google_adwords_concurrent_bespioneren
Google AdWords – Concurrent bespioneren

Google AdWords – Concurrent bespioneren

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Concurrent bespioneren

Titel: Concurrent bespioneren

**Er zijn softwareprogramma’s die beweren te weten wat je concurrenten bieden. Ze werken redelijk tot goed. Niet perfect. Voorbeeld is AdSpy. Helaas zijn ze niet gratis. We gaan hier een gratis methode bespreken.

Titel: Hoe kan dat?

Het idee achter het spioneren is dat Google niet weet wie de eigenaar is. Google gaat ervan uit dat degene die adverteert ook de eigenaar is. Meestal is dat ook zo. Google kan en wil dat niet controleren. Veel bedrijven besteden hun AdWords uit. De eigenaar van het account is dus een ander dan eigenaar van de site. Hetzelfde geldt voor de betaling. Vaak betaalt een adviesbureau AdWords. Deze rekent dan dit bedrag plus kosten door aan de klant. Kortom: stel u bent nu even de eigenaar van alle sites van uw concurrenten.

Titel: We gaan spioneren

Stap 1. Maak een nieuw account aan. Het kan ook met uw bestaande account. Maar indien u straks uw concurrent zou willen pesten dan MOET dit met een apart account.

Stap 2. Bepaal uw voornaamste zoekwoord.
Stap 3. Google en kopieer EXACT de advertentieteksten van uw concurrenten. Dus ook de pagina waarop u komt indien u klikt.
Stap 4. Maak in uw nieuw account per concurrent een campagne aan. Geef deze de naam van uw concurrent. Geef de advertentiegroep de naam van uw zoekwoord en kopieer de advertentietekst. Opnieuw precies zoals deze van de concurrent. Kom nu niet in de verleiding om andere zoekwoorden toe te voegen. Dat mag u later.

Google weet niet beter dan dat u de eigenaar bent. Uw gegevens, uw historie zitten in de database. Deze gaan we nu opvragen.
We geven voor de zekerheid hetzelfde dagbudget op. Zeg 100 euro. We laten Google het bod bepalen. Hiermee krijgen we meteen een indicatie wat Google goed vindt.

Resultaten
We gaan bij de kolommen opvragen: de kwaliteitsscore, bod eerste pagina en bod bovenaan de pagina. Vergelijk deze met die van u in uw eigen campagne. U weet nu of u meer of minder moet betalen dan uw concurrent. Via de kwaliteitsscore kunnen we zien hoe goed de advertentie is en hoe goed de landingspagina is. Vergelijk dit opnieuw met die van u. U weet nu wat u moet doen om uw concurrent te verslaan. Ligt het aan het bod, de landingspagina of de advertentie?
Dit kunt u voor al uw concurrenten doen. Hierna kunt u eventueel zoekwoorden en advertenties toevoegen. Alles weer 1 op 1 gekopieerd.

We zien al meteen een paar verschillen. De automatische prijs is anders van de verschillende aanbieders. Deze varieert van 1,40 tot 5,35. Een factor 3 dus.

Titel: Resultaat na invoeren en 10 euro budget

We moeten nu wel de campagne even aanzetten. Zeg voor 10 euro. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een Google AdWords voucher.
Nu is het verschil in de automatische biedprijs al opgelopen van 1,40 tot 7,27. Een factor 5 dus.
De kwaliteitsscore varieert niet zo veel.

/film

We kijken nu ook even naar de kwaliteitsscores per bedrijf in detail. We zien dat ze allemaal heel goede bestemmingspagina’s hebben – hoger dan gemiddeld. Dit komt doordat dit een zeer concurrerend zoekwoord is en we de topadvertenties gepakt hebben. Het bod eerste pagina van Independer is 4 cent. Waarschijnlijk moeten we nog even wachten. Google moet dat nog updaten. De rest lijkt waarschijnlijker en varieert een factor 2. Het grote verschil tussen deze partijen zit hem in de verwachte klikadvertentie. Of te wel de advertenties.
Laten we daarnaar gaan kijken.

// volg met de film

Bij de advertenties zien we grote verschillen. Independer is de winnaar. Rabobank is een goede tweede en ING laatste. Dus welke advertentie zouden we gaan kopiëren?

Titel: Resultaat na invoeren

Conclusie. U moet de resultaten goed analyseren. Wie heeft de beste bestemmingspagina of de beste advertentie? In dit geval zijn het vooral de advertenties die het verschil maken. Bekijk het eens voor uw markt.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland