google_adwords_lokaal_adverteren
Google AdWords – Lokaal adverteren

Google AdWords – Lokaal adverteren

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Lokaal adverteren

Titel: Lokaal Adverteren – hoe kan Google dat?

Mensen vragen zich vaak af hoe het kan dat Google weet waar iemand vandaan komt. Nu weet Google dat niet helemaal zeker maar wel voor 80 tot 90%. Dit in tegenstelling tot Facebook.
De locatie wordt bepaald aan de hand van ip-adressen. Dit is echter niet helemaal waterdicht.
Google kijkt ook naar zoekgedrag. Wanneer een gebruiker vaak op een bepaalde plaatsnaam zoekt, woont hij daar waarschijnlijk.
Het gaat mis bij Google wanneer u verhuist. Ook weet Google het niet goed meer als u een laptop zowel thuis als op werklocatie gebruikt.

Titel: Lokaal adverteren

Door lokaal te adverteren bereikt u mensen in een select geografisch gebied. De meest voorkomende methode om lokaal te adverteren is op stad, op stad + straat of op provincie.

Titel: Lokaal zoeken – voorbeeld 1

We nemen bijvoorbeeld psychologiepraktijk Meta gevestigd in Best, nabij Eindhoven. Klanten zijn bereid om maximaal een half uur te rijden. Hoe moet deze praktijk adverteren?
In een ‘campagne A’ selecteren we het hele land als locatie. U ziet dat alle zoekwoorden worden gecombineerd met een plaatsnaam.
In ‘campagne B’ selecteren we als locatie ‘Best’, met een straal van 20 kilometer. Doordat de locatie gericht gekozen is hoeft deze niet ook nog eens terug te komen in de zoekwoorden.

Titel: Lokaal Adverteren – voorbeeld 2

Voorbeeld 2 toont een website die handelt in kredieten voor Nederlanders die in Duitsland wonen. Ook hier maken we twee campagnes.
‘Campagne A’ richt zich op mensen die wel in Nederland kunnen werken. Als locatie wordt de gehele grensstreek gemarkeerd. Alle zoekwoorden worden weer gecombineerd met een plaatsnaam.
Voor ‘campagne B’ wordt heel Duitsland als doelgebied gemarkeerd. De zoekwoorden bevatten hier geen plaatsnamen.

Titel: Lokaal adverteren – meerdere vestigingen

U kunt ook lokaal adverteren als u meerdere vestigingen heeft van uw bedrijf. U kunt exact dezelfde advertenties gebruiken maar in de praktijk gebeurt dat zelden. Andere locaties hebben vaak andere producten en aanbiedingen. Ook de biedprijs kan variëren. Als u een adres en telefoonnummer wil toevoegen moet u verschillende advertenties maken. Deze gegevens toevoegen is wel verstandig.
Het beste is om een aparte campagne per vestiging op te zetten of voor elke vestiging een apart account. Vooral handig indien elke vestiging zelf zijn eigen rekening betaalt.
U kunt alles kopiëren. De AdWords Editor kan dit wat vlotter laten verlopen.

Titel: Lokaal adverteren – extra mogelijkheid Dynamische ads

Het is mogelijk om dynamische locatieparameters te maken voor uw advertentie. De plaatsnaam van de vestiging en het telefoonnummer kunt u zo dynamisch in de tekst plaatsen. Voorwaarde is wel dat u een koppeling hebt met Google + Local. Voorheen heette dit Google Places.

Titel: Lokaal adverteren – extra mogelijkheid Location Target

Via location targeting is het mogelijk een selecte groep mensen te bereiken. Denk aan mensen die zich in een door de adverteerder geselecteerde locatie bevinden. Of mensen die een bepaalde lokale zoekintentie hebben.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland