van het bericht niet eenvoudig het overzicht in je tekstbericht verliest.

 

121

Een derde tip als je besluit een link te delen met je Facebook fans is om een afbeelding up te loaden en aan het tekstbericht bij deze afbeelding de door jou gekozen link toe te voegen.

122

Op deze manier gebruik je de aantrekkelijke visualisatie van de afbeelding op Facebook en de hoge gewichtsscore van de afbeelding om extra aandacht te genereren voor de gedeelde link.

 

123

Probeer daarnaast ook bijvoorbeeld eens om in de door je gedeelde afbeelding te verwijzen naar de link direct boven de afbeelding.

 

58 Dos – foto’s en video’s

124

Bij het delen van foto’s en video’s is het, misschien nog wel meer dan bij tekstberichten en links, enorm belangrijk dat je de persoonlijkheid van je bedrijf of organisatie toont en daarnaast creatief bent.

 

125

Het is belangrijk dat mensen, liefst in één oogopslag de unieke persoonlijkheid van je bedrijf of organisatie op waarde weten te schatten.

 

59 Dos – foto’s en video’s

126

Een belangrijke reden om veel foto’s en video’s te delen op je bedrijfspagina is, naast het feit dat ze een zware gewichtsscore krijgen toegedicht in het EdgeRank-algorithme, dat ze gemiddeld meer interactie ontvangen dan links en tekstberichten en dus het potentiële bereik van je berichten aanzienlijk kunnen vergroten.

 

60 Dos – foto’s en video’s

127

Als je besluit foto’s te gaan delen is het echter wel belangrijk rekening te houden met de dimensies van de foto’s zoals ze worden weergegeven op je bedrijfspagina en in het nieuwsoverzicht van je fans (en hun vrienden)

 

128

Ten eerste worden normale foto’s (en overigens ook video’s) op je bedrijfspagina weergegeven in 403 x 403 pixels en foto’s in hoogtepunten en mijlpalen weergegeven in 843 x 403 pixels.

 

129

Het is dus aan te raden bij het uploaden van nieuwe foto’s op je bedrijfspagina rekening te houden met deze dimensies.

 

61 Dos – foto’s en video’s

130

Als men echter kijkt naar foto’s zoals die worden weergegeven in het nieuwsoverzicht gelden daar ietwat andere regels: vierkante foto’s worden weergegeven in 320 x 320 pixels, foto’s in portret-formaat in 320 x 398 pixels en foto’s in landschap-formaat in 398 x 320 pixels.

 

131

Om het visuele onroerend goed op het nieuwsoverzicht dus maximaal te benutten is het aan te raden om afbeelding op de bedrijfspagina up te loaden in een beeldverhouding van 199 bij 160 of 160 bij 199. Op de bedrijfspagina zul je, indien je afbeeldingen in deze beeldverhoudingen uploadt echter wel genoegen moeten nemen met het feit dat een gedeelte van de afbeelding niet zichtbaar is.

 

62 Dos – content

132

Ondanks het feit dat foto’s en video’s vaak beter getoond worden in nieuwsoverzichten en meer interactie genereren dan andere types berichten is het zeer belangrijk om de inhoud die je deelt te variëren.

 

133

Daarnaast blijft het echter wel raadzaam om zoveel mogelijk visuele content te delen, dit spreekt meer aan en, zoals het spreekwoord luidt: een foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

 

63 Dos – content

134

Welke content werkt nu eigenlijk het beste? Wat intrigeert en motiveert mensen nu op Facebook?

 

Ten eerste werkt een referentie naar een plaats of land goed, uiteraard vooral wanneer veel fans van je bedrijf zich in deze plaats of dit land bevinden. Op deze wijze creëer je het gevoel dat je bedrijf dicht bij haar fans staat.

 

Ook het verwerken van interessante feiten over bijvoorbeeld je branche, je bedrijf, je producten of je fans wekt over het algemeen veel reacties op.

 

64 Dos – content

135

Een andere vorm van content die goed werkt is uitleg over een nieuwsfeit, zoals bijvoorbeeld een bericht waarin je de relevantie van een nieuwsfeit voor je doelgroep uitlegt of een bepaalde ontwikkeling in je branche plaatst in de context van de problemen waar je klanten vaak mee zitten.

 

136

Het delen van actualiteiten door simpelweg verhalen van ander door te sturen werkt ook goed. Hiermee toon je je deskundigheid en laat je tegelijkertijd zien dat je bijvoorbeeld niet bang berichten van je branchegenoten, opinieleiders en concurrenten te delen. Uiteraard is het hierbij niet de bedoeling dat je simpelweg fungeert als een doorgeefluik of uitsluitend je concurrenten aanprijst.

 

 

137

Wat verder heel erg goed werkt is humor. Humor is naar mijn mening een van de meest onderbelichte mogelijkheden in Facebook-berichten. Bedrijven en organisaties zijn, vaak uit angst voor verkeerde interpretaties, bang om humor te delen en doen daarom vaak simpelweg niet. Als je humor echter goed weet in te zetten heeft het de kracht om een hoop interactie te genereren op je bedrijfspagina en daarmee een enorme boost te zijn voor je online persoonlijkheid. Maar, zoals bij alle andere berichten, moet ook humor aansluiten bij de identiteit van je bedrijf.

 

65 Dos – content

138

Schoonheid in de vorm van esthetisch aantrekkelijke foto’s en video’s is ook een motiverende factor voor een bezoeker om content te delen. Uiteraard dient de content wel gerelateerd te zijn aan de interesses van de doelgroep.

 

139

Controversiële onderwerpen lenen zich ook altijd tot goede, interessante content. Oorlogen, rampen en politieke kwesties bijvoorbeeld. Let daar wel bij op, omdat je met onderwerpen als deze snel iemand op de tenen trapt en zelfs bezoekers of fans kunt wegjagen.

 

140

Gedeelde onderwerpen zoals Sinterklaas, Kerst, of Bevrijdingsdag zijn daarnaast ook uitgelezen mogelijkheden om extra interactie te genereren.

 

66 Dos – content

141

Een andere type content dat vaak voor veel positieve interactie zorgt is een realistisch kijkje in de keuken van je bedrijf. Toon bijvoorbeeld het productie- of distributie-proces van je producten maar laat bijvoorbeeld ook zien uit welke personen je bedrijf bestaat of hoe je bedrijfspand er uitziet.

 

142

Indien je een product verkoopt waarvan de werking of functie niet in één oogopslag duidelijk is (bijvoorbeeld in het geval van een app of een service) is het slim om visualisaties van je producten of bepaalde product-attributen te delen. Op deze manier wordt het product tastbaarder en zullen fans sneller de interactie met je aangaan.

 

143

Heb je een paar trouwe fans? Of fans die je product op een originele manier gebruiken? Toon je appreciatie voor hen dan op je bedrijfspagina. Nodig ze bijvoorbeeld uit voor een foto- of video-shoot of vraag ze zelf een foto door te sturen en toon ze vervolgens, met hun toestemming uiteraard, in een bericht op je pagina of zelfs op de omslagfoto van je bedrijfspagina.

 

67 Don’ts – content

144

Welke inhoud je ook deelt op je bedrijfspagina, houdt rekening met copyright-wetgeving. Zonder toestemming is het niet toegestaan om ge-copyright afbeeldingen van derden op je bedrijfspagina te plaatsen.

Dit probleem is uiteraard eenvoudig te omzeilen door royalty free content of eigen content te gebruiken.

 

68 Don’ts – acties & promoties

145

Indien je van plan bent acties en promoties te gaan doen op je bedrijfspagina is het essentieel dat je de regels van Facebook in acht neemt.

 

146

Zo mag je geen gebruik maken van de functionaliteiten van Facebook voor registratie, deelname, stemmen of de communicatie betreffende een actie. Je mag dus zowel in de afbeeldingen die je deelt op je bedrijfspagina als in de berichten die je plaatst op je bedrijfspagina, niet het woordje ‘share’ of ‘like’ noemen in relatie tot een actie of promotie.

Op geen enkele manier mag er de mogelijkheid bestaan dat iemand denkt dat je actie verbonden is aan Facebook of één van haar functionaliteiten.

 

147

Wat mag dan wel?

Je mag de actie noemen in een Facebook-applicatie die mensen kunnen benaderen vanuit je Facebook-bedrijfspagina of op een externe website, zoals een landingspagina op een je website of een ander social-media platform.

 

148

Je dient daarnaast ook een complete ontheffing van Facebook in te voeren, hetgeen er hoofdzakelijk op neerkomt dat je in je actie aangeeft dat Facebook op geen enkele wijze gerelateerd is aan de actie.

 

(voorbeeld)

 

149

Voor meer informatie over de richtlijnen over het delen van promoties en acties op je bedrijfspagina, kun je gaan naar: www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

 

69 Dos – fusion marketing

150

Een optimale aanwezigheid op Facebook houdt niet op bij de grenzen van facebook.com of haar mobiele applicaties. Je moet ervoor zorgen dat al je marketing-kanalen, online èn offline, op elkaar aansluiten.

 

151

Waarom? Om ervoor te zorgen dat je een web creëert van kanalen waarin bezoekers zo doelgericht en snel mogelijk naar een punt geleid worden dat aansluit bij hun behoeften en jouw bedrijfsdoelen, of dit nu het invullen is van een contactformulier of het aankopen van een product in je webshop.

 

152

Concreet houdt dit in dat mensen op bijvoorbeeld je bedrijfspand en bedrijfswagens, in je e-mailhandtekeningen, op je business cards, website èn social media-platformen duidelijk en concreet kunnen zien via welke wegen ze je bedrijf kunnen benaderen en waar ze informatie kunnen vinden.

 

153

Een veelgebruikte manier om dit web vorm te geven is social link building.

 

154

Social linkbuilding refereert naar bijvoorbeeld het delen van een bericht op je Twitter-account, waarin je aangeeft dat er een exclusief bericht of een exclusieve actie wordt aangeboden op Facebook, of bijvoorbeeld naar het delen van een video op YouTube waarbij je in de video zelf en in de beschrijving van de video mensen door verwijst naar je LinkedIn account.

Welke combinatie je ook kiest, zorg ervoor dat het de gebruiksvriendelijkheid van je online kanalen voor de bezoeker ten goede komt.

 

70 Dos – timing

155

Timing is essentieel op Facebook. Als je een bericht post, doe dit dan op de dagen en tijdstippen dat jouw doelgroep ook actief is.

 

De meningen zijn echter verdeeld over wat nu over het algemeen de beste tijden zijn om berichten te plaatsen.

 

156

Zo geeft Social Times aan dat de piekperiode plaats vindt tussen 1 en 4 uur ’s middags op werkdagen en dat de minste activiteit plaatsvindt tussen 8 uur ’s avonds en 8 uur ’s morgens.

 

157

Track Social daarentegen geeft aan dat er tussen 6 en 8 uur ’s avonds en tijdens de weekenden 10% meer respons is dan gewoonlijk en dat er na werktijd 20% meer respons is dan tijdens werktijd.

 

 

71 Dos – timing

158

Wat de externe bronnen ook zeggen, je timing is uiteindelijk afhankelijk van je doelgroep. Je moet delen waar je doelgroep behoeft aan heeft op de momenten dat zij er behoefte aan heeft. Kwaliteit is hierbij belangrijker dan kwantiteit.

 

 

159

Als je dan toch een indicatie wil hebben van wat nu een acceptabel aantal posts per dag is, dan kun je twee maal per dag aanhouden als stelregel; dit wordt alom gezien als de zogenaamde sweet spot.

 

72 Dos – timing

160

De exacte timing van je berichten is echter vrijwel volledig afhankelijk van je doelgroep. Zo is er bijvoorbeeld een duidelijk verschil tussen het dagritme van de gemiddelde student en iemand die een full-time 9 tot 5 baan. Daarnaast moet je rekening met de tijdzone en het land waarin je doelgroep zich bevindt, de leeftijd en familierol van je doelgroep, maar ook de interesses & hobby’s van je doelgroep.

 

161

Zo zul je bijvoorbeeld niet veel reacties krijgen op zondagochtend als een groot deel van je doelgroep op dat moment aan het voetballen is.

 

162

Kijk, voor indicaties van de momenten waarop jouw doelgroep het meest actief is op Facebook ook eens naar de bedrijfspagina’s van je concurrenten, je opinieleiders en je branchegenoten. Als hier een duidelijke lijn in zit, vooral bij grotere organisaties, duidt de timing van hun berichten namelijk vaak op een strategische beslissing.

 

163

Vergeet daarnaast uiteraard ook niet je eigen intuïtie.

 

Op basis van de informatie die je hebt verzameld over je doelgroep kun je vervolgens berichten gaan delen of plannen.

 

164

Voor het plannen van berichten op Facebook zou ik je graag willen terugverwijzen naar de slide content delen – updates plannen van deze tutorial.

 

73 Dos – exclusiviteit

 

165

Een belangrijke voorwaarde voor je Facebook bedrijfspagina is dat tenminste deels exclusief is.

 

Denk hierbij aan exclusieve acties of kortingen voor je Facebook fans, exclusieve berichten, foto’s of video’s en een exclusieve benadering door middel van de eerder besproken targeted updates.

 

 

 

166

Een manier om extra exclusiviteit uit te stralen en je bedrijfspagina op Facebook nog persoonlijker te maken is door je grootste fans, degenen die bijvoorbeeld het meeste posten, de meeste likes achterlaten, en het meeste je berichten delen te belonen.

 

167

Je kunt dit doen door ze bijvoorbeeld een korting  of een gratis product aan te bieden, door, met hun toestemming uiteraard een bericht over ze te overschrijven of een afbeelding van hen te verwerken in je omslagfoto.

Voor welke vorm je ook kiest, zorg ervoor dat je laat zien dat je je fans oprecht waardeert.

 

74 Facebook strategie op 1 slide

168

Hierbij de voornaamste elementen van deze tutorial nog even kort samengevat op 1 slide.

 

Ten eerste geldt: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Je moet ervoor zorgen dat ieder bericht dat je plaatst op het juiste moment geplaatst wordt en de juiste inhoud heeft, zodat je doelgroep optimaal van content wordt voorzien.

 

169

Ten tweede: denk dus bij het plaatsen van content vanuit je doelgroep. Heeft mijn doelgroep op dit moment behoefte aan dit specifieke bericht?

 

170

Wees daarnaast oprecht en persoonlijk. Wees oprecht in het soort berichten dat je deelt maar wees ook persoonlijk in de manier waarop je contact maakt met je fans. Het is belangrijk dat je je fans hierbij een handvat geeft om jouw bedrijf te benaderen en van dichterbij te bekijken en dat je ervoor zorgt dat wat je deelt een goede, oprechte weerspiegeling is van jouw bedrijf.

 

171

Ten vierde: Zorg ervoor dat er een duidelijk doel zit achter iedere bericht dat je plaatst op je bedrijfspagina en dat dat doel op een duidelijke, uitnodigende manier verwerkt wordt in het bericht.

 

172

Als laatste: denk verder. Hou je concurrenten, opinieleiders en branchegenoten en blijf hen voor. Zoek interessante, onorthodoxe maar nog steeds relevante content. Geef je fans een stukje van je visie mee, en weet hoe je de functionaliteiten van Facebook optimaal in kunt inzetten en in kunt blijven zetten voor je bedrijf of organisatie.

 

Om de mogelijkheden van Facebook verder te verkennen verwijs ik je graag door naar de andere tutorials binnen deze module.

 

[/private]


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland