interenet-marketing-strategieen-quick-scan
Succesvolle Internet Marketing Strategieën – Quick scan
Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Introductie

Quick Scan
Een quick scan wordt door internetmarketingbureaus gebruikt. Ze weten dan in een half uur wat de
status van een relatie is. Is de website goed en komt deze hoog voor in Google? Hoe staat het met de
social media van de klant? Je gaat nu je eigen Quick Scan uitvoeren, alsof je een internetmarketeer
bent. We gebruiken gratis programma’s. Start nu de pagina in beeld. Vanaf deze pagina gaan we
straks programma’s starten.

Huiswerk
De meeste oefeningen worden niet uitvoerig toegelicht, omdat ze in andere modules besproken
worden. Sommige scans geven negatieve resultaten. Noteer deze en bespreek die met je
websitebouwer.

Websitebouwer
Je automonteur begrijpt hoe hij een auto kan verbeteren. Zo moet je een websitebouwer ook zien. Je
hoeft dus niet alles zelf te begrijpen, alleen de klacht goed door te geven.

Check op www.
Ga naar je browser en voer je domeinnaam in. Doe dit een keer mét en een keer zónder de “www.”
ervoor. Eentje moet verspringen naar de andere. Gebeurt dat niet, dan heb je twee websites in
Google staan met dezelfde inhoud. Op de SEO cursus leer je waarom dit heel slecht is.

Anchor teksten
We kijken nu of de links in je teksten goed zijn. De tekst waarop je klikt heet de anchor tekst. Hierin
moeten de zoekwoorden zitten waarmee je hoog in de zoekmachines wil staan. De meest gemaakte
fout is dat er staat “klik hier”. Controleer of deze veel voorkomen op je site. Typ in google je website
in, met daarachter exact “klik hier”. Je vindt nu de pagina’s waar deze in zit. Indien het goed is, vind
je er geen. Vind je er wel een of meerdere? Vervang op die pagina’s dan de tekst “klik hier” door
goede zoekwoorden en je stijgt snel in de zoekmachines. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere
onzinnige teskten.

Sitemaps
Een sitemap geeft aan welke pagina’s er zijn. Hierdoor vinden zoekmachines snel de weg. Wil je een
goede positie voor jouw website in Google? Zorg dan dat er een Google sitemap op je website staat.
Meestal heeft deze de naam “sitemap.xml”. Weet je niet zeker of je een sitemap hebt? Ga dan naar
Google en zoek op jewebsite, met daarachter het woord “sitemap”. Heeft je website minder dan 10
pagina’s? Maak je dan niet druk over de sitemap.

Hoe hoog sta je in Google?
We doen drie oefeningen.

Oefening 1
Kijk eerst hoe hoog je in Google staat door je bedrijfsnaam in te voeren. Dus niet je website. Normaal
gesproken sta je op nummer 1. Belangrijk is of je ook extra links ziet onder je website. Dit zijn
zogenaamde sitelinks. In de Google cursus staat hoe je deze kan krijgen. Je krijgt hierdoor al snel
35% meer bezoekers. Bekijk alle links in de top 10. Waarschijnlijk zitten hier social media en de

belangrijkste bedrijvengidsen tussen.

Oefening 2
Voer je eigen naam in Google in. Bekijk of je niets raars ziet in de Top 10. Je weet nu ook wat de
krachtigste pagina is in Google. Indien je hier een foto van jezelf op zet, zal deze waarschijnlijk ook
een hoge positie krijgen op image.google.nl

Oefening 3
Bedenk welke zoekwoorden mensen invoeren die op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Bijvoorbeeld “burn out klachten” of “psycholoog Best”. Voer deze zoekwoorden in op Google en
noteer enkele concurrenten die bovenaan staan. In andere modules gaan we deze concurrenten
analyseren.

Hoe hoog sta je met afbeeldingen
4% van de zoekresultaten gaan via de afbeeldingen. We herhalen de drie oefeningen, nu met de
afbeeldingen. Ga naar Google en kijk waar de knop “afbeeldingen” staat, of bij een Engelse versie
“images”.

Hoe hoog sta je met video’s
Je kan de voorgaande oefeningen ook doen voor video’s en voor het nieuws. De oefening is vooral
nuttig indien je veel video’s hebt of veel nieuws post op jouw websites of social media.

Google Maps
Iedereen kent Google Maps waarschijnlijk wel. Je zoekt naar een winkel of vakman binnen een stad.
Google herkent welke zoekwoorden vaak voor lokaal zoeken gebruikt worden, en toont bij deze
lokale zoekresultaten Google Maps. Dit is een plattegrond met zoekresultaten. Tevens kan de route
naar je kantoor of winkel snel geleverd worden. Controleer of jouw bedrijfsnaam in Google Maps
staat en of je adresgegevens kloppen.

Hoge ranking in Google Maps.
Voor een hoge ranking in Google Maps moet je een zakelijk Google+ account hebben. Voer op
Google+ Local alle bedrijfsgevens in. Voeg foto’s en video’s toe. Het is belangrijk om veel goede
recensies te hebben. Tip: Misschien dat vrienden je daarbij willen helpen.

Is je website getroffen door malware of gebanned?
Malware is een servervirus. Iedereen die jouw website bezoekt, loopt het risico dat zijn of haar
computer besmet wordt. Het is dus van belang dit goed te controleren. Zoals je ziet checkt deze
module ook op andere zaken. Mogelijk sta je op een zwarte lijst. Indien een resultaat negatief is heb
je huiswerk.

Heeft je website teveel programmeerfouten?
Vergelijk deze oefening met het doen van een dictee. Je kan slagen mét een paar fouten. In het rood
geeft W3C aan wat er fout is aan jouw HTML-code. Maak je niet druk met een paar fouten, die heeft
bijna iedereen. Indien je meer dan 50 fouten hebt, controleer dan nog een paar andere pagina’s.
Indien deze ook zo veel fouten hebben, heb je weer huiswerk.

Vergelijk jezelf met je concurrenten
Eerder heb je een paar concurrenten genoteerd. Met deze module kan jij jouw eigen website
vergelijken met maximaal 5 concurrenten. Voer je eigen URL in en klik daaronder op “compare
pages”. Iedereen krijgt een rapportcijfer.

Hoe vaak wordt je bedrijf genoemd op internet?
Voer op Social Mention je bedrijfsnaam in. Controleer of je genoemd wordt op nieuws en social
media sites. Hopelijk positief!

Conclusie
Na deze Quick Scan heb je een huiswerklijst en een beeld van hoe je ervoor staat ten opzichte van
jouw concurrenten.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland