adwords-introductie
Google AdWords – Introductie

Google AdWords – Introductie

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Introductie

 

Titel: Introductie Google AdWords?
Toen Google ontstond in de jaren 90 was het nog niet duidelijk hoe ze geld zouden gaan verdienen. Concurrenten als MSN, Yahoo en Altavista hadden adverteerders op de homepagina staan. Google niet. Dit werd erg door de gebruikers op prijs gesteld.
Pas 2 jaar na het ontstaan is Google gaan nadenken over het verdienmodel. Adwords werd in 2000 gelanceerd. Vandaag de dag is Google AdWords de voornaamste bron van inkomsten van Google, hun overname van Motorola niet meegerekend. Andere inkomsten zijn het betaald aanbieden van de zoekmachine aan grote bedrijven voor intern gebruik, een betaalde versie van Google AdWords en Google Docs.

Je kunt niet zeggen dat Google geen lef heeft. Google stuurt meer en meer adverteerders naar huis. Vaak met een “ban for life”. In deze gevallen vindt Google dat de advertentie of website niet goed genoeg is. Google toont liever minder advertenties dan advertenties van te lage kwaliteit.
Klein voorbeeld: je adverteert met “koop hier een goedkope auto” en op de pagina’s van je website staat een oproep om je auto te laten staan en een treinabonnement te kopen. Of je verkoopt autoverzekeringen in plaats van auto’s. Dit soort praktijken wordt door Google afgekeurd en bestraft.
Google kiest voor kwaliteit en heeft een langetermijnvisie. Google is er namelijk bij gebaat dat mensen blijven klikken op advertenties. Indien wij massaal zouden besluiten niet meer op betaalde advertenties te klikken zou Google al snel failliet zijn.

Titel: succesverhaal

**We gaan nu kijken naar een tevreden klant. Let wel op, dit is een door Google gesponsorde film.

// start de film

 

Titel: Wat is Google AdWords?

Laten we eerst voor de zekerheid even kijken wat Google is.
Iedereen zoekt wel eens in Google. De resultaten bestaan uit de zogenaamde natuurlijke zoekresultaten en de gesponsorde. In een andere videoserie leg ik u uit hoe u hoog kunt scoren in de natuurlijke ranking. Dit vakgebied heet SEO (oftewel Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachine-optimalisatie betekent). De betaalde advertenties staan bijna altijd boven de organische zoekresultaten, in de rechter zijbalk en soms onder de organische zoekresultaten. De kunst is nu voor zo min mogelijk geld zo hoog mogelijk te staan en zo goedkoop mogelijk in te kopen. Indien u het goed doet kunt u 10 x zo goedkoop inkopen als uw concurrenten.

Titel: Adverteren bij partners
Naast adverteren binnen de zoekmachine kunt u ook op honderdduizenden andere sites adverteren. Google onderscheidt twee groepen: Google Search Partner en het Display Netwerk.

Het Search Network van Google bevat naast Google.nl ook Google Maps, Google Products, Google Groups, etc. Google Search Partners bevatten aangesloten websites, zoals Amazon en eBay. In principe kan elke site in aanmerking komen, wanneer deze ‘Google site search’ gebruikt.

Het Display Netwerk bestaat uit veel sites die geld willen bijverdienen. Voorbeelden zijn Marktplaats, bijna alle kranten en een groot aantal minder bekende websites.
U kunt zelfs alleen adverteren op bijvoorbeeld de website van De Telegraaf via Google AdWords. Zo krachtig en geraffineerd is AdWords.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland