google_adwords_gouden_tips
Google AdWords – Gouden tips

Google AdWords – Gouden tips

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Gouden tips

Titel: Gouden tips

** We bespreken hier nog een aantal tips die niet elders besproken zijn

Titel: Gouden tips

Het is soms belangrijk om zogenaamde landingspagina’s te maken. Hierover later meer.
Het is van groot belang uw doelgroep goed te kennen. Indien u adverteert op een doelgroep die niet veel klikt, kost u dat uiteindelijk uw kwaliteitsscore. Immers het klikpercentage bepaalt voor een groot deel de kwaliteitsscore. Het gevolg is dat u voor uw goede doelgroep teveel betaalt.
Uw advertenties niet onderhouden is een zeer grote fout. Een keer per maand moet u de slechtste advertentie aanpassen. Kopieer de beste met een kleine aanpassing. Controleer ook regelmatig je concurrenten. Beter een goed gestolen advertentie dan een slechte zelfgemaakte.
Het is zelden raadzaam om altijd op nummer 1 of 2 te willen staan. U betaalt dan de hoofdprijs.  Echter soms kan het juist wel verstandig zijn. Probeer het eens. Zet uzelf voor 1 of 2 uur op nummer 1. Dit kunt u instellen. En kijk voor een gelijk dagbudget wat het meeste oplevert.
Gebruik de koppeling met Google Analytics. Hierdoor krijgt u gratis meer informatie.
Bestudeer goed uw regio. Bij twijfel maakt u meerdere campagnes bestaande uit verschillende regio’s. Een Nederlandse webshop kan misschien ook goed verkopen in België. Daar liggen de klikprijzen beduidend lager.
Zorg dat u steeds meer negatieve zoekwoorden krijgt. Leer van aanvragen die niets opleveren. Voeg deze als negatief zoekwoord toe.
Waarschijnlijk hebt u uw websitebouwer nodig om met parameters te werken. Alle informatie van Google zoals het exacte zoekwoord, de advertentie, de positie van de advertentie en dergelijken kunt u doorgeven. U kunt ook het zoekwoord laten zien op uw pagina. Zelfs in een flash plaatje. Bijvoorbeeld een reclamebord waar dynamisch het door de consument ingevoerde zoekwoord getoond wordt. Of als kopregel: “U bent op zoek naar {Keyword}”

Titel: Landingspagina’s

Landingspagina’s komen veel voor. Zo’n 30 tot 40 % van de adverteerders gebruiken deze. Vooral de professionals. Dit is een pagina die meestal voor een of twee dure zoekwoorden gemaakt wordt. Twee doelen. Ten eerste de kans op verkoop verhogen. De pagina bevat vaak een actie. De pagina bevat zo min mogelijk knoppen. Deze leiden de bezoeker alleen maar af. De bezoeker moet maar een ding doen. Dit doel, de call to action, herhaalt u meerdere malen op de pagina. Dit werkt! Ten tweede. Door het zoekwoord in de titel, omschrijving, kopregel op te nemen en een foto te plaatsen met het zoekwoord erin vergroot u de kans dat AdWords deze als relevant ziet. U verhoogt de kwaliteitsscore.

Titel: Nadelen landingspagina’s

Google is niet gek op landingspagina’s. De reden is dat ze veel gebruikt worden. Vaak door mensen die affiliate producten verkopen. Dit zijn producten van een ander. Dit is nu niet meer toegestaan.  Zo mag u geen boeken van Amazon promoten met uw Amazon link op de pagina. De reden dat Google nog steeds niet gek is op landingspagina’s komt doordat deze vaak weinig tekst bevatten. Dat klopt. Dat is precies de bedoeling. Nu kunnen we dat oplossen door elders wel veel content te plaatsen. Dit mag gekopieerde content zijn. In ieder geval mag dat van Google AdWords. Mits deze content niet elders op een gepromote advertentie voorkomt. Oftewel: kopieer een top site die goed scoort in Google maar niet adverteert. Dit kunt u handmatig doen: kopieer steeds van een andere site een pagina. U kunt ook met een kopieertool dit doen. Zoals webcopier. U zet uw landingspagina daar bovenop. De bezoeker ziet dus NIETS van de gekopieerde website. Google wel.

Titel: Voorbeelden landingspagina’s
Titel: En van dezelfde eigenaar

Hier twee voorbeelden van landingspagina’s van dezelfde eigenaar. Direct-geld-lenen.nl en kredietvergelijk.nl. In dit geval met het doel om meerdere posities te krijgen en alleen kwaliteits-zoekwoorden over te houden.

Titel: Gouden tips meerdere sites en accounts

Dit is een strategie die eigenlijk tegen de regels van Google is. Maar deze werkt wel.
Met 1 website kunt u maximaal 1x op de eerste pagina komen. Indien u twee websites heeft en deze in 1 account zet komt u ook maximaal een keer in de top voor. Google kiest welke site hij promoot. Google promoot nooit beide sites. Wilt u dat toch? Dan maakt u voor iedere site een apart account aan.
Een tweede voordeel is dat dat u later campagnes kunt verkleinen. U zet de zoekwoorden met de laagste kwaliteitsscore uit. Hierdoor betaalt u minder. U kunt als tweede site ook uw facebookpagina promoten. Of uw YouTube films. Of uw Slideshare presentaties.

Titel: Gouden tips meerdere sites en accounts 2

Stel: u wilt niet uw social media sites promoten. U promoot liever een echte site. Hoe komt u snel aan een andere site? Uw site kopiëren helpt niet. AdWords ziet dat vrij snel en u hebt een ban te pakken. De site moet uniek zijn. Althans binnen AdWords. U kunt een landingspagina laten maken. Dit is een mini site gericht op sales. Nadeel is dat AdWords niet zo van alleen maar landingspagina’s houdt. Deze op een bestaande site zetten is prima. Een alternatief is dat u een top site uit de Google Ranking kopieert. Bijvoorbeeld met een kopieerprogramma als webcopier. Vervolgens plaatst u de landingspagina daar bovenop. Uw bezoeker ziet de landingspagina en niet de gekopieerde pagina. Google ziet beide en denkt dat u een heel goede site heeft.
Let op! Bovenstaande strategie is niet toegestaan. Het gebruik hiervan is geheel voor eigen risico. Het promoten van uw social media sites via AdWords is natuurlijk wel toegestaan.

Titel: Gouden tip: schakel Google + in

U krijgt geen goedkopere advertenties indien mensen u plussen. Maar het zou mij niet verbazen als dit wel gaat gebeuren. Mogelijk zal Google dit in de toekomst toevoegen aan de kwaliteitsscore. Waarom dan nu al deze tip? Vooral omdat u daardoor gratis een extra regel krijgt. Dus meer opvalt. Dus meer kliks. Dus hoge kwaliteitsscore. Dus goedkoper shoppen.
U moet ze bij de instellingen aan laten staan. Vervolgens moet u uw google + zakelijke pagina aanmaken en deze koppelen aan uw website. Via het webmaster hulpprogramma dient u deze te verifiëren. Tenslotte moet u bij extensies de social extensies toevoegen. Hier kunt u de koppeling tot stand brengen. Even werk maar dan heeft u er jaren plezier van. Onder aan de pagina vindt u de link voor meer uitleg over het koppelen.

Gouden tip: biedstrategieën

Hierover hebben we een aparte rubriek. Maar toch even een strategie die werkt. Begin klein. Niet qua budget maar met alle andere onderdelen. Dus alleen de allerbeste zoekwoorden. Liever slechts 1 dan 50. Beperk via de instellingen alles wat u maar kunt. Dus zet mannen of vrouwen uit. Toon advertenties alleen op de beste tijdstippen. Sluit leeftijden op. Bezuinig niet op negatieve zoekwoorden. Voeg deze zoveel mogelijk toe. Ga nu overbieden. Ongeveer het adviesbod voor de eerste positie. U hoort nu een heel hoge kwaliteitsscore te krijgen. Zo niet, pas dan advertenties en of landingspagina aan. U kunt nu het bod verlagen. Verwijder of pauzeer slechte zoekwoorden. U betaalt eigenlijk altijd minder dan uw maximaal bod. Tot dit bedrag kunt u steeds verlagen. Zorg dat uw top zoekwoorden de gemiddelde positie van 2-3 behouden. De overige tussen de 5-8. Voeg nu eventueel zoekwoorden toe. Vergroot uw regio of doelgroep of de tijden dat u getoond wordt. Zodra de kwaliteitsscore of conversieprijs of ROI daalt, maakt u de verandering ongedaan. Het hulpprogramma Geschiedenis kan u helpen met welke acties tot welke resultaten hebben geleid.

Titel: Gouden tip: biedstrategieën pagina 2

U kunt ook een experiment starten indien u twijfelt over een grote verandering. Deze vindt u onderaan uw instellingen. Deze is momenteel in beta. Daarom bespreken we het nog niet uitgebreid.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland