google_adwords_hulpprogramma_
Google AdWords – Hulpprogrammas

Google AdWords – Hulprogramma’s

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Hulpprogramma’s

Titel: Hulpprogramma’s

**Google AdWords kent diverse hulpprogramma’s. Ieder hulpprogramma heeft een eigen doel.

Titel: Waar?

Hulpprogramma’s zijn in het hoofdmenu te vinden. Laten we ze allemaal even doorlopen.

Titel: Wijzigingsgeschiedenis.

AdWords heeft een logsysteem. U kunt hiermee achterhalen wanneer u welke wijziging hebt doorgevoerd. Mogelijk is na de wijziging de prestatie ingezakt. U hebt veel filters ter beschikking. Zoals: een budgetverandering, een locatieverandering of een veranderde advertentie.
Tip: controleer hiermee of het bureau waar u uw AdWords aan uitbesteedt wel iets doet.

Titel: Wijzigingsgeschiedenis – verschillende grafieken

Standaard wordt bij iedere gebeurtenis het aantal kliks getoond in de grafiek. U kunt eenvoudig 2 andere grafieken tegelijkertijd tonen. Bijvoorbeeld de kosten. Of de conversieprijs.

Titel: Conversies

Het instellen van een conversie wordt vaak niet gedaan door beginners. Experts gebruiken deze altijd. Het is daarna veel eenvoudiger te optimaliseren. Het gaat immers niet om het inkopen van zoveel mogelijk goedkoop verkeer. Maar het gaat om verkeer dat iets koopt. Zonder conversie is dit lastig te meten. Tenzij u het zoekwoord via parameters doorgeeft en het handmatig bijhoudt.
De redenen waarom starters dit vaak niet doen is eenvoudig. Ze hebben vaak de hulp nodig van hun websitebouwer om de codes te plaatsen. En dat kost geld. Jammer. Hopelijk investeert u even de tijd om een aantal conversies aan te vragen. Dit kan in drie zichzelf verklarende stappen. Stuur de conversiecode eventueel naar uw websitebouwer. Houd er rekening mee dat Google een paar uur achterloopt met weergave. Dus niet meteen in paniek raken wanneer u een aanvraag of verkoop ziet en nog geen conversie.

Titel: Google Analytics

Met dit hulpprogramma leggen we de koppeling aan met Google Analytics.
Wat hebben we eraan? Ten eerste in AdWords. Bij de kolom zoekwoorden komen drie extra opties: het bouncepercentage, het aantal pagina’s per bezoeker en de gemiddelde duur. Zeer interessant. Het bouncepercentage is het percentage dat meteen weer terugkeert naar Google. Hoe lager hoe beter. Tenzij de verkoop ook op de landingspagina plaatsvindt.
Het voordeel in Google Analytics is dat u de inkomsten van Google AdWords kunt afzetten tegen andere bronnen. Bijvoorbeeld Bing of Facebook.

Titel: Hulpprogramma voor zoekwoorden

** Het hulpprogramma voor zoekwoorden is de meest gebruikte internet marketing tool ter wereld. Het is ook zonder Google AdWords account op te starten. Met dit programma ligt de hele zoekwoorden database van Google aan uw voeten. Heel mooi!

Titel: Zoekwoorden vinden (1)

Voeg een of meerdere zoekwoorden toe. Google antwoordt met extra informatie. U ziet hoeveel er paar maand op dit woord gezocht wordt. Let op: het aantal keer gezocht. Niet het aantal personen. Iemand kan immers 5 x per maand met hetzelfde woord zoeken. Het aantal mensen is dus altijd minder. Hoeveel weten we niet. Google overigens wel. Daarnaast geeft Google aan hoe hoog de concurrentie is. Hoog, laag of middel. Vervolgens komt een lijst met gerelateerde zoekwoorden met zoekaantallen. U moet nu op zoek gaan naar de juiste zoekwoorden. Indien u een heel beperkt budget hebt ga dan naar goedkope zoekwoorden op zoek. Meestal is het zoekvolume laag. Maar dat is uw budget ook.
U kunt het land en de taal aanpassen. Absoluut nodig wanneer u in het buitenland opereert.

In dit voorbeeld kijken we even naar het zoekwoord afvallen.
We voeren nog twee woorden in.
In de lijst van extra zoekwoorden zien we meteen een interessante: “afvallen zonde dieet”. Uiteraard moet deze bij uw bedrijfsvoering passen. We sorteren op concurrentie. We zoeken goedkope zoekwoorden met een redelijk volume. In Nederland wordt toch vaak “loss weight” ingevoerd. Dit is ook een mooie. Rechts ziet u het zoekvolume per maand.

// film loopt te lang door…

Titel: Zoekwoorden (2)

Maak alles leeg. We gaan nu even kijken waar Google denkt dat mijn site over gaat. Het voordeel is dat het met deze woorden bij het veld “relevant “ wel goed is. Het doel is hier al je concurrenten een voor een in te voeren. Kijk of deze zoekwoorden hebben die je nog niet had en wel wilt hebben.
Zoals gezegd. Reken u nog niet rijk. Het aantal mensen is altijd lager dan het aantal zoekopdrachten.

We voeren hier de eigen site in. In dit geval imnl.nl
Bestudeer de zoekwoorden.
Nu voert u een concurrent in. In dit geval karelgeenen.nl. Bestudeer alle zoekwoorden. U kunt ze aanvinken en toevoegen. Dit doen we hier nu niet.

Titel: Voorbeeld berekening

De vraag is nu: hoeveel verkeer kunt u nu van Google verwachten? Straks bekijken we de verkeerschatter. Maar nu al kunnen we een indicatie krijgen.
We nemen meteen een lastig voorbeeld. Een kapper uit Utrecht. Waarom lastig? Omdat deze kapper zowel verkeer kan krijgen van lokale zoekwoorden zoals “Kapper Utrecht” of “Goedkope kapper Utrecht”. Maar ook van mensen in of rondom Utrecht die opdrachten ingeven als “kapper”, “kapsalon”.

// start de film en keer daarna terug naar deze sheet !!!

We typen “kapper” en “kapper Utrecht” in. We zoeken naar alle relevante zoekwoorden en vinken deze aan. Eventueel downloaden we deze even naar Excel.

// terug naar sheet

Nu moeten we voor de landelijke zoekwoorden een schatting maken. We zullen voor de landelijke zoekwoorden een aparte campagne moeten maken en deze op regio Utrecht zetten. Bijvoorbeeld Utrecht en 20 km. Dit is circa 1% van Nederland. De landelijke zoekwoorden moeten we dus corrigeren met een factor 100.
Nu kunnen we een schatting maken. Indien we altijd op nummer 1 zouden staan kunnen we circa 45% van het totaal krijgen. Dit is een absoluut maximum. Want we zullen niet altijd op nummer 1 staan.

Titel: Verkeerschatter

-intro

** Laten we eens kijken hoeveel verkeer we kunnen verwachten van Google AdWords

Titel: Verkeerschatter

Dit hulpprogramma schat hoe goed een bepaald zoekwoord kan presteren. De schattingen omvatten zoekvolume, gemiddelde prijzen en advertentieposities.
Voer uw zoekwoorden in. In eerste instantie krijgt u een suggestie voor het maximale aantal kliks per dag. Meestal bent u niet bereid om de hoofdprijs te betalen. Geef een dagbudget op. U ziet dan een indicatie wat u het beste kunt bieden.
Het grote nadeel is dat hier geen rekening gehouden wordt met de kwaliteitsscore en het clickpercentage. Indien deze goed zijn kan veel goedkoper worden ingekocht.

Film //verkeerschatter

Laten we dit eens toepassen voor onze kapper uit Utrecht. We kopiëren de zoekwoorden erin. We zien nu dat maximaal circa 300 kliks per dag haalbaar zijn. Dus 9000 per maand. Dat is iets minder dan de eerdere inschatting. Dit komt omdat die ervan uit ging dat u altijd op positie 1 staat. Dit is niet realistisch. De 9000 is een betere schatting. Verder zien we dat het op een gegeven moment niet veel zin heeft om meer te bieden. Zo ergens rond de 50 cent neemt het aantal extra kliks niet meer veel toe. Een bod van 50 cent zou dus een goede start kunnen zijn. We betalen dan circa 45 euro per dag.
We kunnen ook het dagbudget leidend maken. Stel 10 euro. Nu zien we dat we rond de 18 cent het best kunnen bieden voor de beste prijs per klik.

Titel: Hulprogramma voor plaatsing

intro

** Dit is een zeer nuttig programma indien we veel goed verkeer willen halen uit het display netwerk. Op basis van zoekwoorden of een website of een categorie komt AdWords met suggesties. Dit zijn websites waar Google AdSense draait. Kies de juiste sites. Doet u dit niet dan wordt u getoond en gekikt op alle sites die Google voor u selecteert. Vaak ook dubieuze sites. Het alternatief is via een extern programma goede sites zoeken. Dit zijn zogenaamde “Google AdSense finders”. Het tweede alternatief is het aan Google overlaten en op basis van ervaring slechte sites verwijderen.

Titel: Hulprogramma voor plaatsing

Nogmaals. Dit hulpprogramma is alleen voor het Display Netwerk interessant. U kunt aan Google overlaten op welke sites uw advertenties geplaatst mogen worden. U kunt echter zelf ook een selectie maken. Dit kan een hoop geld schelen. Selecteer alleen de sites waar u verwacht dat uw potentiële klant op zit.
U kunt op drie manieren de lijst van sites vinden. Het meest logische is door een paar zoekwoorden in te voeren.

Titel: Plaatsing voorbeeld

We zullen dit nu weer doen voor de kapper. Let op: dit kan NIET regionaal. Google weet meestal niet welke partners in welke regio’s opereren. Tevens krijgt u een indicatie te zien hoeveel verkeer een dergelijke site per maand krijgt. Het is een zeer ruwe indicatie. Google wil niet concurrenten in de keuken laten kijken via deze tool.
Laten we even naar kijken hoe het werkt.

In eerste instantie kijken we of we een goede categorie kunnen vinden. Ja, haarverzorging zit ertussen. Voor de zekerheid voeren we ons hoofdzoekwoord “kapper” ook nog in. We kunnen nu een selectie maken uit geschikte sites. Deze voegen we toe aan het display netwerk.

Titel: Hulpprogramma voor contexttargeting

Momenteel is dit programma in beta. En begrijpelijk. Het is waardeloos. Het idee is dat Google voor u de advertentiegroepen aanmaakt met zoekwoorden. En met een bod. Hier merken we dat een computerprogramma geen mens is. Er zitten meestal meer slechte zoekwoorden in dan goede. Dus vooralsnog niet gebruiken.

Titel: Voorbeeld  contexttargeting

Hier het voorbeeld van de kapper uit Utrecht. De suggesties kapper Amsterdam en kappersopleiding bij kapper zijn zeer verkeerd. Kijk zelf. Er klopt zo weinig dat we beter wat anders kunnen doen. Misschien over een jaartje nog eens kijken.

Titel: Advertentievoorbeeld en diagnose

Hoe weet u of uw advertentie wordt getoond? Simpel, u typt het zoekwoord in en kijkt. Het wordt lastig of onmogelijk wanneer u adverteert in het buitenland. Google herkent uw land en toont niet de advertenties voor het buitenland. Dit hulpprogramma kan daarbij helpen. Het nadeel is dat lokale advertenties niet getoond worden, alleen indien u vanuit de regio klikt. Het nut van deze module is sowieso beperkt. U ziet immers in het campagne overzicht ook of uw advertentie getoond wordt. Bovendien ziet u ook de reden waarom deze niet getoond wordt. Het enige voordeeltje is dat u kunt testen zonder dat het vertoningen en kliks kost.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland