adwords-advertentiebeleid-en-merkrecht
Google AdWords – Advertentiebeleid en merkrecht

Google AdWords – Advertentiebeleid en merkrecht

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Advertentiebeleid & merkrecht

Titel: Google AdWords – Advertentiebeleid en merkrecht

** Over merkrecht worden jaarlijks heel veel rechtszaken gevoerd. Zeker binnen AdWords. Het is dan ook belangrijk om hier streng op toe te zien en alle risico’s uit te sluiten.

Titel: Advertentieregels

Een pluspunt aan AdWords is dat u een melding krijgt wanneer u een regel overtreedt. Dan kunt u aanpassingen maken. Dit is ook wel nodig want er zijn een heleboel kleine regeltjes waaraan u moet gehoorzamen. Bijvoorbeeld in het gebruik van hoofdletters en speciale tekens. En in het domein en adres dat u gebruikt. Wilt u alle regeltjes weten? Kijk dan bij de AdWords policy van het support team van Google.

Titel: Advertentieregels – domeinnaam

De meest onduidelijke regel van allemaal gaat over de domeinnaam. Zorg er in elk geval voor dat het hoofddomein van de zichtbare url overeen komt met de bestemmingspagina. Ga niet pagina X promoten terwijl u de bezoeker naar pagina Y leidt. Ook al behoren die twee pagina’s aan hetzelfde bedrijf, bijvoorbeeld de hoofdwebsite en de facebookpagina, dan nog mag u dit niet doen.
Houd ook in gedachten dat pagina’s met een url langer dan 35 tekens niet in AdWords kunnen adverteren. Hier moet u al op letten wanneer u een domeinnaam koopt.

Titel: AdWords en merkrecht

Merkrecht is een erg complex gebied. Het wordt er niet makkelijker op doordat het per land kan verschillen en door de jaren heen kan veranderen. Wanneer bedrijven internationaal opereren is het bijna onmogelijk om zeker te weten waar u aan toe bent.

Titel: Merkenrecht Nederland

Hier is het zo dat een merk niet automatisch beschermd wordt binnen AdWords. U kunt een merknaam ongestraft gebruiken als zoekwoord en in een advertentietekst.
Merken kunnen wel bescherming van hun handelsmerk aanvragen bij Google. Is dit verzoek gehonoreerd? Dan mag men het nog steeds als zoekwoord gebruiken. Maar men mag het niet meer in de advertentie zelf verwerken.
De eigenaar van dat handelsmerk kan naar wens sommige accounts uitsluiten van dit verbod, bijvoorbeeld erkende dealers van het merk.

Titel: Merkrecht Nederland – schema

In het schema op deze sheet staat nog eens in een notendop weergegeven wat ik net heb uitgelegd. Als merkeigenaar heeft u standaard geen bescherming. U kunt deze wel aanvragen. Dan krijgt u bescherming op het gebruik ervan in advertenties maar niet als zoekwoord. Voor een adverteerder die uw merk wil gebruiken geldt: wordt het merk door Google beschermd? Ja? Dan mag hij dit merk niet in de advertentie gebruiken, maar wel als zoekwoord. Nee? Dan mag hij zowel in advertenties als in zoekwoorden gebruik maken van deze merknaam.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland