google_adwords_campagne_optimaliseren
Google AdWords – Campagne optimaliseren

Google AdWords – Campagne optimaliseren

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Optimaliseer campagnes

Titel: campagne optimaliseren

**Veel bedrijven vergeten hun campagne te optimaliseren. Dit is de meest gemaakte fout.

**Zeker in de eerste weken is dit nodig. Daarna moet je rekenen op half uurtje per maand. Dit indien je budget onder de 500 euro per maand is.

**Bij een hoger budget is vaker optimaliseren rendabel.

Titel: Waarom moet ik optimaliseren?

Google Adwords is een biedsysteem. Je bent dus afhankelijk van je concurrenten. Er kunnen nieuwe komen of ze vertrekken. In dat laatste geval kun je misschien goedkoper inkopen. Een ander aspect is de kwaliteitscore. Deze kan zakken. Dan moet je wat doen. Advertenties vragen ook onderhoudt. Tenslotte kan het zoekgedrag veranderen. Mensen kunnen met andere  zoekwoorden zoeken.

Het doel van het optimaliseren is te komen tot een maximale winst. In marketing termen een maximale ROI – Return of Investment

Titel: Optimaliseren van je bod bij conversie

Zoekwoorden hebben altijd een afwijkend bod. Je concurrenten bieden immers anders per zoekwoord. Ook je positie en het percentage mensen dat klikt op je advertentie verschilt per zoekwoord. Een advertentie waarin alle bedragen gelijk is dus niet onderhouden.

Indien mogelijk heb je conversie ingesteld. Je ziet dan welke zoekwoorden tot veel conversie hebben geleidt.
Zorg dat je een vrij lange periode inschakelt. Bijvoorbeeld een maand.

Er zijn veel factoren waarop je kunt sturen. De twee voornaamste zijn de conversieprijs en de positie. Zoekwoorden met een lage conversieprijs zijn geweldig. Hiervan willen we meer kliks. Dat kan alleen indien Google nog meer bezoekers kan leveren voor dat zoekwoord. En dat kan alleen indien de gemiddelde positie lager is dan 2. Door het bod te verhogen krijgen we meer kliks. De prijs stijgt ook. Dus moeten we dit niet te gek doen. Indien u een conversieprijs heeft ingesteld kunt u de winst bereken. Uw winst is de totale conversiewaarde minus de totale kosten. Het zoekwoord met een hoge conversiewaarde gedeeld door de kosten is het beste.

Titel: Optimaliseren bod zonder conversie

Soms is het niet mogelijk om een conversie in te stellen. U bent een kapper en wilt dat men het telefoonnummer belt op uw website. Dit is alleen te meten met een speciaal telefoonnummer. Dit kost extra geld. In dit geval wilt u zo veel mogelijk bezoekers voor zo min mogelijk geld. In feite zijn alle zoekwoorden gelijk waardig.

De kosten per klik zijn belangrijk. Hoe lager hoe beter. Ook hiervoor geld dat u meer bezoekers kunt krijgen door het bod te verhogen. Dit doet u alleen op de goedkoopste zoekwoorden waar nog ruimte is. U staat dus niet bijna altijd bovenaan. Op dezelfde manier verlaagt u het bod op de duurste zoekwoorden. Resultaat: meer bezoekers voor minder geld.

Titel: Optimaliseer bod – automatiseer

Het is meestal beter het bod handmatig in te voeren. Als u echter geen tijd heeft, kunt u dit ook aan Google overlaten. Hetzelfde geldt voor het geval u weinig kennis heeft van biedstrategieën.

Titel: Optimaliseer op basis van dagbudget

Eigenlijk moet je optimaliseren op winst. Toch hebben de meeste ondernemers een dagbudget ingesteld. In dit geval kan het dagbudget reden zijn voor optimalisatie. Vooral indien het dagbudget steeds gehaald wordt. U kunt dan altijd beter inkopen!!

Laten we eerst kijken naar de situatie waarop uw dagbudget niet gehaald wordt. U hoeft nu niet te doen. Tenzij u perse wilt dat het budget op gaat. In dat geval zoeken we zoekwoorden met hoge kwaliteitscore.  Indien de conversie of klikprijs laag is verhogen we het bod. Natuurlijk niet indien we al bijna altijd bovenaan staan.

Titel: Optimaliseer je campagne. Situatie: mijn dagbudget wordt steeds gehaald.

Google zal je adviseren om je dagbudget te verhogen. Dit is interessant indien je veel winst maakt en je wilt proberen nog meer winst te maken.
Stel je wilt niet je dagbudget verhogen. Je kunt nu altijd geld verdienen door de duurdere zoekwoorden in bod te verlagen.

Titel: Optimaliseer met instellingen

Een andere manier om beter met uw dagbudget om te gaan is te zoeken naar de periodes dat u het meeste geld verdiend. Dit is meestal lastig in te schatten. Zet een week alleen de ochtend aan. De week daarop de middag. Daarna alleen de avonden.  Zo zal ook de prijs in de weekenden anders liggen. Misschien moet u dan wel niet adverteren, of juist wel?

Titel: Optimaliseer met meerdere instellingen

Bij het aanmaken van uw campagne heeft u veel keuzes moeten maken. Zijn dit wel de juiste geweest? Het wordt nu tijd om te testen. Bestuur het profiel van uw klanten. Blijkt dat bijvoorbeeld 70% of meer vrouw is, schakel dan de mannen uit. Zijn uw klanten boven de 50? Schakel dan iedereen eens onder 45 jaar uit voor een week.  U kunt iedere week maar  een instelling uittesten. Anders weet u nog niets.
Loop eens door het lijstje van uw klanten en houdt deze tegen de instellingen. Komen na verhouden veel klanten uit het noorden zou u daar eens apart moeten adverteren.

Overweeg aparte campagnes indien u het vermoeden heeft dat dit speciale groepen zijn. U kunt dan voor deze groepen een ander bod doen. Eventueel kunt u uw advertenties voor doelgroepen aanpassen. Dit kan tot veel hogere conversie leiden. Nadeel is dat uw steeds meer tijd kwijt bent voor onderhoud.

Titel: Optimaliseren op basis van Kwaliteitscore

U weet dat u goedkoop inkoopt indien u een hoge kwaliteitsscore heeft. Zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore zullen u waarschijnlijk weinig verkeer opleveren. In ieder geval weinig goedkoop verkeer.
Wat moet u doen? Alle zoekwoorden met kwaliteit 1 en 2 moeten er uit. Deze moet u verwijderen. Anders gaat de kwaliteitsscore van uw campagne er aan.  En uiteindelijk van heel uw als account. Zie het als rotte appels in de maand.

Kwaliteitscore tussen 3 en 6 kunt u trachten te verbeteren door ze van breed op  exact  of woordgroep te zetten. Lukt dat niet? Kijk dan of er views en kliks zijn geweest. Ja? Niet doen. Nee? Pauzeren. Kijk ook goed wat de reden is waarom de kwaliteitsscore zo laag is. Deze oplossen is natuurlijk het allerbeste!

Titel: Heel slechte kwaliteitscore?

Het verhaal  van de kwaliteitssore is nog niet voorbij. Stel dat een heel essentieel zoekwoord een kwaliteitsscore van 1 heeft. Bijvoorbeeld het woord “hypotheek” als u hypotheken verkoopt.
Indien er voldoende andere goede zoekwoorden zijn kunt u het beste een speciale pagina bouwen voor dit zoekwoord. Dit noemen we een landingspagina. Deze pagina is meestal voor 1 zoekwoord geoptimaliseerd. Het woord komt voor in de titel, omschrijving in de koptekst en in plaatjes.
U maakt nu een nieuwe campagne aan voor dit belangrijke zoekwoord met deze specifieke landingspagina. Uiteraard verwijdert u het zoekwoord uit de andere campagne. Een zoekwoord mag immers niet in twee campagnes staan.

Indien  bijna alle zoekwoorden slecht zijn kunt u beter helemaal opnieuw beginnen. Maar dan ook helemaal. U kopieert uw website naar een ander domein. U begint met een heel nieuw account! Immers de historie van uw account speelt een rol. En deze is slecht. U vraagt eventueel uw tegoed terug op uw huidig account. Uiteraard past u de teksten op de nieuwe site aan en probeert u betere advertenties te maken. Leer van uw fouten!

Titel: Optimaliseren van zoekwoorden.

Gedurende het beheer van de campagne kunt u zoekwoorden verwijderen en toevoegen. U verwijdert ze indien ze verliesgevend blijken te zijn. Maar hoe komen we aan nieuwe zoekwoorden?

Het makkelijkste is het zoekwoord kopiëren. Voeg het ook toe als “exact” of “woordgroep” zoekwoord. Bekijk de video over zoekwoorden voor meer uitleg. Het hulpprogramma zoekwoorden en  het tabblad mogelijkheden  kunnen ook op ideeën brengen. Google Analytics vertelt u welke zoekwoorden via de natuurlijke ranking naar u komen. Het webmaster hulpprogramma geeft daarop ook nog een aan wat uw ranking is. Indien deze laag is kunt u overwegen in te kopen met Adwords .

Titel: Optimaliseren van negatieve zoekwoorden.

Indien u via parameters het exacte zoekwoord binnen krijgt kunt u hiervan leren. Voorbeeld. De consument vindt u op “goedkoop lenen bij particulier”. U ziet dit in de aanvraag en u biedt op “goedkoop lenen”. U voegt nu het woord “particulier” toe aan uw lijst van negatieve zoekwoorden.

Bekijk ook eens de suggesties van Google. Hieruit kunt u waarschijnlijk een lange lijst van negatieve zoekwoorden halen.

Titel: Optimaliseren van advertenties

Zorg dat u minimaal 2 advertenties heeft lopen. Liefst 4 of 5.
De duurste advertenties moeten worden stopgezet of verbeterd. Bekijk de conversieprijs. Of bekijk de kostprijs per klik indien u geen conversie heeft. Ook helpt het om af en toe de advertenties van uw concurrenten die bovenaan staan te kopiëren en toe te voegen. Uiteraard alleen indien deze inhoudelijk correct zijn.

Titel: Optimaliseer advertenties – percentage weergave

Het is heel belangrijk om een advertentie te hebben met een hoge klikratio. Dit bereik u door steeds de beste te kopiëren en een beetje aan te passen.
Uw advertenties hebben dus een beperkte levensduur. Reserveer tijd om steeds nieuwe te maken.

** Conclusie: door het optimaliseren van een campagne kunt u veel geld verdienen. Het is vrij normaal dat u de eerste maand geld verliest met Google Adwords. Na het optimaliseren weet u pas of u geld verdiend en hoeveel. Een goed geoptimaliseerde campagne kan 10 x zo goed lopen dan een slechte.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland