google_adwords_roi
Google AdWords – ROI AdWords met Analytics

Google AdWords – ROI AdWords met Analytics

Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

ROI AdWords met Analytics

Titel: ROI bereken uw winst.

** Hoe bereken je of je winst of verlies maakt met Google Adwords? We bespreken de situatie met of zonder koppeling met Google Analytics.

Titel: Op welk niveau moet ik ROI berekenen?

U kunt op diverse niveau’s gaan rekenen. Dit kan:
– per zoekwoord
– per advertentie
-per advertentiegroep
-per campagne
-per account

De rekenmethode is steeds nagenoeg gelijkwaardig. Derhalve bespreken we deze op 1 niveau: de advertentiegroep. Indien u veel geld uitgeeft wilt u dit waarschijnlijk per zoekwoord weten. De winstberekening per campagne of account is eenvoudig. U telt alle advertentiegroepen bij elkaar. De winst of verlies per advertentie is anders. Deze is zeker ook nuttig maar bespreken we niet hier. Deze is vrij eenvoudig indien u die van de advertentiegroep door heeft.

Titel: Welke periode?

U moet voorkomen dat u acties onderneemt op basis van een te korte periode. De juiste periode hangt af van uw budget en het aantal kliks. Een te krappe periode kan leiden tot foute conclusies. U verlaagt misschien uw dag budget of verwijdert onrendabele zoekwoorden. Er is geen regel voor de juiste periode. Zorg dat er minimaal 100 euro of 100 kliks geweest zijn in de advertentiegroep. Voor de ene is dat een week, voor de andere een maand of zelfs drie maanden.

Titel: U heeft geen conversie ingesteld

Geen koppeling met Google Analytics.
Er zijn twee gevallen:
A. U heeft geen conversie ingesteld.  De winst berekening is alleen mogelijk wanneer u zeker weet dat nagenoeg al uw verkeer via Google Adwords komt. U heeft bijvoorbeeld een speciale site of pagina gemaakt. Controleer dit eventueel met Google Analytics.
Kijk naar een advertentiegroep.
Uw winst is nu eenvoudig uw (extra) omzet minus uw adwordskosten. De gemiddelde kosten per bezoeker kunnen ook interessant zijn. Deze kunt u afzetten tegenover bijvoorbeeld reacties op krant, tv en radio campagnes.

Titel: Berekening met conversie

B. U werkt met conversie. Indien u een prijs toegevoegd hebt aan een conversie kunt u uw winst of verlies eenvoudig berekenen. Uw winst zijn uw inkomsten minus de advertentiekosten.  U moet nog weten hoeveel conversies (aanvragen) u nodig heeft tot een verkoop. Het scoringspercentage. Bij een webwinkel is dit 1. Bij het invullen van een contactformulier is dit veel lager. Bijvoorbeeld 10%. Tevens moet u weten wat u gemiddeld verdiend. De inkomsten zijn het aantal conversies x het scoringspercentage x de gemiddelde winst. Indien we daar de Adwordskosten van aftrekken hebben we de winst te pakken. Hopelijk komt er een getal boven nul tevoorschijn.

Titel: De ROI formule

Met de Return of Investment kunt u het rendement meten van uw geld. Wordt iedere euro 2 euro dan is het goed. Wordt iedere euro 80 cent dan is dat niet goed.

Titel: Is ROI heilig?

Het kan een grote fout zijn om zoekwoorden of advertentiegroepen met een ROI onder de 100% te verwijderen. Het kan zijn dat een breed zoekwoord niet leidt tot een verkoop. De klant onthoudt echter uw site. Hierna volgt een specifieker zoekwoord. Hij ziet opnieuw  uw advertentie en besluit te klikken en te kopen. Dit is te meten met de functie “search engine funnels”. Deze worden elders besproken in detail.

Daarnaast kost het vaak veel moeite om een nieuwe klant binnen te halen. Een tevreden klant zal vaak bij u terugkomen. Hierdoor kan uw ROI over langere periode wel meer dan 100% zijn.

Verder werkt netwerken. Een tevreden klant kan zo een andere klant aandragen. Dit kan via Mond of Mond of Social Media.  U klant zal uw volgen op Twitter. Of u liken op Facebook. Of inschrijven op uw nieuwsbrief. In deze gevallen kunt u in de toekomst meer verkopen en mogelijk ook aan de vrienden van uw klant.

Titel: Voorbeeld winstberekening

Het lastigste is dat u verwachte inkomsten ook moet meetellen. Voor een starter is dit bijna onbegonnen werk. Derhalve rekent deze alleen de directe verkoop tot winst. Vaak hoor je dan “Adwords is te duur”.

Hier staan twee voorbeelden.

Ten eerste een webwinkel waar een klant gemiddeld nog 2 maal het product koopt. De winst is derhalve 3 x de winst van 1 product.
Ten tweede een voorbeeld van iemand die een lokproduct verkoopt. Het doel is geïnteresseerde klanten te krijgen voor een duurder product. Bovendien is dit product gevoelig voor mond-op-mond reclame. Iedere klant levert gemiddeld een nieuwe klant op binnen 2 jaar. Uit het reken sommetje blijkt dat nu een klant niet 25 euro maar 1125 mag kosten om break even te zijn. Een heel groot verschil!

Titel: Winst berekenen met Google Analytics

U kunt nu ook via Google Analytics uw winst of verlies berekenen.
Kies Advertenties en als bron Google Adwords. U krijgt nu nagenoeg dezelfde informatie als vanuit Google Adwords


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland