ims_internetcijfers
Succesvolle Internet Marketing Strategieën – Internetmarketingcijfers
Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Introductie

Internetmarketingcijfers
Wil je weten waar jouw klanten zich bevinden? Hoeveel mensen zijn actief op internet en wat doen
ze?

Internetcijfers wereldwijd
Laten we het eerst eens wereldwijd gaan bekijken. Daarna dichter bij huis.

Top 10 sites internet
Er zijn verschillende manieren om te zien welke sites populair zijn, zoals het aantal bezoekers op de
site en de data die sites leveren. Websites met veel activiteit of een lange bezoeksduur staan hoger
in de tweede kolom.

Baidu en QQ in de linkerkolom ken je misschien niet. Baidu is een Chinese zoekmachine en QQ is met
650.000 leden een groot social-medianetwerk in China.

Oefening. Deze kolom komt uit Alexa. Bekijk je eigen ranking en die van je concurrenten. Ga
naar Alexa.com en gebruik het tabblad “site info”. Voer hier je website in en daarna die van
de concurrenten. Een spionagetip: klik op het cijfer wat er staat en je weet van welke sites je
concurrenten bezoekers hebben. Doe dit met meerdere concurrenten en je hebt een redelijk beeld
waar de concurrentie bezoekers van krijgt. Word ook actief op deze sites.

In de rechterkolom valt op dat Facebook aan kop staat. Verder staan er enkele sites tussen die u
misschien niet kent.

Het Amerikaanse StumbleUpon een verslavend social-medianetwerk. Pinterest is momenteel
de derde grootste social media site van Amerika. Bedrijven die met foto’s werken, kunnen
hier financieel voordeel uit halen. Bekijk de aparte trainingsmodule voor meer informatie over
fotomarketing en Pinterest. Reddit is een Amerikaanse bookmarksite, die minder bekend is in
Nederland en België. Over Google+ is ook een aparte module. Tot slot Myspace. Myspace is een
social media site gericht op muziek. Zoek je favoriete bands maar eens op op Myspace.

De reuzen
Laten we kijken naar de twee reuzen van de internetwereld: Google en Facebook. Waarin verschillen
ze van elkaar?

Even voorstellen: Google
Google is met 65% de grootste zoekmachine ter wereld. In sommige landen, zoals Nederland en
België, heeft het bijna een monopoliepositie met een aandeel groter dan 90%. Via YouTube heeft
het met meer dan 80% de grootste videosite. Chrome is inmiddels de meest gebruikte browser en
het Android-systeem het meest gebruikte operating system voor de snel stijgende mobiele markt.
Google Maps met Street View geeft Google een sterke positie in locatiebepaling.

Even voorstellen: Facebook
De enorme hoeveelheid foto’s die per uur geupload wordt verklaart waarom de server van Facebook
overuren maakt. Tel daarbij de 350 miljoen mensen op die via de server aan social gaming doen.
Facebook betaalt momenteel 1,5 dollar per persoon per maand aan serverkosten. In Amerika wordt
dat ruimschoots gedekt door de advertentie-inkomsten. In de rest van de wereld maakt Facebook
nog verlies.

Sheet vergelijkingstabel
Het is niet eenvoudig na te gaan welk bedrijf het krachtigst is. Hier zie je een scoretabel, gemaakt
door Stefan Rooyackers. Het is erg objectief. Voor alle onderdelen kan je punten toekennen, maar
het blijft appels met peren vergelijken.

Conclusies
De grote spelers in de wereld komen bijna allemaal uit Amerika, met uitzondering van twee Chinese
ondernemingen. Verder zien we dat alle topbedrijven een zoekmachine zijn of een social media
toepassing, de online winkel Amazon uitgezonderd. Wees dus aanwezig op social media en zorg voor
een hoge positie in de zoekmachines om aan klanten te komen.

Internetcijfers Nederland
Laten we even gaan kijken naar Nederland.

De cijfers voor Nederland
Facebook is met 9 miljoen de grootste social media site. Daarvan maken 5 miljoen leden dagelijks
gebruik van Facebook. LinkedIn is de nummer 3, gevolgd door Twitter en Hyves. Google+ is het snelst
groeiende sociale netwerk.

Social media Nederland
Op deze sheet zien we de vrije val van Hyves. Hyves gaat zich nu specialiseren op de jeugd. Verder
zien we de subtoppers aangevoerd door Tumblr, Instagram, de kunstsite DeviantArt (dievieënt-art)
en Pinterest.

Cijfers België
Laten we nu kijken naar het internetgebruik in België.

De cijfers voor België
Ook hier is Facebook de grootste social media site. Op nummer 2 zien we Netlog, nog vóór LinkedIn.

Samenstelling totale internetbezoekers
Wie denkt dat alleen de jeugd op internet zit, heeft het mis. De grootste groep is boven de 55 jaar.

De grootste stijgers in 2012
Blogsites doen het goed in België. De website “bloggen.be” waar iedereen een eigen blog maakt, is
samen met LinkedIn de grootste stijger.

Sociaal netwerken en entertainment
Sociaal netwerken en entertainment zijn de populairste webactiviteiten in België.

Sheet Comscore cijfers België
Comscore toont dat Google de site is met het hoogste bezoekersaantal. Echter: de meeste Belgen
zitten het langst op Facebook. Verder heeft Microsoft een goede positie in België.

Online shoppen in België
In deze laatste sheet zien we de enorme groei van online shoppen in België.

Tijd op social media
We gaan weer terug naar de hele wereld. Hier is een overzicht van de gemiddelde tijd die personen
op social media doorbrengen. Dit is het aantal minuten per maand per gebruiker. Facebook en
Pinterest delen de nummer-1-positie met ruime voorsprong op de rest.

Verdeling mannen en vrouwen op social media
Voor wie een product of dienst op de markt brengt voor alleen mannen of vrouwen heb ik slecht
nieuws. Er is niet één social media netwerk met alleen maar mannen of vrouwen. Wel is Google+
vooral in trek bij mannen. En van de eerste 10 miljoen inschrijvingen op Pinterest was 98% vrouw.
Inmiddels hebben ook mannen Pinterest ontdekt, maar het imago van een vrouwensite zal het nog
lang met zich meedragen.

Nog meer social media cijfers
Wil je nog meer social media cijfers? Kijk dan mee naar de volgende feiten.

Van de bijna 7 miljard mensen op de wereld hebben er 2,3 miljard dagelijks toegang tot internet.

Sheet 24
1,5 miljard mensen zijn actief op social media. Dat is maar liefst 75% van de mensen die dagelijks
toegang hebben.

Sheet 25
Mensen zitten gemiddeld op ruim 2 social-medianetwerken. Bijna iedereen heeft een Facebook
account en combineert deze met LinkedIn of Twitter.

Wereldwijd zijn er meer vrouwen dan mannen actief op social media: 55% van de vrouwen
tegenover 45% van de mannen.

Wat doen de mensen op social media? 1 op de 2 keer loggen ze alleen in om te lezen of er nieuws is
van hun vrienden of bedrijven die ze volgen.

Sheet 26
Nog wat extra cijfers over de social-mediareus Facebook. Tweederde van de mensen met een
Facebook account maakt hier dagelijks gebruik van, waarvan sommige zelfs meerdere keren per dag.
Met 550 miljoen unieke bezoekers per dag is Facebook het meest gebruikte netwerk ter wereld. 1

op de 4 mensen die dagelijks toegang hebben tot internet, zit op Facebook. Toch hoor ik nog steeds
ondernemers vragen waarom ze op Facebook moeten zitten?

Sheet 27
We weten het wel, maar de cijfers bevestigen het. Steeds meer mensen gebruiken social media via
hun laptop of mobiel. De smartphone is vooral handig om tussendoor even snel te kijken op social
media.

Sheet 28
De belangrijkste reden van bedrijven om niet op social media te gaan, is de angst voor negatieve
berichtgeving. 10% van alle berichten over bedrijven op social media is inderdaad negatief. Wanneer
je niet actief bent op social media, komen deze berichten er ook. Alleen kan je er dan niet op
reageren.

Doorbraak Google+
Google+ maakt een enorme opmars door. Dit is gestart toen uit een groot onafhankelijk onderzoek
in Amerika Google+ als beste sociale netwerk gekozen werd. Binnen 3 maanden steeg het aantal
inschrijvingen van 100 miljoen naar 400 miljoen. Dit is een wereldrecord. Nog nooit heeft een bedrijf
in zo’n korte tijd zoveel nieuwe klanten gekregen.

Tot slot
De cijfers uit deze training zijn afkomstig van verschillende bronnen en ze zijn niet allemaal
op hetzelfde moment gepubliceerd. Bij de onderzoeken worden ook niet altijd alle platforms
meegenomen. Een voorbeeld is Pinterest, dat soms wel, en soms niet meegenomen is. Beschouw
deze cijfers niet als 100% nauwkeurig. Waar het om gaat is dat je een indicatie hebt van wat de
consumenten zoal doen op internet. Je moet weten waar de vissen zitten, voordat je gaat vissen.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland