adwords-ban-voorkomen
Google AdWords – Hoe kan ik een ban voorkomen

Google AdWords – Hoe kan ik een ban voorkomen

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Hoe kan ik een ban voorkomen?

Titel: Gebanned worden in Google AdWords

** Wanneer u gebanned wordt van AdWords kunt u niet meer van deze dienst gebruik maken. Dat kan u uiteindelijk veel geld kosten. Ik vertel daarom wat redenen zijn voor AdWords om u te verbannen en hoe u dit kunt voorkomen.

Titel: Verschillende vormen

Een ban kan verschillende dingen inhouden. In het eerste geval een opschorting. Deze is in eerste instantie van tijdelijke aard. AdWords haalt uw campagne tijdelijk ‘uit de lucht’. Ondertussen zullen ze uw account handmatig controleren of uw advertentie opnieuw keuren. Mogelijk is uw budget op of heeft u betalingsproblemen.
Veel erger wordt het wanneer uw website of uw account verbannen is van AdWords. De betreffende website wordt dan geweigerd binnen AdWords of uw account komt op een zwarte lijst te staan. Hierdoor kunt u geen gebruik meer maken van de dienst. Meestal is een dergelijke ban definitief en onherroepelijk. Dat heet een ‘Ban for life’.

Titel: Google AdWords de 10 geboden

AdWords wil zijn kwaliteit hoog houden. Hiervoor gelden een aantal strenge regels. Dit om te voorkomen dat mensen worden lastiggevallen met aanstootgevende advertenties. Of dat ze worden geconfronteerd met dubieuze activiteiten. Zo is het verboden om reclame te maken voor casino’s en gokactiviteiten, pornografisch materiaal en vuurwapens.

Titel: 10 verboden – vervolg

Een ander verbod heeft te maken met betrouwbaarheid en waarheidsgetrouwheid. U mag in uw advertenties geen valse of onrealistische beloftes maken.
Google heeft hiervoor zelfs een lijst opgesteld. Hierop staan woordcombinaties die niet op de landingspagina’s mogen voorkomen. Deze lijst houdt Google echter wel voor zichzelf. Hij wordt niet openbaar gemaakt omdat mensen anders hun teksten daar omheen kunnen schrijven en de regels ontduiken. Hiernaast ziet u enkele voorbeelden van beloftes die u niet mag doen. Bijvoorbeeld: veel geld verdienen met thuiswerken. Een illegaal product aanbieden. Beweren ziektes te genezen. Beweren banden te hebben met de overheid. Gratis producten beloven waar iets achter zit. Of dingen beloven die niet echt kunnen. Tien kilo afvallen in twee weken.

Titel: 10 verboden – vervolg (2)

Er zijn ook richtlijnen waaraan websites zich moeten houden om in de race te blijven. Deze hebben te maken met betrouwbaarheid. Ze dienen om na te gaan of jij als bedrijf geen verkeerde bedoelingen hebt.
Zo mag je website niet spammen. Ook moet er voldoende tekstuele content op de website te vinden zijn. Een website met te weinig tekst biedt vaak ook te weinig informatie en wordt door Google als onbetrouwbaar gezien.
Ook als de contactinformatie van het bedrijf ontbreekt wordt Google wantrouwig. Dit wordt vaak herkend in combinatie met het spammen of gebrek aan goede content. Een optelsom die jouw betrouwbaarheid bepaalt.
Wil je een plekje in Google AdWords? Dan ben je tevens verplicht om een privacy- en disclaimer-pagina op je website te hebben.
Tot slot ben je soms verplicht te werken via een https:// verbinding. Dit is verplicht wanneer je een contactpagina inzet waar je meer dan de standaard NAWT-gegevens vraagt.

Titel: 10 verboden – kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore kan ook oorzaak zijn om een ban te krijgen. Let op! Dit is een van de meest voorkomende redenen en sluipt er geleidelijk in. Het gebeurt wanneer u uw account niet onderhoudt. Sommige zoekwoorden krijgen een slechte kwaliteitsscore. Verwijdert u deze zoekwoorden niet? Dan krijgt uw campagne een lagere kwaliteitsscore. De advertentie zal minder goed scoren en minder mensen klikken erop. De kwaliteit van alle andere zoekwoorden zakt daardoor ook naar 1. Uiteindelijk blijft u zitten met een dode campagne. Dit is natuurlijk funest. Daarom dient u regelmatig uw account te onderhouden.

Titel: 10 verboden – sitebeleid

Weigert AdWords uw site voor een advertentie? Dan komt dit meestal doordat deze teveel lijkt op de website van een andere aanbieder. Een aanbieder die ook met ditzelfde product of een gelijksoortige dienst adverteert. Controleer daarom altijd voordat u gaat adverteren het volgende. Bevat uw website originele, niet gekopieerde teksten? Is de template van uw website origineel? Is deze niet gekopieerd van een andere website? Zijn er iframes in het spel die de boel in de war schoppen?

Titel: 10 verboden Google AdWords

Dit was een kleine greep uit de verboden van AdWords die momenteel gelden. Er zijn er dus nog veel meer. Ze zijn afhankelijk van uw land en branche. Enkele voorbeelden zijn: Abortus, Academische hulpmiddelen, AdMob advertenties, Alcohol, Beschermde diersoorten, Fondsenwerving, Gezinsstatus, Medicijnen, Haat en geweld, Hacken, Drugs, Nagemaakte artikelen, Tabak, Verkeersapparatuur en Vuurwerk. Zorg dat u uw huiswerk gedaan heeft wanneer u aan de slag gaat met AdWords.

Titel: 10 verboden – Hoe oplossen?

Als u geluk heeft is de ban van tijdelijke aard en kunt u het nog oplossen. Doe dit dan en meld u opnieuw aan bij AdWords.
In het ergste geval heeft u een ‘ban for life’ te pakken. Dan is het definitief over. Maar liefst 600.000 sites kregen in 2012 al een ban voor het leven. Dat is 30 % van alle adverteerders. Zorg dat u daar niet één van wordt.

Titel: Oplossing ban for life

Een echte oplossing is er niet. Maar met wat geluk kunt u er wel omheen werken. U lost dan eerst het probleem goed op zodat het niet nog eens gebeurt. Open een nieuw account op AdWords en kopieer de website naar een nieuw domein. U kunt proberen om uw resterende saldo van het vorige account terug te krijgen. Dit kan maandenlang op zich laten wachten. Vervolgens begint u met een schone lei. Promoot de nieuwe website met uw nieuwe account.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland