internet-marketing-nederland-the-case
Succesvolle Internet Marketing Strategieën – Case psycholoog
Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Introductie

Internet Marketing Case

Case: internetmarketingplan

We gaan nu een concreet voorbeeld bekijken. De kans is groot dat jij een heel ander soort bedrijf
hebt. Dat is prima. Het gaat in deze module vooral om de variabelen die een rol spelen om tot een
goede internetmarketingstrategie te komen.

Je internetmarketing hangt af van veel factoren

Je internetmarketingstrategie hangt af van veel factoren. De omvang van een bedrijf is belangrijk.
Hier hangt ook vaak het budget vanaf. Andere factoren zijn de markt en de mate van concurrentie.
Heb je één of twee concurrenten of duizenden? Bij kleine ondernemers spelen ook de persoonlijke
interesses een rol. Heb je er een hekel aan om voor de camera te staan, dan is videomarketing
misschien niet de beste keuze.

Case: een psycholoog in gemeente Best

In dit voorbeeld nemer we een zzp-er. Waarom? Er zijn in Nederland meer zzp-ers dan bedrijven.
Bovendien is daar de kennis van online marketing meestal minder aanwezig. In ons voorbeeld een
psycholoog uit Best.

Factor 1: regio

De eerste factor die de internetmarketingstrategie beïnvloedt is de regio. Een webshop opereert
meestal landelijk of zelfs in meerdere landen. In dit geval opereert de psycholoog regionaal.

Waarom?

Waarom is dit belangrijk? Wanneer je regionaal werkt is Google Maps belangrijker dan wanneer je
landelijk werkt. Houd bij het adverteren de regio in de gaten. Baken het misschien zelfs wat kleiner
af dan je uiteindelijke regio. Wanneer je via social media – zoals Twitter – klanten wil binnenhalen,
moet je ook regionaal zoeken. Dit kan via “geavanceerd zoeken”. Wil je veel verkeer van Google
krijgen? Dan is het verstandig om voor de voornaamste omliggende plaatsen een speciale pagina
aan te maken.

Factor 2: websites of webshops

Denk na over hoeveel websites of webshops je wil. Deze psycholoog is begonnen met één website.
Ze wil veel gratis bezoekers via Google. Een jaar later ontwikkelde ze een tweede website. Het
voordeel is dat ze nu met twee websites met verschillende zoekwoorden in de top 10 staat. Deze
twee websites moeten wel compleet verschillend zijn: zowel qua uiterlijk als qua inhoud.

Factor 3: grootte van het bedrijf

De volgende variabele is het aantal medewerkers. Meer mensen betekent dat het makkelijker is om
taken op te delen. Bijvoorbeeld: de ene doet Twitter en de andere Facebook.

Factor 4: beschikbare tijd medewerkers

De tijd is een van de voornaamste factoren. Iedereen kan via online marketing aan klanten komen!
De vraag is: hoeveel tijd heb jij als bedrijf tot jouw beschikking? In dit voorbeeld heeft de psycholoog
slechts een paar uur de tijd. Een uurtje tijd om met een internetmarketeer te praten is essentieel. Dit
verkleint de kans dat je de verkeerde dingen doet met je schaarse tijd.

Geen tijd? Dan moet je meer uitbesteden

Heb je weinig of geen tijd? Dan zit er niets anders op dan het werk wat gedaan moet worden uit te
besteden. Houd er ook rekening mee dat experts het werk vele malen sneller kunnen uitvoeren.
Hierdoor kan uitbesteden goedkoper zijn dan het zelf doen.

Factor 5: mate van concurrentie online

Hoeveel concurrenten heb je? Het gaat hier om concurrenten die ook online actief zijn. Je kan een
indicatie krijgen door in Google te kijken hoeveel pagina’s er getoond worden bij een belangrijk
zoekwoord. Telefoongidsen en bedrijvengidsen kunnen ook nuttig zijn. In onze case heeft de
psycholoog circa 500 concurrenten in het opgegeven gebied.

Factor 6: markt

Hoe groot is de markt? Hoeveel consumenten of bedrijven zijn op zoek naar jou? Je kan dit te weten
komen door vakbladen te lezen. Mocht je geen flauw idee hebben, dan kan Google je helpen.
Google heeft een tool waarmee van alle zoekopdrachten de aantallen per maand te vinden zijn.
Mochten jouw potentiële klanten zich vooral op Facebook bevinden, dan kan je daar gebruik van
maken. Doe net alsof je een advertentie maakt. Facebook geeft dan aan hoeveel mensen tot jouw
doelgroep behoren.

Conclusie marktanalyse

Na een snelle marktanalyse komen we tot de conclusie dat iedere psycholoog ongeveer 2 klanten
per maand via internet binnenhaalt. We weten niets van het aantal klanten dat via huisartsen en
dergelijken doorverwezen wordt.

Factor 7: het budget

Laten we nu het budget erbij pakken. Dit is voor een starter vaak lastig. Internetmarketing kost net
zoals offline marketing geld. Je website was niet gratis. Deze continu promoten, is ook niet gratis. Het
voordeel van online marketing is dat je vrij snel weet of iets succesvol is of niet. Je kan voor een paar
honderd euro adverteren en vrij snel uitrekenen of dit winstgevend is. Wanneer je adverteert in een
krant, kan je niet halverwege stoppen of je advertentieteksten aanpassen.

Tijd om te gaan rekenen

We gaan nu wat rekenen en kijken of we geld kunnen verdienen. Maak deze rekensom voor jezelf en
doe dit ook als de cijfers vaag zijn. Je kan altijd later, wanneer je meer kennis hebt, de oefening nog
eens doen.

ROI

Deze psycholoog krijgt 30% van haar nieuwe klanten online. Haar budget is ongeveer 500 euro per
maand. Hiervan gaat 150 euro naar Google AdWords. De rest gaat naar het internetmarketingbureau
dat veranderingen aan de website doorvoert en werkt aan een hoge ranking in Google. Wat verdien
jij gemiddeld aan een klant? Deze psycholoog 250 euro. Er komen 25 leads per maand binnen,
waarvan er 10 ook een betalende klant worden. De winst per maand aan nieuwe klanten is derhalve
10 x 250 euro, min de 500 euro aan kosten. Ze verdient dus 2000 euro aan internetmarketing. Het
werkelijke getal is hoger omdat 70% van de klanten via mond-tot-mondreclame binnenkomt. Veel
nieuwe klanten, betekent ook investeren in de toekomst.

Factor 8: wat vind ik leuk?

Het moet wel leuk blijven. Dit geldt zeker voor kleine ondernemers. De paar uur die ze aan online
marketing besteden moeten naast nuttig ook leuk zijn.

Ga met deze info je internetmarketingstrategie bepalen

Jouw internetmarketingbureau bespreekt wat er moet gebeuren helpt je met de keuzes. In dit geval
is besloten niet aan social media te doen.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland