interenet-marketing-strategieen-social-media-start
Succesvolle Internet Marketing Strategieën – Social Media Start strategie
Je moet ingelogd zijn om dit deel van de academy te kunnen zien. Gelieve inloggen om toegang te krijgen.

Introductie

Social Media – Start Strategie

**In deze module wordt besproken hoe je kan starten met social media.
Er zijn veel social media platforms. Met welke kan jij het beste beginnen?

Zo kan het

Je kan online veel klanten krijgen en daarin zijn drie hoofdcategorieën. Zoekmachines zorgen voor de meeste klanten. Op plaats twee staat online adverteren. Tot slot kan je klanten via social media krijgen. Deze groep stijgt met stip. Er is een groot verschil tussen social media en zoekmachines. Zoekmachines zijn programma’s. Het is vrij goed bekend wat u moet doen om een hoge positie te krijgen. Social media zijn geen softwareprogramma’s. Dat is een andere manier van werken. Bedrijven implementeren social media totaal verschillend, toch doen ze dit met succes. Er zijn bij social media meer wegen naar Rome. Hier wordt een methode verteld. Het is goed denkbaar dat je elders een andere methode hoort, die ook werkt.

Stap 0 even voorstellen

Je kan social media zowel privé als namens jouw bedrijf gebruiken. We gaan eerst even kijken wat je het beste privé kan doen.

Stap 1 – LinkedIn

Op LinkedIn plaats je jouw CV. Het doel van LinkedIn is om te netwerken. Reserveer hiervoor een paar uur. Dit heb je zeker nodig wanneer je een rijk zakelijk verleden hebt. Op LinkedIn wil je mensen zoeken en wil je gevonden worden.

LinkedIn – gevonden worden (1)

Bepaal één of twee zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Zorg ervoor dat deze zoekwoorden voorkomen in vijf rubrieken die jij hebt ingevuld. Uiteraard alleen wanneer dit ook van toepassing is. Ga niet spammen door het te overdrijven.

LinkedIn – gevonden worden (2)

Naast de zoekwoorden is het van belang dat er leven is in je account. Veel aanbevelingen en connecties zijn belangrijk. Via de rubriek “Answers” kan je expertisepunten scoren. Je stijgt ook in de ranking wanneer anderen jou aanbevelen.

LinkedIn Personen zoeken

Om je netwerk te vergroten, zoek je nieuwe contacten. Dit kan door op LinkedIn te zoeken naar een functie. Het kan ook zijn dat je een speciaal persoon zoekt binnen een bedrijf. Je mag alleen maar met iemand rechtstreeks contact opnemen wanneer je deze persoon kent. Je hebt bijvoorbeeld diens e-mailadres.
Er zijn vier manieren om in contact te komen. Mogelijk is deze persoon tweedegraads. Het is dan een persoon die jij en een connectie beiden kennen, maar waarmee jij nog niet verbonden bent en jouw connectie wel. Je kan via die persoon vragen om jou te introduceren. De prijktijk wijst uit dat dit niet zo vaak lukt. Indien je een betaald account hebt, kan je ook personen blind uitnodigen. Zelfs de president van Amerika. Het kost alleen een credit wanneer deze persoon jou accepteert.

Je kan aangeven dat je iemand kent van school, maar je loopt risico wanneer dit niet waar is. De persoon kan jou als spammer aangeven. Wanneer dit veel gebeurt, krijg je een officiële waarschuwing. Je kan kijken van welke groepen de persoon lid is. Word daar ook lid van. Daarna kan jij deze persoon zonder risico uitnodigen. Vergeet niet om je daarna weer van de groep uit te schrijven. Tot slot, soms lukt het door te zoeken op het internet om het e-mail adres te vinden. Zoek op de naam van de persoon met daarachter “e-mail”.

Stap 2 – Facebook privé

Je hoeft privé niet actief te zijn op Facebook om geld te verdienen voor je onderneming. Je hebt wel een privé-account nodig om later een zakelijke pagina te maken. Wees erop voorbereid dat zakelijke contacten jou ook privé gaan benaderen. Ze weigeren is niet verstandig. Zorg er dus voor dat jouw privacy-instellingen goed zijn. Bovendien is het nooit verstandig op social media foto’s te plaatsen waar je later spijt van kan hebben.

Facebook – Privacy

Neem de tijd om de privacy-instellingen aan te passen. Wat kan er zoal?
Jouw berichten alleen met vrienden delen. Jouw privégegevens openbaar of alleen vrienden of jezelf.
Misschien wil jij jouw gegevens uit Google hebben? En je Timeline? Je vrienden, of ook de vrienden van je vrienden? Facebook Apps kunnen vaak ongewenste dingen doen. Beperk hun rechten.
Wil je weten wanneer je getagged bent? Misschien wil je niet dat jouw vrienden op je prikbord schrijven. Controleer hoe anderen jouw facebookpagina zien. Het is aan te bevelen om foto’s van bijzondere hobby’s niet te posten. Ook extreme denkwijzen kunnen zakenpartners afschrikken.

Stap 3 – Twitter privé

Moet je privé actief zijn op Twitter? Nee, dat is niet nodig om zakelijk geld te verdienen. Het is wel handig om op deze manier Twitter te leren kennen. Het kan ook gewoon leuk zijn. Misschien ben jij gek van het koninklijk huis of van Marco Borsato? Dan kan je deze volgen op Twitter. Het is verder handig om de trends te volgen. En je kan met jouw privé-account ook je concurrenten volgen.

Privé en zakelijk vervaagt wel wanneer je een boegbeeld bent van jouw bedrijf. Je bent de directeur van een groot bedrijf . Ook politici en bekende sporters of muzikanten horen te twitteren. Jij bent immers zelf ook een “brand”.

Wie Twitteren er in Nederland? Twitter telt circa 3,5 miljoen accounts. Er zijn 400.000 accounts zeer actief. Deze zorgen voor 80% van de berichten. Veel Twitteraars volgen meer dan ze zelf Twitteren. Denk nu zelf na of jij wel of niet privé op Twitter wil. Bij Facebook heb je een privé-account nodig om een zakelijke pagina te maken. Bij Twitter kan je meteen een zakelijk profiel aanmaken.

Stap 4 – Google+ privé

Google+ privé lijkt in eerste instantie gelijk aan Facebook en Twitter privé. Er is een uitzondering. Mogelijk wil jij later jezelf als eigenaar koppelen aan jouw website. Je krijgt dan zogenaamde Author ranking punten. Hoe hoger Google jouw Google+ account rankt, hoe hoger ook al jouw websites zullen ranken!

Stap 5 – YouTube – privé

Moet je privé iets met YouTube? In principe hoeft dat niet. Natuurlijk kan je al jouw privéfilms online zetten. Ook hier geldt: denk na wat jouw klanten hiervan zouden vinden. Het wordt wel interessant wanneer je persoonlijk actief bent met videomarketing. Je hebt klanten geïnterviewd. Of je geeft tips voor de camera. Deze filmpjes mogen dan zowel op jouw privé-account als op je zakelijke account.

Stap 6 – Twitter – zakelijk

Met zoveel mensen op Twitter kan je niet om een zakelijk account heen. Fanatieke Twitteraars volgen jouw bedrijf liever via Twitter dan via een nieuwsbrief. Met alleen een account aanmaken ben je er nog niet. Hoe vaak moet je Twitteren, wanneer en wat? En hoeveel accounts heb je nodig? Heb je meerdere doelgroepen, dan is het verstandig om voor deze doelgroepen een apart kanaal aan te maken. Welke twittertools zijn er? Volg onze twittercursus en ga aan de slag.

Stap 7 – Facebook – zakelijk

Voor Facebook geldt hetzelfde. Facebook telt een miljard accounts. Meer dan een half miljard mensen gebruiken dagelijks Facebook. Daarmee is Facebook in gebruik naast Google gekomen. Alleen wanneer je zeker weet dat jouw doelgroep niet uit facebookgebruikers bestaat, kan je Facebook negeren.

Facebook – omslagfoto

Er zijn vier regels van Facebook met betrekking tot de omslagfoto. Je moet de rechten hebben van de foto. Je mag niet de like-knop promoten met de foto. Zet geen contactgegevens in de omslagfoto. Facebook heeft daar een speciale plek voor. Tot slot: maak geen reclame. Streef naar een professionele omslagfoto. Bekijk hier een aantal voorbeelden.

Wat gebeurt er wanneer je in overtreding bent? Je loopt het risico dat de administrator gebanned wordt. In dat geval heb je geen toegang meer tot je bedrijfspagina. Het is dan ook verstandig om ten minste twee administrators te hebben. De realiteit is wel dat de pakkans momenteel niet groot is. Facebook kan onmogelijk een miljard pagina’s regelmatig handmatig controleren. De organisatie rondom Facebook loopt jaren achter vergeleken met die van Google.

Stap 8 – LinkedIn zakelijk

Een zakelijke pagina op LinkedIn kan zeer interessant zijn. Je kan via deze pagina een overzicht samenstellen van al jouw medewerkers. Dit gaat als volgt. Maak eerst een bedrijfsaccount aan. Hiervoor heb je een e-mail adres nodig met jouw bedrijfsnaam. Daarna moeten medewerkers die al actief zijn op LinkedIn eerst virtueel ontslag nemen en zich daarna aanmelden. In dit geval zien ze het bedrijf in de lijst verschijnen. Ten tweede is een zakelijke pagina interessant voor Google. LinkedIn pagina’s behalen altijd een hoge positie in Google. Je kan hier kosteloos jouw producten en diensten promoten. Ten derde kunnen mensen jou volgen. Dit is vergelijkbaar met Twitter en Facebook. Het zal hier echter minder vaak gebeuren. LinkedIn, Facebook en Twitter groeien naar elkaar toe qua functionaliteit.

Stap 9 – Google+ zakelijk

Je kan niet meer om Google + zakelijk heen. Niet dat Google+ nu al zo populair is als Twitter of Facebook. Voor een goede ranking in Google is een Google+ account noodzakelijk. Zo dien jij voor de zogenaamde Author Ranking punten een Google + account te hebben. Dit koppel je aan jouw website. Je site scoort hoger naarmate jij populairder bent op Google+. Zorg ervoor dat de plus-knop op jouw website komt. Hoe meer mensen daarop klikken, hoe hoger je positie in Google zal zijn. Ook zal jouw eigen Google+ zakelijke pagina stijgen in de ranking.

Net als met Twitter en Facebook kan je een netwerk aanleggen; mensen of bedrijven volgen. Je kan zelf de mensen of bedrijven die je volgt verdelen in groepen. Logische groepen zijn: medewerkers, leveranciers, klanten, potentiële klanten en concullega’s. Hierdoor kan je de juiste berichten naar de juiste doelgroepen sturen. Je kan met jouw klanten zogenaamde “Hangout-sessies” starten. Ook is Google+ prima in te zetten om met foto’s hoog te scoren in Google.

Stap 10 – YouTube – Zakelijk

YouTube is zakelijk goed in te zetten. Er worden dagelijks 4 miljard video’s bekeken. Hiervan zijn er 12% zakelijk. Dat is toch zo’n half miljard zakelijke video’s per dag. Hoeveel daarvan zijn van jou?
Misschien vraag jij je af wat voor soort video’s het meest worden bekeken? Dat is niet je bedrijfsfilmpje.

Ten eerste zijn dat de “how-to” vragen. Hoe werkt dit product? Wat zijn de voor- en nadelen? Denk eens na wat de tien meestgestelde vragen zijn van jouw klanten. Maak daarvan 10 films, dus niet 1 lange film. Hoe? Je kan zelf meer dan je denkt. Je kan een Powerpoint presentatie maken en deze opslaan als video. Je kan ook via sites als Animoto.com korte gratis films maken met effecten en muziek zonder enige kennis te hebben.

De tweede categorie populaire zakelijke films is klantreferenties. Wat vinden klanten van jouw product of dienst of van het concert of evenement dat jij hebt georganiseerd?

Stap 11 – Slideshare – zakelijk

Slideshare.net is in veel landen een redelijk bekende social media site. Slideshare zit vol met Powerpoint presentaties. Personen kunnen die van commentaar voorzien en jou volgen. Dit is vergelijkbaar met films op YouTube. Je kan overigens ook video’s uploaden naar Slideshare. Slideshare schuift daarmee in de richting van YouTube. Slideshare is inmiddels gekocht door LinkedIn. Het is dan ook logisch dat je via Slideshare jouw bedrijfspresentaties aan je linkedinpagina kan toevoegen. Slideshare is ook interessant om hoog in de index van Google te komen. Dit vraagt om een toelichting. Pagina’s waar bezoekers veel tijd op doorbrengen, behalen een hogere positie in Google. Voeg aan jouw belangrijkste pagina’s een powerpointpresentatie toe. Doe dit via Slideshare. De code onder je presentatie voeg je toe aan jouw website, op dezelfde manier als wanneer je een YouTube fimpje toevoegt aan je webpagina.

// toon filmpje camatasia

Stap 12 – Ga nadenken over je doelstellingen

Je bent nu aanwezig op Social Media. Om succesvol te zijn moeten er nog een aantal stappen gezet worden. Een daarvan is dat je goed gaat nadenken over je doelstelling. Meer hierover leer je bij de social media trainingen.

Stap 13 – Spioneer: volg je concurrenten

Ken je het gezegde “beter goed gekopieerd dan slecht bedacht”? Hoe kan jij leren van jouw concurrenten? Op social media is dat best makkelijk. Je moet wel bedenken of het erg is als je concurrenten weten dat ze door jou bespioneerd worden. Wanneer je met je privé-account een zakelijke pagina van jouw concurrent volgt, krijgt deze hierover een e-mailmelding. Vind je dit niet aangenaam, dan kan je overwegen om fake-accounts aan te maken. Bedenk een naam. Gebruik deze accounts dan alleen om je concurrenten te volgen, ga er nooit berichten mee posten.

Maak een nulmeting, bijvoorbeeld met Excel. Noteer van alle concurrenten het aantal volgers, fans of abonnees. Neem ook een paar buitenlandse collega’s mee. Ga ze volgen en wacht een maand. Update dan je excelbestand. Welke van je concurrenten zijn sterk gestegen? Ga bij deze concurrenten kijken wat ze gepost hebben. Hoe vaak, hoeveel tekst, welke schrijfstijl, wel of geen foto’s, wel of geen video’s, wel of geen humor, hebben ze ingespeeld op de trends, etcetera. Je weet nu wat werkt.

Stap 14 – Gebruik ambassadeurs.

Heb je een bedrijf met meerdere werknemers, dan kunnen deze het bedrijf helpen. Natuurlijk horen ze je te volgen op de social media platformen waarop je actief bent. Het is geweldig wanneer ze twitterberichten doorsturen naar hun volgers, facebookberichten delen met hun vrienden, foto’s pinnen op Pinterest en leuk commentaar geven op jouw youtubefimpjes en slidesharepresentaties.

Stap 15 – Gebruik van tools

Als je lekker bezig bent op social media vliegen de berichten je om de oren. Met de juiste hulpmiddelen zijn de berichten beter te beheersen. Je kan bijvoorbeeld kolommen aanmaken waarop je kan filteren op groepen mensen of zoekwoorden.

Voorbeeld: je bent echtscheidingsadvocaat. Je filtert op het woord “echtscheiding” en op de naam van een paar concurrenten op Twitter. Je scant de twitterberichten en reageert alleen wanneer daartoe aanleiding is. Dus niet op “ik heb mijn echtscheiding verwerkt” maar misschien wel op “ik ga nu echt een echtscheiding aanvragen”.

Hulpmiddelen als Hootsuite en Tweetdeck zijn gratis en kunnen dit. Tweetdeck is gekocht door Twitter. Deze tools kunnen meer. Zo kan jij twitterberichten inplannen voor het geval je een weekje met vakantie gaat.

Stap 15 – Maak een implementatieplan

Je bent nu actief, je kent je voornaamste doelstelling, je hebt een paar tools leren kennen en je hebt geleerd van je concurrenten. Het is nu tijd om echt professioneel aan de slag gaan en de jacht op duizenden potentiële klanten te openen. Neem even pauze en maak een implementatieplan. Deze bevat vijftien stappen die in de social-mediatraining uitvoerig worden toegelicht.


Comments are closed.

Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland
Internet Marketing Nederland